گروه: اجتماعی
تاریخ: ۲۳:۵۶ :: ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
بلک‌بری تنها بازمانده گوشی‌های صفحه‌کلیددار

در سال ۲۰۱۹ اگر قصد خرید یک گوشی صفحه‌کلیددار را داشته باشید، تنها گزینه در دسترس و پیش روی شما، یکی از محصولات شرکت بلک‌بری است.

البته برخلاف سال‌های قبل، این شرکت گوشی‌هایی باکیفیت و اندرویدی را روانه بازار می‌کند که به محبوبیتی نصبی نیز رسیده است.

شرکت بلک‌بری در آغاز فعالیت، یک شرکت کانادایی بود که محصولاتی مانند موبایل، تبلت و نرم‌افزار‌های خاص را روانه بازار می‌کرد. هرچند با گذشته دو دهه، تولید موبایل بلک‌بری به شرکت TCL محول شده و تنها یک برند از این شرکت باقی مانده است.

بلک‌بری؛ تنها بازمانده گوشی‌های صفحه‌کلیددار

تمرکز بلک‌بری از آغاز فعالیت بر روی تولید محصولاتی با امنیت بالا بود. این شرکت که کلاس بیزینس را مدنظر داشت، تا مدت‌ها به برند محبوب سیاست‌مدار‌ها تبدیل شده بود. امنیت بالای گوشی‌های بلک‌بری، پیش از کوچ این شرکت به اندروید، نکته‌ای بود که حتی اوباما رو مجاب به استفاده از محصولات این شرکت کرده بود.

حالا با گذشت ۲۰ سال از ارائه اولین گوشی بلک‌بری و آغاز به فعالیت این شرکت، برند بلک‌بری در اختیار شرکت چینی TCL قرار گرفته است تا تولید سخت‌افزار موردنظر، با همکاری این شرکت انجام شود. البته نرم‌افزار ارائه‌شده با محصولات TCL، هنوز هم توسط شرکت کانادایی بلک‌بری تولید و تأیید می‌شود.

سیستم‌عامل اولیه گوشی‌های بلک‌بری در دوره ظهور آیفون و اندروید، یک سیستم‌عامل کند، نه‌چندان جذاب و البته بسیار امن به‌حساب می‌آمد. با پیشرفت برنامه‌های موبایل، بلک‌بری و موبایل‌هایش نتوانستند سرعت به‌روزرسانی نرم‌افزار بلک‌بری و توانایی‌هایش را با علاقه کاربران، هماهنگ کنند.

بلک‌بری؛ تنها بازمانده گوشی‌های صفحه‌کلیددار

همین موضوع باعث شد تا بسیاری از کاربران تصمیم به جدایی از محصولات این شرکت بگیرند. بسیاری دیگر نیز از بلک‌بری خواستند تا محصولاتی با سیستم‌عامل اندروید را روانه بازار کند. درخواستی که توسط مدیران شرکت بلک‌بری مورد قبول قرار نگرفت، زیرا مسئولین این شرکت بر این باور بودند که اندروید، از امنیت کافی برای قرار گرفتن روی گوشی‌های تولیدی این شرکت، برخوردار نیست.

هرچند ناامن بودن اندروید‌های قدیمی‌تر، موضوعی مشخص است، اما اشتباه شرکت بلک‌بری در عدم سرمایه‌گذاری در این سیستم‌عامل موبایل، یکی از دلایل تضعیف دومین برند موبایل محبوب کشور آمریکا بود.

در سال ۲۰۱۳، بلک‌بری به‌جای استفاده از اندروید، از سیستم‌عامل اختصاصی خود با نام BlackBerry OS ۱۰ رونمایی کرد. یک سیستم‌عامل مدرن، امن و بسیار جذاب که البته یک مشکل کوچک و تاثیرگذار داشت. برنامه‌های مشهور موبایل، علاقه‌ای به طراحی یک نسخه جدید از برنامه برای یک سیستم‌عامل جدید نداشتند. همین موضوع باعث شد تا بسیاری از برنامه‌های محبوب، به‌صورت رسمی در BlackBerry OS ۱۰ ارائه نشوند.

