گروه: اجتماعی
تاریخ: ۱۵:۳۴ :: ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
حفظ محیط زیست توسط ذینفعان محلی صورت می گیرد

رییس پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گیلان گفت: در کشورهای پیشرفته تمامی مناطق حفاظتی از طریق حفاظت های ذینفعان محلی اداره و حفاظت می شوند .

فریبرز جمالزاد فلاح در دومین کارگاه تدوین و اجرای برنامه های اطلاع رسانی ،آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان با حضور ذینفعان در لاهیجان اظهار داشت: حفاظت های بین بخشی در کشورهای توسعه یافته براساس قانون نبوده بلکه بر اساس پروژه هایی شکل می گیرند که فعالیت های بین بخشی بصورت عرفی است .

وی اظهار داشت: یکی از معضلات اصلی مرجعیت مشکلات زیست محیطی در شمال کشور تالاب ها ورودخانه ها هستند و تالاب ها سیستم های منحصر به فردی به شمار می روند  که اقتصاد و وضعیت اجتماعی منطقه را درگیر کرده اند و پرداختن به مشکلات تالاب ها و ارتقای آگاهی و نگرش برحسب وظایف سازمانی و بین بخشی می تواند مشکل گشای حفظ تالاب ها باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از هدف های کارگاه این است که ذینفعان محلی هم از محیط طبیعی منتفع   و بهره مند شوند و در عین حال هم حفاظت کنند.

رییس پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گیلان هدف از این کارگاه را آگاهی بخشی و ایجاد نگرش محیط زیستی به ذینفعان دانست و گفت: اگر کسی آگاهی داشت و زباله را در طبیعت رها نکرد می توان گفت که دارای نگرش زیست محیطی هم هست  و در روند این آموزش ها و کارگاه ، آگاهی بخشی  و نگرش فرد و سازمان ها به وظایف سازمانی و فعالیت های بین بخشی تسریع داده شوند.

جمالزاد فلاح افزود:در  کشورهای پیشرفته ،تمامی مناطق حفاظتی از طریق حفاظت های ذینفعان محلی اداره و حفاظت می شوند و حفاظت های بین بخشی براساس قانون نبوده   بلکه بر اساس پروژه هایی شکل می گیرند که فعالیت های بین بخشی بصورت عرفی است و یکی از هدف های کارگاه این است که ذینفعان محلی هم از محیط طبیعی منتفع   و بهره مند شوند و در عین حال هم حفاظت کنند.

وی گفت:کارشناسان و ذینفعان در این کارگاه  چگونگی تبدیل و تدوین  عرف های بهره برداری در تالاب ها به قانون را بررسی می کند  تا این قانون بتواند با حفظ ذینفع بودن تمامی دستگاه ها در عین حال بین بخشی عمل کند.

در این کارگاه کارشناسانی از اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، پژوهشکده محیط زیست گیلان، استانداری ، منابع طبیعی ، آب منطقه ای ، آب و فاضلاب ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، آتش نشانی ،دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد لاهیجان ، سازمان های مردم نهاد زیست محیطی ، دهیاری های روستاهای حاشیه تالاب امیرکلایه ، سازمان تبلیغات اسلامی گیلان ، میراث فرهنگی ، اوقاف و امور خیریه ،راه وشهرسازی ، جهاد کشاورزی ، نیروی انتظامی و نظام مهندسی کشاورزی به عنوان ذینفعان به بررسی مشکلات و مراحل تدوین برنامه های حفاظتی این تالاب پرداختند.

کارگاه سوم طرح  اطلاع رسانی ،آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی  سیپا(CEPA) روز دوشنبه با حضور ذینفعان تالاب امیر کلایه و با هدف شناسایی و دسته بندی مشکلات اساسی و الویت دار ، تحلیل مشکلات با استفاده از تکنیک درخت مشکلات برگزار  شد.

تدوین و اجرای طرح اطلاع رسانی، آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی  در تالاب  بین المللی امیر کلایه لاهیجان تاکنون  با حضور ذینفعان  در قالب کارگاه در سه مرحله   در ۱۵مرداد ، ۱۶مهر و ۲۰آبان ماه سال جاری  به ترتیب در محل تالاب ، بخشداری رودبنه و هتل فجر لاهیجان تشکیل شده است .

print

پاسخی بگذارید