گروه: اجتماعی
تاریخ: ۲۲:۱۱ :: ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
تعادل اکولوژیک تالاب‌های گیلان در وضعیتی شکننده است

معاون پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گیلان گفت: تعادل اکولوژیک تالاب‌های استان در وضعیتی شکننده و ناپایدار قرار دارد.

نیلوفر عابدزاده روز دوشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آغازین تدوین برنامه مدیریت جامع زیست بومی تالاب امیر کلایه لاهیجان به خبرنگار ایرنا افزود: وضعیت تالاب‌های استان گیلان همانند تالاب‌های کشور چندان مطلوب نیست و تعادل‌های اکولوژیک آنها در حالت شکننده و ناپایداری قرار گرفته که ضرورت اقدام‌های فوری و اساسی را می‌طلبد.
وی خاطرنشان کرد: تدوین برنامه جامع مدیریت تالاب ها با رویکرد زیست محیطی از سال ۲۰۰۵ میلادی توسط طرح حفاظت از تالاب های ایران  به صورت پایلوت در دریاچه ارومیه ، تالاب های  شادگان  و پریشان آغاز و تاکنون برای ۳۰ تالاب کشور تدوین و نهایی شده است.
او اظهار داشت: تدوین برنامه جامع مدیریت تالاب‌ها در استان گیلان برای تالاب امیرکلایه به عنوان آزمونه در حال اجرا است و برنامه مدیریت زیست بوم تالاب‌ها یک سند برای شرایط کنونی تالاب بوده و چشم اندازی از وضعیت بلند مدت آن را تعیین می‌کند.
معاون پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گیلان گفت: این برنامه  ابزاری برای تحلیل عملکرد های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی تالاب و اولویت بندی اهداف به شمار می رود و برای آغاز برنامه ، لازم است تا با توجه به رویکرد مشارکتی این برنامه،  تبادل نظر بین ذینفعان برای رسیدن به تعاریف  مشترک حفاظت از تالاب شناسایی شوند تا بتوانیم  با ایجاد همگرایی و وحدت رویه به اقدامات منسجم در راستای حفظ و احیای تالاب برسیم.

وی یادآور شد: در برنامه های پنجم و ششم توسعه بر حفاظت و احیای تالاب ها حساس تاکید شده و امیدواریم این برنامه در شورای برنامه  ریزی استان مصوب شود و اعتبار ویژه ای در سطح ملی و استانی برای اجرای آن تخصیص یابد.
عابدزاده گفت: سایر تالاب ها نیز بصورت مستمر پایش خواهند شد و اگر ایرادی در اجرای کار در برنامه مربوط به امیرکلایه وجود داشته باشد، این ایرادها رفع می شود.

دومین کارگاه تحلیل ذینفعان تالاب امیرکلایه لاهیجان از روز گذشته (یکشنبه ) آغاز شده و امروز نیز این کارگاه با حضور کارشناسان محیط زیست ، جهاد دانشگاهی ، جهاد کشاورزی ، منابع طبیعی ، روستاییان حاشیه تالاب امیر کلایه ، دهیاران منطقه و بخشدار رودبنه در رودبنه برگزار شد.

تالاب بین المللی امیرکلایه با مساحت یک هزار و ۲۳۰ هکتار مساحت در سال ۱۳۴۹ به عنوان منطقه حفاظت شده در شورای عالی محیط زیست کشور تصویب و با توجه به جاذبه‌ها و ویژگی‌های اکولوژیکی ‌آن، در سال ۱۳۵۴ در فهرست ۱۹ تالاب ایران ثبت بین المللی شد. تالاب بین المللی امیرکلایه در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال شرقی لاهیجان و بین شهرهای لنگرود، لاهیجان و بندرکیاشهر قرار دارد.

شهرستان لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

print

پاسخی بگذارید