تاریخ: ۸:۵۸ :: ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
تغییرات نرخ تورم ۱۲ گروه کالایی/ بیشترین افزایش مخارج در کجاست؟+تصویر

نرخ تورم ۱۲ گروه کالایی در خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته، با این حال بیشترین رشد قیمت ها در گروه کالاها و خدمات، تفریح و امور فرهنگی، تحصیل و خوراک بوده است.

بررسی جدیدترین گزارش بانک مرکزی از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در خردادماه سال جاری نشان می دهد نرخ تورم گروه کالاها و خدمات با ۱۲.۵ درصد، بیشترین میزان افزایش قیمت ها را داشته و پس از آن نیز هزینه های تفریح و امور فرهنگی ایرانیان به میزان ۱۲.۶ درصد رشد داشته است.

بر پایه این گزارش، هزینه تحصیل در خردادماه امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۱۲.۲ درصد و هزینه های مربوط به رستوران و هتل نیز ۱۱.۶ درصد رشد نشان می دهد. خوراکی ها و آشامیدنی ها در خردادماه امسال نسبت به دوازده ماهه منتهی به خردادماه سال ۹۶ به میزان ۱۱.۵ درصد افزایش یافته و در بخش مسکن نیز نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، ۸.۵ درصد است.

هزینه های بخش بهداشت و درمان ۸.۸ درصد و حمل و نقل نیز ۷.۸ درصد رشد نشان می دهد و نرخ تورم در بخش اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نیز ۹.۸ درصد بوده است. به صورت کلی، نرخ تورم در خردادماه امسال همچنان تک رقمی و به میزان ۹.۴ درصد باقی مانده، اما اقتصاددانان می گویند نرخ تورم در اقتصاد ایران روند افزایشی خواهد داشت و اینکه نرخ تورم فعلی به بالای ۱۰ درصد برسد و شرایط تک رقمی را نیز از دست بدهد، خیلی مهم نیست و آنچه که باید مورد توجه سیاست گذاران قرار بگیرد، حفظ نرخ تورم ایران در یک دامنه مناسب و پرهیز از تجربه نرخ های ۴۰ درصدی است.

print
برچسب ها:

پاسخی بگذارید