گروه: اجتماعی
تاریخ: ۱۰:۵۳ :: ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
ثبت ۱۲ میراث ناملموس گیلان در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: ۱۲ اثر مربوط به میراث ناملموس استان از طی شش ماه اخیر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

شهرود امیرانتخابی صبح یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پرونده های ثبتی مهارت نوغانداری ، ابریشم کشی سنتی گیلان،  الکاوه بازه، مرغانه جنگ، آئین کترا گیشه، مهارت جوراب بافی گیلان و مهارت پخت تیان حلوای خشکبیجار، ترش واش، سیاه پلوی لنگرود، بادمجان شکم پر، پنیر برشته، کال کباب و باقلاوابیج، توسط کارشناسان مطلع تهیه و تنظیم شد که پس از بررسی های کارشناسی و طی تمامی مراحل اداری با ثبت این آثار در فهرست آثار ناملموس ملی موافقت شده است.
وی افزود: قبل از ثبت این آثار تعداد ۵۵ اثر معنوی استان در فهرست میراث ناملموس کشور جای گرفته بودند که از مهمترین این آثار می توان به علم واچینی، گاهشماری گیلان، تیرماسیزده، نوروزبل و موسیقی سنتی گیلان اشاره کرد.
امیرانتخابی گفت: میراث فرهنگی ناملموس، به تولیدات و فرایندهای فرهنگی گفته می‌شود که شامل گذشت زمان شده  و از نسل‌های پیشین به یادگار مانده‌اند.
وی بیان کرد: این اداره کل ضمن ثبت آثار ناملموس و معنوی استان بر هر گونه اقدامی که منجر به حفظ و احیاء این آثار شود، تاکید می ورزد.
بیش از یک هزار و ۸۰ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

print

پاسخی بگذارید