تاریخ: ۹:۴۷ :: ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
امکان اجرای طرح زراعت چوب در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان فراهم است

رییس امور جنگل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که در صورت تامین آب کافی، امکان اجرای طرح زراعت چوب در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی این استان فراهم است.

داوود مقدسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: همچنین توسعه طرح زراعت چوب در گلستان به دلیل وجود آب‌گیرهای طبیعی و انجام طرح جمع‌آوری آب سطحی در نواحی شمالی و شرقی امکان پذیر است.

وی ادامه داد: استفاده از آب غیرمتعارف از جمله پساب تصفیه خانه شهری گرگان و گنبدکاووس و انتقال آن به اراضی ملی، ظرفیت دیگر گلستان برای سرمایه گذاری طرح زراعت چوب است که اجرای آن به همکاری ارگان های مسوول از جمله استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیاز دارد.

به گفته وی اکنون زراعت صنوبر در نواحی جنوبی و ارتفاعات گلستان به ویژه شهرستان های بندرگز، کردکوی و گرگان و زراعت اکالیپتوس در شمال و شرق این استان مستعد سرمایه گذاری است.

مقدسی اضافه کرد: امسال در ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی گلستان سهمیه زراعت چوب اختصاص داده شده که ۵۰ درصد آن در اراضی ملی و بقیه زمین های زراعی است.

وی بیان کرد: سازمان جنگل‌ها با هدف توسعه طرح زراعت چوب و تشویق زارعان و سرمایه گذاران برای اجرای این طرح، تسهیلاتی مانند تامین نهال و ارائه مشاوره فنی رایگان، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون ریالی با سود ۱۲ درصد و معرفی زارعان به صاحبان صنایع چوبی برای انعقاد قرارداد خرید تضمینی محصول در نظر گرفته است.

به گفته کارشناسان برای زراعت چوب در هر هکتار زمین می‌توان تا هزار و ۱۰۰ نهال درختی غرس کرد که پس از یک دوره پنج ساله از هر هکتار ۲۵ مترمکعب چوب تولید می‌شود.

رییس امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همچنین گفت که نیاز سالانه کارخانه های چوب استان ۵۰۰ هزار متر مکعب چوب است که بیشتر از داخل استان یا مناطق همجوار تامین می شود.

گلستان ۳ کارخانه فرآوری چوب در گرگان و گنبدکاووس دارد.

استان گلستان با داشتن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا یکی از مناطق مستعد توسعه زراعت چوب در کشور به شمار می رود.

زراعت چوب در گلستان ۲ دهه قدمت دارد.

print

پاسخی بگذارید