تاریخ: ۴:۰۰ :: ۱۳۹۶/۰۹/۱۱

بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که منظور از غیرمجاز بودن موسسه خاتم‌الانبیا، موسسه‌ای در قائم‌شهر است نه صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای به نام خاتم‌الانبیا.

هفته گذشته بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مؤسسه قرض‌الحسنه «خاتم‌الانبیاء» فاقد مجوز است. با توجه به اینکه صندوقی با همین نام در شهرستان اسفراین خراسان مشغول به فعالیت است این گمانه‌زنی برای برخی سپرده‌گذاران این صندوق پیش آمده که مراد بانک مرکزی از این اطلاعیه «صندوق قرض‌الحسنه خاتم‌الانبیاء(ص) اسفراین» است و به گفته مسئولان این صندوق برخی نگرانی‌ها در سپرده‌گذاران این صندوق ایجاد شده است.

در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: بر اساس اخبار واصله مبنی بر فعالیت غیرمجاز تشکیلاتی موسوم به «موسسه قرض‌الحسنه خاتم‌الانبیاء» در برخی مناطق کشور و انتشار غیرقانونی اوراق گواهی سپرده سرمایه‌گذاری توسط موسسه مذکور، به اطلاع هموطنان گرامی می‌رساند:

موسسه قرض‌الحسنه خاتم‌الانبیاء فاقد هرگونه مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده و فعالیت تمام واحدهای آن تحت هر عنوانی غیرقانونی است.
اوراق گواهی سپرده سرمایه‌گذاری منتشره از سوی موسسه مذکور که همراه با درج عبارت جعلی «تحت نظارت بانک مرکزی» در قبال خرید اموال منقول و غیرمنقول آحاد مردم به ایشان واگذار شده، فاقد هرگونه اعتبار و ارزش بوده و مغایر با قوانین و مقررات است.

از این رو ضروری است هموطنان عزیز به منظور جلوگیری از به مخاطره افتادن اموال خود از هر گونه ارتباط با این موسسه به خصوص افتتاح سپرده و اخذ گواهی در قبال فروش اموال منقول و غیرمنقول خود جداً خودداری کرده و از پذیرش گواهی‌های موصوف از اشخاص ثالث تحت هر عنوان اعم از ثمن معامله،‌ ضمانت و… پرهیز کنند.

لازم به ذکر است، موضوع جلوگیری از ادامه فعالیت موسسه مذکور به نیروی انتظامی منعکس و نسبت به طرح شکایت از آن نزد مرجع قضایی اقدام شده است.

اعتراض یک نماینده مجلس

هادی قوامی، نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره این اطلاعیه اظهار کرد: اطلاعیه بانک مرکزی مربوط به این صندوق نیست و صندوق قرض‌الحسنه خاتم الانبیای اسفراین دارای مجوز قانونی است و هیچ مشکلی ندارد.

وی ادامه داد: این صندوق زیر نظر سازمان اقتصاد اسلامی دارد؛ لذا کسانی که در آنجا دارای سپرده هستند هیچ نگرانی نداشته باشند و اطلاعیه بانک مرکزی مربوط به «مؤسسه قرض الحسنه خاتم الانبیاء» است که مربوط به نقطه دیگری در کشور است و در اینجا صرفا تشابه اسمی پدید آمده است.

نماینده اسفراین اظهار کرد: این مؤسسه مربوط به استان یزد است و ارتباطی با صندوق قرض‌الحسنه خاتم الانبیای اسفراین ندارد و صندوق قرض الحسنه فعال در شهرستان اسفراین هیچ گونه مشکلی ندارد و در طول سالیان اخیر خدمات شایانی را به مردم انجام داده و تاکنون هیچ مشکلی در فعالیت آن پدید نیامده است.

قوامی در پایان گفت: در رابطه با این اطلاعیه با مقامات بانک مرکزی صحبت و پیگیری خواهیم کرد تا مشکلی برای سپرده‌گذاران این صندوق پدید نیاید.

اطلاعیه جدید بانک مرکزی

با وجود اینکه قوامی گفت منظور بانک مرکزی از موسسه خاتم‌الانبیا موسسه‌ای در یزد بوده اما بانک مرکزی در اطلاعیه اخیر خود اعلام کرد منظورش موسسه‌ای در قائمشهر بوده است!

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب اعلام کرد که پیرو انتشار اطلاعیه قبلی درتاریخ ۹۶٫۹٫۵ مبنی برفاقد مجوز بودن فعالیت موسسه قرض الحسنه خاتم الانبیاء به اطلاع می رساند: منظور از موسسه یاد شده در اطلاعیه قبلی «موسسه قرض الحسنه خاتم الانبیاء قائمشهر» است.

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی، این موسسه به صورت غیرمجاز در سطح کشور فعال بوده که به دلیل ارتکاب تخلفات متعدد، موضوع جلوگیری از ادامه فعالیت آن به نیروی انتظامی منعکس ونسبت به طرح شکایت از آن نزد مرجع قضایی، اقدام شده است.

همچنین بانک مرکزی خاطرنشان کرد: صندوق های قرض الحسنه صرفاً مجاز به تجهیز و تخصیص منابع به صورت قرض الحسنه بوده و این صندوق ها مجاز به صدور اوراق گواهی سپرده نیستند.

print

پاسخی بگذارید