واکنش رسانه های گیلانی به انتقال آب خزر
تاریخ: ۱:۵۳ :: ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
خزر خلیج فارس نیست

رئیس دولت دوازدهم ۱۵ آذر ماه در سفر به استان زادگاهش سمنان در خصوص انتقال آب دریای خزر به کویر سمنان مطالبی عنوان و حمایت دولت را مطرح کرد.

گیلان ۲۴:بلافاصله واکنش ها به این طرح که از دوره  هاشمی رفسنجانی مطرح بود در فضای مجازی و نشریات گسترده شد. کاربران فضای مجازی به خصوص دوستداران محیط زیست و مردم شمال ایران و یکی از نماینده های استان مازندران در این خصوص انتقادها و مخالفت هایشان را با صراحت عنوان کردند که جای تقدیر دارد.

آقای روحانی به درستی می داند که خزر، خلیج همیشه فارس نیست که به آبهای آزاد راه داشته باشد و مانند یک کاسه بزرگ است که اگر هر وقت با کمبود آب مواجه شدیم از آن در حجم بالا برداشت کنیم ، سرنوشت دریاچه ارومیه برای این بزرگترین دریاچه جهان هم تکرار می شود.

اینکه خزر دچار کم آبی و مشکلات ناشی از آن باشد یک سوی مساله است و موضوع مهم تر به هم خوردن سریع شرایط محیط زیستی ، نابودی بخشی از جنگل های شمال وتغییرات آب و هوایی در خطه شمال را به دنبال خواهد داشت. این موضوع را جمعی از کارشناس های آبخیزداری ،محیط زیست و جغرافی دانها به صراحت اعلام کرده اند. به همین جهت شایسته است مسئولان کشور قبل از عنوان یک موضوع با این اهمیت بالا و پر هزینه، روی آن مطالعات بیشتری کنند، ضمن آنکه اجرای این طرح با شرایط بودجه ای کشور و مشکلات شدید اقتصادی مردم اساسا نشدنی است. خزر در سالهای ۱۳۷۶ به مدت ۲۵ سال شاهد یک عقب نشینی بود ” پیش از آن هم چنین شرایطی را تجربه کرده بود” و ممکن است این عقب نشینی به صورت چرخه ادامه داشته باشد و با برداشت زیاد آب ازآن مشخص نیست چه بر سر این دریاچه خواهد امد. نگارنده اواخر دهه ۱۳۷۰ با تالیف کتابی با عنوان ” خزر باز هم پیشروی می کند” نسبت به نوسان آب این دریا هشدار داد و اکنون هم هشدار داده می شود که طرح فوق حتی اگر قابل اجرا هم باشد، عالمانه ، توجیه پذیر نبوده و ضد محیط زیست و تغییرات اقلیمی در شمال ایران خواهد بود. در عین حال شایسته است که مدیران اجرایی در شمال ایران ، مسئولان محیط زیست و نمایندگان سه استان شمالی هم نظرشان را بدون ملاحظات سیاسی و جناحی عنوان کنند. یا علی مدد

مدیر مسئول –گیلان۲۴

print

پاسخی بگذارید