تاریخ: ۶:۵۶ :: ۱۳۹۶/۰۹/۲۸

از چند روز آینده حساب مشتریان فاقد کد شهاب در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری مسدود می شود.

بر اساس جدیدترین بخشنامه بانک مرکزی از طی چند روز آینده حساب مشتریان فاقد کد شهاب در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری مسدود می شود.

بانک مرکزی با توجه به ضرورت ایجاد ساختار و دستورالعمل یکسان برای نگهداری و به روز رسانی اطلاعات مشتریان بانکی و تعیین اعتبار و امتیاز مشتری، جلوگیری از مفاسد اقتصادی، امکان پاسخگویی شبکه بانکی به سایر ارگانها و غیره اقدام به ایجاد و استقرار نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی (نهاب) در شبکه بانکی کرده است.

سامانه نهاب (نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی) با برقراری ارتباط با سیستم های اطلاعاتی نظیر ثبت احوال، ثبت شرکتها، اداره پست و سیستم های نیروی انتظامی و سایر دستگاه قضایی و دولتی موجب ایجاد و استقرار نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی شده است.

بر این اساس برای هر یک از مشتریان شبکه بانکی کد شهاب که شناسه ای عددی و ۱۶ رقمی است در فایل اطلاعات مشتریان بانک و موسسه مالی و اعتباری گنجانده شده است.

بانک ها و موسسات مالی و اعتباری تا پایان آذر ماه مهلت دارند به هر یک از مشتریان خود یک کد شهاب اختصاص دهند.

برای اختصاص کد شهاب باید اطلاعات نام نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه و تاریخ تولد بر اساس اطلاعاتی که سامانه ثبت احوال ثبت شده و به بانک ها داده شده اصلاح شود.

گفته می شود از تاریخ اول دی ماه سال جاری حساب مشتریان فاقد کد شهاب در شبکه بانکی مسدود و از فعالیت‌های بانکی آنها جلوگیری به عمل خواهد آمد.

البته مسدود شدن حسابهای مشتریان برعهده شبکه بانکی بوده و مشتریان هیچگونه فعالیتی برای داشتن کد شهاب نباید انجام دهند.

بانک ها و موسسات مالی و اعتباری با استعلام از سامانه ثبت احوال اطلاعات هویتی مشتریان را به روز رسانی و کد شهاب را از بانک مرکزی اخذ می کنند.

print

پاسخی بگذارید