گروه: فرهنگی
تاریخ: ۹:۴۱ :: ۱۳۹۶/۱۰/۲۶

«دستورالعملی نوشته شد که کسب و کارهای سفر و گردشگری در فضای مجازی سامان‌دهی شود، جلوی کلاهبرداری‌ها گرفته و اعتماد مشتری جلب شود اما این قاعده را به‌هم زدند. معلوم است در این شرایط که هیچ امتیازی برای کارآفرین‌های مجازی قایل نشده‌ایم، خیلی‌ها راه بی‌قانونی را در پیش می‌گیرند، مخصوصا که کسی هم نیست مانع‌شان شود یا بازخواست‌شان کند.»

تعداد وب‌سایت‌ها و شبکه‌های مجازی که به داد و ستد گردشگری وارد شده‌اند، به حدی زیاد است که حتی آمارشان از دست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خارج شده، هیچ کنترل و نظارتی هم روی آن‌ها وجود ندارد، چون قانونی برای آن تنظیم نشده. هرچند هر از گاهی نام سایتی که کلاهبرداری و یا فرصت‌طلبی کرده‌ و یا شاکی داشته به پلیس فتا داده می‌شود که چند روزی از دسترس خارج شده و بعد از مدتی با نام دیگر دوباره به فضای مجازی باز گشته است. بی‌اعتمادی در خرید و فروش‌های اینترنتی سفر به حدی است که بیشتر مردم هنوز در پاسخ اولین سوال خود مانده‌اند؛ کدام وب‌سایت برای خرید بلیت یا تور قابل اعتماد است؟

ولی تیموری ـ مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری ـ درباره‌ی کارهایی که برای اعتمادسازی خرید و فروش‌های مجازی سفر و گردشگری انجام شده به ایسنا گفت: کاملا مسجل است که هر شخصی برای فعالیت در فضای مجازی باید از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نشان اعتماد یا نماد E را دریافت کند. البته طبق مقررات کارگروه نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نخست شرایط متقاضی را بررسی و تایید می‌کند و سپس آن مرکز، نشان اعتماد را صادر می‌کند که در حال حاضر تعدادی از وب‌سایت‌های گردشگری موفق شده‌اند این نشان را بگیرند و در فضای مجازی هم فعالیت دارند. این نشان گویای هویت تایید شده وب‌سایت و یا شبکه‌ای است که در فضای مجازی فعالیت می‌کند.

وی درباره‌ی مدت زمان صدور این نشان، توضیح داد: این فرایند در حالت عادی بین ۱۰ تا ۱۵ روز طول می‌کشد. نخست تقاضا در کمیسیون فنی استان مطرح می‌شود که بررسی این درخواست زمان زیادی نمی‌خواهد، معمولا مرحله گرفتن استعلام از پلیس فتا و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است که این فرایند را کمی طولانی می‌کند.

او ادامه داد: دستورالعمل دیگری برای آن دسته از افراد که بدون داشتن مجوز بند ب (اجرا و برگزاری تور)، در فضای مجازی کسب و کاری را راه‌انداخته بودند، نوشته شده بود. این متقاضیان می‌توانستند با دریافت نشان اعتماد، فعالیت‌شان را سامان‌دهی و در فضای مطمئنی فعالیت کنند. رییس پیشین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، این دستورالعمل را تایید و تصویب کرده بود، ولی با تغییر ریس این مرکز، این قاعده بهم خورد و فعلا همانند گذشته، نشان اعتماد تنها به اشخاصی داده می‌شود که حتما مجوز بند ب داشته باشند.

وی اضافه کرد: البته ما پیگیریم این دستورالعمل اجرایی شود، برای همین قرار شده موضوع در هیأت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، بررسی و تصمیم نهایی ابلاغ شود.

مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اظهار کرد: از نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که مرجع صادرکننده‌ی مجوز بند ب است، اجرای آن دستورالعمل مانعی ندارد، چون در شرایط فعلی افراد زیادی در فضای مجازی به این حرفه مشغول شده‌اند و ما وظیفه داریم آن‌ها را سامان‌دهی کنیم و روی فعالیتشان نظارت داشته باشیم.

او درباره‌ی تاثیر اجرای دستورالعمل در کاهش کلاهبرداری‌های مجازی، بیان کرد: قطعا با این دستورالعمل تا حدی کسب و کار اینترنتی سامان‌دهی و بساط برخی کلاهبرداری‌های جمع می‌شد. شرایط در حال حاضر غیرقابل کنترل شده است، برای همین ما پس از تهیه‌ی آن دستورالعمل با پلیس فتا مذاکره کردیم، قرار شده بود سامانه رصد و پایشی توسط فتا راه‌اندازی شود تا ضمن رصد، آن‌هایی که نشان اعتماد گرفته‌اند معرفی شوند و آن‌هایی هم که این نماد را ندارند با هماهنگی و از طریق فتا، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سامان‌دهی و رسیدگی وضعیت شوند.

تیموری بیان کرد: با قاعده‌ی کنونی، آن‌هایی که مجوز بند ب ندارند و کسب و کار خود را در فضای مجازی راه‌انداخته‌اند دیگر برای قانونمند شدن رغبتی نشان نمی‌دهد چون شرایط را برایشان سخت‌تر کرده‌ایم و هیچ امتیازی قائل نشده‌ایم. وقتی این وضعیت را حاکم کرده‌ایم آن‌ها هم ترجیح می‌دهند غیرقانونی به فعالیت خود ادامه دهند، مخصوصا این‌که هیچ دستگاه ناظری نیست که بازخواست‌شان کند و مانع ادامه فعالیت‌های غیرقانونی و غیر مجاز شود.

منبع:ایسنا

print

پاسخی بگذارید