بلک‌بری؛ تنها بازمانده گوشی‌های صفحه‌کلیددار

حتی جوایز ارائه‌شده توسط بلک‌بری برای راضی کردن بزرگ‌ترین اپلیکیشن‌های جهان، کافی نبود و کم‌کم این سیستم‌عامل کم نقص و بسیار سریع، به فراموشی سپرده شد. شاید بسیاری از کاربران، سیستم‌عامل BlackBerry OS ۱۰ را با گوشی مشهور بلک‌بری پاسپورت به خاطر بیاورند. یک گوشی مربعی شکل و بسیار لوکس که پیش‌ازاین نمونه‌ای مشابه در دنیای فناوری نداشت.

در سال ۲۰۱۵ بلک‌بری تصمیم گرفت تا برای نجات شرکت از ورشکستگی، محصولاتی اندرویدی را روانه بازار کند. انتخابی که به نظر درست می‌رسید، اما همین انتخاب نیز به یک فاجعه بازاریابی تبدیل شد. محصولات قدیمی و محبوب این شرکت مثل پاسپورت، به سیستم‌عامل اندروید آپدیت نشدند. این عمل باعث شد که بسیاری از کاربران وفادار شرکت بلک‌بری، از صداقت و پیگیری این شرکت ناامید شوند و به دیگر شرکت‌ها کوچ کنند.

از سوی دیگر وجود صفحه‌کلید در محصولات اندرویدی بلک‌بری و البته کیفیت ساخت پایین اولین گوشی اندرویدی این شرکت باعث شد تا کاربران جدید نیز علاقه‌ای به خرید محصولات بلک‌بری نشان ندهند.

بلک‌بری؛ تنها بازمانده گوشی‌های صفحه‌کلیددار

بعد از ناامیدی از فروش محصولات اندرویدی، شرکت در حال سقوط بلک‌بری تصمیم گرفت تا برند خود را به دیگر شرکت‌ها اجاره دهد و تنها بر روی تولید نرم‌افزار تمرکز کند. شرکت چینی TCL، که یک شرکت شناخته‌شده در تولید سخت‌افزار موبایل است توانست با توافق بلک‌بری، استفاده از برند این شرکت را آغاز کند.

البته در دو قرارداد جداگانه، محصولات بلک‌بری در هند و اندونزی، توسط دو شرکت دیگر با نام‌های BlackBerry Mobile India و Optiemus Infracom، ساخته و فروخته می‌شود.

نکته بسیار عجیب پس از ثبت این قرارداد‌ها و واگذاری برند بلک‌بری، موفقیت نسبی این برند در بازار است. درواقع TCL توانسته با استفاده از نام این شرکت، محصولاتی بهتر را روانه بازار کند و فروشی مناسب داشته باشد.

محصولات جدید بلک‌بری، از جمله محصولات لوکس بازار به‌حساب می‌آیند و البته از نرم‌افزار با کیفیت و امن شرکت کانادایی بلک‌بری نیز بهره می‌برند. با خرید این محصولات، شما یک گوشی با کیفیت اندرویدی را خریداری می‌کنید که توسط بلک‌بری، در برابر ویروس‌ها و حملات اینترنتی، محافظت می‌شود.

TCL که علاوه بر بلک‌بری، برند آلکاتل را نیز خریداری کرده است، در تولید محصولات بلک‌بری، به حفظ شکل و طراحی محصولات گذشته، دقت داشته است. همین موضوع باعث شده که با تغییر سازنده، خریدار متوجه تغییر خاصی در طراحی محصولات بلک‌بری نشود.

بلک‌بری؛ تنها بازمانده گوشی‌های صفحه‌کلیددار

آخرین محصولات مشترک TCL و بلک‌بری در سال اخیر، شامل سه گوشی موبایل BlackBerry Evolve X، BlackBerry Evolve و BlackBerry KEY۲ می‌شود. ایوالو که یک گوشی ۵/۹۹ اینچی بدون صفحه‌کلید است، از چهار گیگابایت رم بهره می‌برد و به یک باتری ۴۰۰۰mAh مجهز شده است.

صفحه‌نمایش ایوالو از نوع IPS است و پی‌پی‌آیی معادل ۴۰۳ دارد. این صفحه‌نمایش از نوع گوریلا گلس ۵ است که در برابر خطرات احتمالی، مقاومتی بالا دارد. ایوالو با اندروید ۸ ارائه‌شده، اما به اندروید ۹ نیز به‌روزرسانی می‌شود.

۶۴ گیگابایت حافظه داخلی و امکان استفاده از کارت حافظه تا ۲۵۶ گیگابایت، از نکات مثبت گوشی ایوالو بلک‌بری به‌حساب می‌آید. دوربین اصلی نیز، دو لنز ۱۳ مگاپیکسلی متوسط دارد که یکی از آنها، از نوع سیاه‌وسفید است. دوربین سلفی، اما ۱۶ مگاپیکسلی و بسیار با کیفیت است.

تراشه به‌کاربرده شده در ایوالو، Qualcomm SDM۴۵۰ Snapdragon ۴۵۰ است که به یک پردازنده هشت هسته‌ای Cortex-A۵۳ مجهز شده است.

بلک‌بری؛ تنها بازمانده گوشی‌های صفحه‌کلیددار

ایوالو ایکس، نسخه‌ای قوی‌تر و جدیدتر از ایوالو است که با فاصله‌ای کم از محصول اولیه به بازار ارائه شد. این محصول که می‌توان آن را یک پرچمدار ضعیف به‌حساب آورد، شباهت زیادی به ایوالو دارد، اما در بعضی زمینه‌های خاص، پیشرفته‌تر است.

تراشه استفاده‌شده در ایوالو ایکس، Qualcomm SDM۶۶۰ Snapdragon ۶۶۰ است و پردازنده نیز از نوع Kryo ۲۶۰ است که سرعتی بیشتر را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. رم نیز به ۶ گیگابایت افزایش داده‌شده تا سخت‌افزار گوشی در مقابل نسخه اول، بهبود پیدا کند.

لنز‌های دوربین نیز تغییر کرده و از نوع واید و سوپر زوم است. لنز سلفی، اما تفاوت خاصی با گوشی ایوالو ندارد. علاوه بر این، در ایوالو ایکس می‌توانید از حافظه جانبی یک ترابایتی استفاده کنید.

موفق‌ترین محصول ارائه‌شده توسط TCL و بلک‌بری در سال ۲۰۱۸، گوشی بلک‌بری کی۲ است. یک گوشی پرچمدار ۴/۵ اینچی که به یک صفحه‌کلید کلاسیک بلک‌بری مجهز شده است. بدنه کی۲ از آلومینیوم جلا یافته ساخته‌شده و کیبورد گوشی نیز، به لمس کاربر حساس است. درواقع از صفحه‌کلید این گوشی می‌توانید به‌عنوان یک تاچ‌پد استفاده کنید.

بلک‌بری؛ تنها بازمانده گوشی‌های صفحه‌کلیددار

پی‌پی‌آی کی۲ بر روی عدد امیدوارکننده ۴۳۴ قرارگرفته و صفحه‌نمایش نیز به گوریلا گلس ۳ مجهز شده است. تراشه کی۲ از نوع Qualcomm SDM۶۶۰ Snapdragon ۶۶۰ است و پردازنده قدرتمند Kryo ۲۶۰ نیز به همراه این تراشه، پردازش نرم‌افزار را به عهده دارد. حافظه داخلی در دو نوع ۶۴ و ۱۲۸ گیگی ارائه‌شده، اما میزان رم در هر دو مدل، ۶ گیگابایت است.

دوربین اصلی از نوع دو لنزی و ۱۲ مگاپیکسلی است که کیفیتی مناسب دارد. دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی است و تنها نقطه‌ضعف کی۲ محسوب می‌شود. اگر ایراد دوربین سلفی را نادیده بگیرید، بلک‌بری کی۲، ۶۵۰ دلاری می‌تواند یک گوشی بیزینس و کیبورددار مناسب در سال ۲۰۱۹ به‌حساب بیاید.

البته به‌تازگی نسخه ۴۵۰ دلاری این گوشی با پسوند LE نیز به بازار آمده که سخت‌افزاری ضعیف‌تر دارد. از سوی دیگر اگر داشتن گوشی صفحه‌کلیددار، اهمیت خاصی برای شما ندارد، محصولاتی با کیفیت‌تر را می‌توانید با پرداخت ۴۵۰ تا ۶۵۰ دلار، خریداری کنید.

print

پاسخی بگذارید