تاریخ: ۱۱:۱۳ :: ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
برداشت ۳هزار تن ازگیل از باغات گیلان

باغداران گیلانی از اواخر مهر برداشت ازگیل را آغاز می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از سه هزار تن ازگیل را به ارزش ریالی حدود ۱۲۶ میلیارد ریال برداشت و وارد بازار مصرف کنند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: دو هزار و ۵۳۰ باغدار و بهره‌بردار گیلانی برداشت ازگیل را در سطح حدود ۵۱۰ هکتار از باغات استان آغاز کردند و عملیات برداشت این محصول نیز تا اوایل زمستان ادامه دارد.
لیلا بذرکار افزود:‌ باغداران گیلانی از اواخر مهر برداشت ازگیل را آغاز می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از سه هزار تن ازگیل را به ارزش ریالی حدود ۱۲۶ میلیارد ریال برداشت و وارد بازار مصرف کنند.
وی از احتمال افزایش برداشت ازگیل خبر داد و گفت:‌ با توجه به اقدامات حمایتی جهاد کشاورزی گیلان از باغداران و تولیدکنندگان محصول ازگیل پیش‌بینی می‌شود امسال برداشت ازگیل در این استان با افزایش حدود ۲۴ درصدی روبه‌رو شود.
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان یکی از مهم‌ترین علل افزایش برداشت ازگیل را اقدامات مؤثر در راستای اعطای نهال‌های یارانه‌دار به باغداران گیلانی عنوان کرد و با اشاره به افزایش سطح زیرکشت باغات ازگیل گفت:‌ افزایش قیمت محصول در بازار مصرف در کنار وجود مؤلفه‌های مهمی نظیر طرح ترویج،‌ توسعه و تغدیه باغات از علل دیگر افزایش برداشت محصول ازگیل در استان گیلان است.
وی شهرستان‌های واقع در غرب گیلان همچون تالش،‌ آستارا،‌ رضوانشهر‌ و فومن در کنار رشت و بندرانزلی را از جمله مناطق اصلی برداشت ازگیل در استان گیلان ذکر کرد.
به میوه ازگیل در گویش گیلکی کونوس نیز می‌گویند؛‌ ازگیل(common medlar) سرشار از مواد معدنی است و از جمله فواید آن می‌توان به درمان یبوست، پیشگیری از سرطان، تقویت اعصاب و کمک به درمان سنگ کلیه اشاره کرد. ازگیل از میوه‌های بومی ایران است و درختان آن در شمال کشور به وفور یافت می‌شوند.

منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید