تاریخ: ۱۶:۱۷ :: ۱۳۹۸/۰۳/۱۱

خشونت‌های رخ داده در بازی‌های اخیر فوتبال ایران را باید محکوم کرد؛ چه از طرف هواداران اصفهانی باشد چه تهرانی و هیچکس نباید مسائل جانبدارانه را وارد این مساله بکند.

سرویس ورزشی اقتصادشمالورزش سه نوشت: «این جمله محمد مایلی کهن است که در نقد اتفاقاتی که در ورزشگاه نقش جهان و در بازی سپاهان و پرسپولیس رخ داد بیان شد. مربی سابق تیم ملی و کاپیتان و بازیکن پرسپولیس در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ این روزها فوتبال را از دور دنبال و مثل همیشه با ایده‌آل‌هایاجتماعی و فرهنگی خودش ماجراها را نگاه می‌کند.

مایلی‌کهن درباره اتفاقاتی که در این مسابقه رخ داد و حتی منجر به نابینا شدن دو هوادار شد، گفت: «اینجا هیاهو پررنگ‌تر از فوتبال است. چون هر بار هم که قرار است با این اتفاقات برخورد شود کانال‌های مختلف قدرت وارد شده و نمی‌گذارند.»

او با اشاره به حرف‌های سرمربی سپاهان که گفته بود قهرمانی‌های پرسپولیس مهندسی شده است، گفت: «یادم هست وقتی بچه بودیم یک مثالی بین بچه‌ها وجود داشت که می‌گفتند: «دروغگو دشمن خدا است» و خیلی هم به این موضوع استناد می‌شد. جالب است کسانی از مهندسی مسابقات حرف می‌زنند که خودشان دکترای این کار را دارند.»

او اضافه کرد: «این که فکر کنیم می‌توانیم فقط فوتبال را جدا از دیگر امور جامعه درست کنیم رویاپردازی است. همه چیز به هم زنجیروار وصل هستند و مسائل مختلفی دست به دست هم می‌دهند تا چنین مشکلاتی رخ می‌دهد. در جامعه ما هر کسی منافعش به خطر می‌افتد دست به هر کاری می‌زند و در نهایت همه مقصر هستند غیر از او….»

مربی سابق تیم ملی در ادامه درباره نقش فدراسیون فوتبال افزود: «شما ببینید دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال به خاطر قانون بازنشستگی کنار رفت. البته که قانون مال ضعیفان است و اگر مثلاً یک کارگر یا آبدارچی باشید سریع قانون اعمال می‌شود اما درباره آقایان این گونه نیست. مگر مسئولیت دبیرکل سابق فدراسیون تمام نشده اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد. ایشان آنجایی که باید باشد و در عکس‌ها حضور داشته باشد هست. او در جام جهانی، جام ملت‌ها و اردوی تیم ملی هم حضور داشت پس عملاً منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها در مورد ایشان در ظاهر اعمال شده در عمل اما چیز دیگری را می‌بینیم.»

خشونت محکوم است

هافبک شماره ۱۹ پرسپولیس در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ با اشاره به اتفاقات حاشیه‌ای بازی نیمه نهایی جام حذفی گفت: «خشونت از طرف هر کسی باشد محکوم است و فرقی دارد در تهران باشد یا اصفهان… بعضی‌ها اما در این میان دارند جانبداری می‌کنند. مدیرعامل پرسپولیس می‌گوید طرفداران ما بهترین هستند و مدیرعامل سپاهان هم می‌گوید طرفداران ما بهترین هستند. متأسفانه در این فوتبال همه چی صوری و نمایشی است در حالی که خشونت از ناحیه هر کسی باشد باید با آن برخورد و محکوم شود. اگر بخواهیم به این جانبداری ها ادامه بدهیم طبعاً دفعات بعد اتفاقات بدتری رخ می‌دهد چون بحث تلافی کردن پیش می‌آید.»

او ادامه داد: «محمدحسین زاهدی فر بازی به این حساسی را عالی قضاوت کرد. من قبلاً هم گفته بودم او یکی از بهترین داورهای ایران و آسیا است و عملاً دیدیم که در آن فضا چقدر خوب قضاوت کرد. اگر هم آن ضربه پنالتی سپاهان گل می‌شد نتیجه می‌توانست عوض شود. اما ما متأسفانه فقط منافع خودمان را می‌بینیم و برای آن دست به هر کاری می زنیم اما باید بدانیم هرچه این کارها را انجام بدهیم دودش در نهایت به چشم خودمان می‌رود.»

مایلی‌کهن افزود: «در بازی منچسترسیتی و تاتنهام در عرض دو ثانیه سرنوشت بازی عوض شد و هنوز هم می‌گویند آن صحنه مشکوک بوده اما بعد از آن چه اتفاقی رخ داد؟ با هم دست دادند و در کنفرانس بعد از بازی هم صحبتی از مهندسی و مسائلی از این دست نبود. اصلاً مگر کارکرد ورزش این نیست؟ المپیک و تورنمنت‌های دیگر اصلاً برای این به وجود آمد که در دنیا جنگ بود و می‌خواستند آدم‌ها به هم نزدیک‌تر و از خشونت زندگی کاسته شود.»

