تاریخ: ۷:۱۴ :: ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
افزایش تبادلات تجاری بین ایران و آذربایجان

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: به زودی تبادلات تجاری میان بنادر جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران افزایش می یابد.

محمد راستاد  در حاشیه بازدید مدیر عامل سازمان بنادر جمهوری آذربایجان و هیات همراه از بندر نوشهر در گفت و گو با خبرنگاران افزود:‌ از آنجایی که در گذشته مناسبات خوبی در ابعاد مختلف میان جمهوری آذربایجان و ایران وجود داشت طبیعتا سفر ۲ روزه این هیات نیز می تواند یک فرصت برای استفاده مطلوب و بهینه از ظرفیت های موجود در بنادر شمالی با هدف افزایش تبادلات تجاری به شمار آید.
مدیرعامل سازمان بنادر جمهوری آذربایجان و شماری از معاونان او از روز گذشته با هدف بازدید از ظرفیت های بنادر شمالی وارد گیلان شدند و پس از بازدید از بنادر انزلی، کاسپین و آستارا پیش از ظهر امروز وارد استان مازندران شدند و از بندر نوشهر بازدید کرده و قرار است از بندر امیرآباد نیز دیدن کنند.
مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی کشور به توانمندی های منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر اشاره کرد و گفت که این بندر با ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا به مقدار ۵٫۴ میلیون تن در سال و نیز گستره اراضی در حدود ۸۰ هکتار شرائط مطلوبی برای تبادل کالا میان این بندر و جمهوری آذربایجان دارد.
راستاد افزود:‌ از زمان شکل گیری دولت تدبیر و امید با بهره گیری از توان بخش خصوصی سرمایه گذاری های قابل توجهی در بندر نوشهر صورت گرفته و امروز این بندر با برخورداری از زیرساخت های قابل توجه و نیز مخازن روغن خوراکی و سیلوی غلات توان آن را دارد تا در زمینه افزایش صادرات و واردات کالا با بنادر جمهوری آذربایجان همکاری بیشتری داشته باشد.
بنا بر گزارش های رسمی در جمهوری آذربایجان حدود پنج بندر ، پایانه باکو ، هوسان ، دیوبندی، سنگچال و آلات فعالیت دارند .
کشور آذربایجان از نظر موقعیت جغرافیایی در قسمت جنوب رشته کوه های قفقاز وقسمت هایی از شمال رودخانه ارس واقع شده است و این کشور در کنار خود دریای خزر را داشته و با کشورهای ارمنستان، ایران، گرجستان، ترکیه، روسیه و کشورهای دیگری که در بخش های کناری دریای خزر قرار دارند، ‌مرز مشترک خشکی و ابی دارد.
بندر و منطقه ویژه اقتصادی نوشهر از حدود ۸۰ هکتار اراضی ،‌۱۱ پست اسکله تجاری، خدماتی، تجهیزات مناسب خشکی و دریایی برخوردار است و این بندر نسبت به دیگر بنادر شمالی کشور موقعیت مناسبی دارد به نحوی که شرائط برای ورود و پهلودهی کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر ۶۵۰۰ تن در این بندر فراهم است.
ادارکل بنادر و دریانوردی استان مازندران در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر مستقراست./ایرنا

print

پاسخی بگذارید