گروه: اقتصادی
تاریخ: ۱۰:۱۶ :: ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
افزایش ۴۰ درصدی بارگیری و تخلیه کالا در بندر آستارا

رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا گفت: میزان بارگیری و تخلیه کالاهای صادراتی و وارداتی از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه در این بندرگاه ۱۳۵ هزار تن بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافته‌است.

کیانوش امیری روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد : از ۱۳۵ هزار تن بارگیری و تخلیه کالا در هشت ماه امسال ۹۸ هزار تن مربوط به صادرات و ۳۷ هزار تن نیز  واردات کالا بوده و بالا بودن رقم صادرات نشانه رونق صادرات و ارزآوری از این مرز دریایی است.

وی ادامه داد: رونق صادرات از بندر آستارا نشانگر فعال بودن چرخ تولید داخلی و فعالیت چشمگیر تولیدکنندگان و کارآفرینان است و تجار و بازرگانان از فرصت و ظرفیت این بندر برای تجارت خارجی و ارزآوری استفاده کنند.

وی از نصب و راه اندازی سه پست برق و محوطه سازی و آسفالت سه هکتار از محوطه بندر خبر داد و گفت: بهسازی و آسفالت پنج هکتار دیگر از محوطه بندر در دست اقدام است و به تناسب مساعد بودن شرایط آب و هوا عملیاتی خواهد شد.

رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا با اعلام اینکه بیش از ۱۳۰ هزار متر مکعب از داخل حوضچه بندر لایروبی شده است، این اقدام را در فراهم نمودن بستر لازم برای پهلوگیری و تردد کشتی های بزرگ مفید دانست.

او گفت: عملیات لایروبی بندر با پشتیبانی مالی و اداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان صورت می گیرد و به محض مساعد شدن هوا کانال بندر آستارا نیز لایروبی خواهد شد.

وی بندر آستارا را فرصت خوبی برای سرمایه گذاری و کارآفرینی بخش خصوصی دانست و اعلام کرد: برای ساخت یک انبار با گنجایش سه هزار تن کالا در زمینی به وسعت ۲ هکتار در بندر، با یک شرکت سرمایه گذار قرارداد منعقد کرده ایم.

بندر چند منظوره آستارا با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.

آستارا در حاشیه دریای خزر از سه مرز زمینی، دریایی و ریلی در همسایگی جمهوری آذربایجان برخوردار است و گمرکات مرزهای آن به صورت شبانه روزی فعال است و این شهرستان حتی در دوره شیوع ویروس کرونا نیز از مبادی مهم واردات و صادرات کالاها به شمار می رود.

ناظر گمرکات گیلان در آبان ماه امسال در سفر به آستارا گفته بود : ۸۰ درصد صادرات کالاهای استان از مرز آستارا صورت می گیرد و توسعه زیرساخت‌های ریلی و منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان برای رونق بیشتر تجارت و ترانزیت خارجی ضروری است.

ابوالقاسم یوسفی نژاد اعلام کرده بود که از آغاز سال جاری تا پایان مهرماه ۴۵۱ هزار تن کالا به ارزش ۲۸۲ میلیون دلار از گمرک آستارا به کشورهای خارجی صادر شده و گمرک این شهرستان برای کشورهای حوزه خزر فرصت مناسبی برای تجارت فراهم کرده است.

به گفته وی،  تجار و بازرگانان به تجارت از مرز آستارا علاقه مند هستند و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری ۶۰۰ میلیون دلار کالا از گمرکات گیلان صادر شود و با توجه به تدابیر اندیشیده شده، انباشت کالا در گمرکات نخواهیم داشت.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.

print

پاسخی بگذارید