گروه: اجتماعی
تاریخ: ۱۶:۱۸ :: ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار به موزه تاریخ چای لاهیجان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گیلان گفت: از محل سفر رئیس جمهور به گیلان ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه موزه تاریخ چای ایران مصوب شده بود که از این مبلغ ۱۰ میلیارد ریال آن اختصاص پیدا کرده است .

شهرود امیر انتخابی روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با ابلاغ وزارتخانه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی عملیات اجرایی مقبره کاشف السلطنه بزودی آغاز خواهد شد.

وی  افزود: موزه تاریخ چای ایران بر بلندای شهر لاهیجان  و در داخل بنای تاریخی مقبره کاشف السلطنه قرار گرفته و  از جمله یکی از مهمترین موزه های گیلان است که در سال ۱۳۷۵ تاسیس شده  و ساختمان این موزه متعلق به پدر چای ایران است که در سال ۱۳۳۵ ساخته شد .

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان همچنین از افزایش ۱۵ درصدی آمار بازدیدکنندگان موزه تاریخ چای لاهیجان در ماه های مهر و آبان سال جاری خبر داد.

وی تصریح کرد: طی ماه های مهر و آبان سال جاری افزایش آمار بازدید کنندگان نسبت به سال گذشته از تلاش و کوشش بی دریغ همکارانمان در معاونت میراث فرهنگی اداره کل حکایت دارد و تلاش به منظور افزایش چند برابری بازدیدکنندگان از موزه های استان گیلان ادامه خواهد داشت.

مقبره کاشف السلطنه در سال ۱۳۳۵ توسط انجمن ملی مفاخر کشور ساخته شد و در سال ۱۳۷۰ در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفت و سه سال بعد به عنوان بخش اداری اداره کل میراث فرهنگی لاهیجان از آن استفاده شد اما در سال ۱۳۷۵ طی تفاهم نامه ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان گنجینه تاریخ چای ایران مرمت و بازسازی و به عنوان اولین گنجینه چای ایران افتتاح شد .

در این مقبره اسناد مربوط به چای و چایکاری که در گیلان رواج دارد در معرض دید عموم گذاشته شده  و بیش از ۳۰۰ قلم از اشیایی که در داخل موزه ایران باستان و گنجینه رشت قرار داشت نیز به این موزه انتقال یافت و بخش کوچکی از این اشیا نیز اهدایی مردم است.

از نظر کارشناسان معماری مقبره کاشف السلطنه بنایی منحصر بفرد در ایران به شمار می رود و تنها موزه چای ایران است.

اسفند ماه سال گذشته در سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان گیلان و شهرستان لاهیجان طرح های تقاطع غیر همسطح کنارگذرلاهیجان ، مجتمع فرهنگی لاهیجان ، سالن تختی لاهیجان و موزه تاریخ چای لاهیجان مشمول اعتبارات این سفر شدند. لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و موزه چای در این شهرستان قرار دارد.

شهر لاهیجان  که در ۴۰ کیلومتری  شرق مرکز گیلان رشت قرار گرفته است به عنوان پایتخت چای ایران شناخته می شود و موزه چای در این شهرستان قرار دارد.

print

پاسخی بگذارید