آبزیان درآمد ۱۸ میلیون دلاری برای مازندران دارند

مدیرکل شیلات استان مازندران گفت: صادرات آبزیان استان با افزایش ۱۲۵ درصدی به لحاظ ارزش ریالی در هفت ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۸/۲میلیون دلار رسید.

به گزارش اقتصاد شمال ،ولی الله محمدزاده  افزود: در هفت ماهه امسال ۴ هزار و ۲۳۰ تن و ۵۰۰ کیلوگرم آبزیان به ارزش ۱۸/۲ میلیون دلار از مازندران صادر شد.
وی تصریح کرد: در این مدت ۳ هزار و ۶۸۴ تن ماهی گرمابی به ارزش ۱۶/۲ میلیون دلار به عراق و افغانستان ارسال شد.
محمد زاده ادامه داد: ۱۸ تن ماهی منجمد کیلکا به ارزش ۱۴ هزار دلار، ۳۷ تن گوشت ماهی خاویاری به ارزش ۳۶۵ هزار دلار و ۵۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی به ارزش ۵۷۱ هزار دلار به کشورهای آسیای میانه، روسیه و اروپایی صادر شد.
وی خاطرنشان کرد: ۱۳۱ تن کنسرو ماهی به ارزش ۶۵۳ هزار دلار و ۳۶۰ تن خوراک آبزیان به ارزش ۳۶۰ هزار دلار نیز در هفت ماهه امسال به عراق و کشورهای آسیای میانه ارسال شد.
مدیرکل شیلات استان مازندران با اشاره به ضرورت بازسازی و حفاظت از ذخایر خاویاری دریای خزر گفت: سال گذشته ۴۰۰ هزار قطعه بچه ماهی خاویاری از سوی مرکزبازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شهیدرجایی ساری در رودخانه های منتهی به دریا رها سازی شد که امسال با برنامه ریزی های انجام شده، افزایش ۱۵ درصدی را شاهد خواهیم بود.
وی اظهار داشت: ۳۰۰ هزار بچه انواع ماهی خاویاری در بخش خصوصی در مازندران نیز سال قبل تولید و برای مزارع پرورش ماهی مورد استفاده قرار گرفت.
محمدزاده با اشاره به تولید بیش از ۵۰ درصد گوشت ماهی خاویار و خاویار پرورشی کشور در مازندران افزود: در حال حاضر ۱۵ مرکز پرورش ماهی خاویاری استان ۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت ماهی خاویاری و ۳۲/۵ تن خاویار در سال تولید می کنند.
مدیرکل شیلات استان مازندران از ایجاد هفت مزرعه پرورش ماهی خاویاری در این استان خبر داد و گفت: با راه اندازی این مزارع در مازندران ظرفیت تولید گوشت ماهی خاویاری به چهارهزار تن و خاویار به ۵۰ تن خواهد رسید.
سه هزار و ۴۰۰ واحد آبزی پروری استان مازندران سال گذشته ۷۵ هزار تن انواع آبزی همچون ماهی سردآبی، گرم آبی و خاویار تولید کردند و بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این زمینه در مازندران فعالیت دارند.

منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید