فرار مالیاتی مزارع مجاز استخراج ارز دیجیتال
تاریخ: ۲۲:۴۰ :: ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
بیت‌کوین کاران مجاز مازندران مالیات پرداخت نکردند

مدیرکل امور مالیاتی مازندران با اعلام این که فعالان حوزه استخراج ارز دیجیتال نیز مشمول پرداخت مالیات هستند ، گفت که اداره مالیاتی استان تاکنون هیچ اظهارنامه‌ای از بیت‌کوین‌کاران مجاز دریافت نکرده است.

به گزارش ایرنا ، بهمن ماه امسال شرکت توزیع برق مازندران از فعالیت چهار مرکز مجاز استخراج ارز دیجیتال در استان خبر داده و اعلام کرده بود که از زمان شروع خاموشی‌ها در دی ماه تمامی آنها غیرفعال شدند تا در مصرف برق صرفه جویی شود.

سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران نیز اواسط بهمن ماه امسال اعلام کرد که این سازمان بیش از ۲۰۰ درخواست و مجوز استخراج ارز دیجیتال را برای فعالیت در جغرافیای استان ثبت کرد.

علاوه بر این تا از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از سه هزار دستگاه غیرمجاز استخراج بیت کوین در مازندران کشف و ضبط شد.

علی اکبر حمزه ای روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از وجود مراکز استخراج ارز دیجیتال در مازندران اظهار بی اطلاعی کرد و افزود که تاکنون اطلاعات هیچ مجموعه ای از این دست به امور مالیاتی نرسیده است و این مجموعه نیز قادر به برخورد با تخلفات مالیاتی آنان نیست.

وی گفت : فعالیت غیر قانونی در استخراج ارز دیجیتال خلاف و خارج از حوزه اختیارات امور مالیاتی است ولی هرگونه فعالیت رسمی و قانونی مزارع استخراج ارز دیجیتال فعالیت اقتصادی محسوب و مشمول قواعد مالیاتی می شود.

مدیرکل امور مالیاتی مازندران نحوه محاسبه مالیات ارز دیجیتال را هم مانند دیگر حوزه های اقتصادی دانست و افزود که نرخ مالیاتی این کسب و کار هم ۹ درصد خواهد بود و تفاوتی با بقیه ندارد.

وی هشدار داد : دارندگان مجوز استخراج ارز دیجیتال موکلفند گردش کیف الکترونیکی خود را در اختیار امور مالیاتی قرار دهند یا به صورت خود اظهاری رقم تقریبی دقیق درآمدشان را اعلام کنند.

حمزه ای توضیح داد : در محاسبه مالیاتی ارز دیجیتال نرخ پایه نرخ ریالی منظور می شود به این صورت که اتبدا درآمد مزارع استخراج ارز دیجیتالی تبدیل از دلار و سپس ریال می شود و از درآمد ریالی هم مالیات محاسبه و دریافت خواهد شد.

وی با تاکید بر این که طبق ماده یک قانون مالیات های مستقیم تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی ایرانی نسبت به تمامی درآمدهایشان در ایران و خارج از کشور مشمول مالیات می شوند ، عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی در حین فعالیت قانونی استخراج ارز دیجیتال را فرار مالیاتی دانست و هشدار داد: چنین تخلفی مشمول برخوردهای قانونی می شود.

فعالیت مجموعه های استخراج بیت کوین در کشور همزمان با فرارسیدن فصل سرما و کاهش سوخت نیروگاه های تولید برق به یکی از مسائل بحث برانگیز رسانه ای تبدیل شد ، اما آنچه در این میان از چشم دیگران پنهان ماند ، نوع درآمد و همچنین مالیاتی است که باید برای این مجموعه های به عنوان فعالان اقتصادی وضع شود.

print

پاسخی بگذارید