میلیون دلار خرج می‌کنیم ورزشگاه نداریم

او در ادامه با انتقاد از سیستم حاکم بر فوتبال ایران گفت: «ما میلیون‌ها دلار صرف آوردن مربی خارجی می‌کنیم اما وقتی می‌گوئیم چرا ورزشگاه نساخته یا آنها را نوسازی نمی‌کنید می‌گویند پول نداریم. رئیس فدراسیون فوتبال حاضر است بار سنگین هزینه یک مربی خارجی و تمام گستاخی‌های او را به جان بخرد تا مسئولیت را از روی دوش خودش بردارد. کی روش همه چیز ما را زیر سوال برد و حرف‌هایش هم خریدار داشت. بعد هم که دیدیم هنوز دو ماه از رفتنش نگذشته بود که چه چیزهایی که نثار ما و کشورمان نکرد.»

او افزود: «از کور شدن چشم آن بنده‌های خدا و اتفاقات دیگر بگذریم، فعلاً که ویلموتس را عشق است. کسی حواسش نیست که بازیکن خارجی می‌آید چهارتا و نصف هم بازی نمی‌کند و چه پول‌هایی از این فوتبال می‌گیرند.»

مایلی کهن در ادامه گفت: «همین بودیمیر را ببینید، ما چیزی از این بازیکن دیده ایم. بگذارید یک خاطره جالب تعریف کنم. قبل از انقلاب پرسپولیس یک بازیکن انگلیسی به نام ویلیام مک لوری که یک هافبک ۲۲-۲۳ ساله بود، داشت. او در اولین بازی اش که اتفاقاً بازی پرسپولیس و سپاهان در امجدیه بود یک گل زد و ما بازی را سه بر صفر بردیم. اما او بازیکن خیلی معمولی بود و بعد از یکی دو بازی دیگر عیارش مشخص شد. یادم هست یک روز در راهرو باشگاه که نزدیک اتاق علی عبده مالک باشگاه بود، فردی که کارهای اداری باشگاه را انجام می‌داد ایستاده بود که عبده از اتاقش خارج شد و با آن ابهتی که داشت به آن فرد پرخاش کرد که چرا این بازیکن بی کیفیت خارجی را رد نمی‌کند برود. مک لوری ۵ بازی کرد و رفت، بعد پرسپولیس آلن ویتل را آورد که بازیکن واقعاً خوبی بود و در لیست سی نفره تیم ملی انگلستان هم حضور پیدا کرده بود. عبده چون از جیبش برای تیم خرج می‌کرد اجازه نمی‌داد بازیکن بی کیفیت بیاید و پول بگیرد.»

مربی تیم ملی ایران در جام ملت‌های ۹۶ اضافه کرد: «به همین خاطر است که در این سال‌ها این بازیکن آمده اندبدون بازی کردن پول‌های هنگفتی گرفته‌اند. حتی برخی رسانه‌ها هم این بازیکنان را در ابتدا بزرگ و به اصطلاح بازارگرمی می‌کنند.»

محمد مایلی‌کهن در بخش دیگری از حرف‌هایش گفت: «چند وقت قبل آقای جعفر کاشانی رئیس هیأت مدیره پرسپولیس عنوان کرده بود پرسپولیس بزرگ‌تر از برانکو است. شما ببینید که رسانه‌ها با آقای کاشانی چه کار کرده و چه جوی را راه انداختند. اما مگر حرف ایشان درست نبود؟ معلوم است که باشگاه از هر بازیکن و هر مربی بزرگ‌تر است.»

او اضافه کرد: «آقای عرب و آقای فتحی کارمندانی هستند که حکم مدیرعاملی به نامشان خورده است. هیأت‌مدیره‌هانیز انتصابی هستند. در چنین شرایطی باشگاه نداریم و بالطبع بازیکن و مربی از باشگاه بزرگ‌تر می‌شوند.»

مربی سابق پرسپولیس با تأیید این که پرسپولیس برانکو نتایج خوبی گرفته است گفت: «بله مگر کسی می‌تواند بگوید که بد نتیجه گرفته است اما من می گویم فرصتی که به او داده شد به یحیی گل محمدی داده نشد. برانکو فصل اول که آمد در نیم فصل اول تیم تا رده سیزدهم و چهاردهم رفت اما به او فرصت دادند. من می گویم از کجا معلوم است که این فرصت را اگر به یحیی گل محمدی می‌دادند او نمی‌توانست نتیجه بگیرد؟ به کی روش هم همین فرصت را دادند اما آیا یک مربی ایرانی هم این قدر در تیم ملی زمان خواهد داشت؟»

مربی سابق ملوان انزلی در پایان صحبت‌هایش مثل تمام مصاحبه‌های اخیرش به ورزشگاه تختی انزلی پرداخته و گفت: «من در تمام مصاحبه‌های اخیرم گفتم باز هم می‌گویم: مسئولان عزیز سکوهای ورزشگاه تختی انزلی را که تخریب کردید درست کنید. سه سال گذشته و چهارتا سکو را نتوانستند درست کنند.»

print

پاسخی بگذارید