درآمد 13میلیون دلاری گلستان از میگو

مدیر کل شیلات گلستان پیش بینی کرد که امسال با صادرات میگو به کشورهای حاشیه دریای خزر، آسیای شرقی و اروپا، 13 میلیون دلار درآمد نصیب استان خواهد شد.

به گزارش اقتصاد شمال  به نقل از روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان، سید جواد قدس علوی اظهار داشت: تولید میگو گلستان امسال با رشد 65 درصدی در مقایسه با سال قبل به بیش از 2 هزار و 500 تن رسید که 80 درصد آن صادر می شود.
وی بیان کرد: صادرات امسال میگو گلستان تاکنون نسبت به سال گذشته 55 درصد رشد داشته و از عوامل موثر افزوده شدن بر درآمدهای غیر نفتی استان است.
مدیر کل شیلات گلستان افزود: بخشی از میگو گلستان از طریق راه آهن ایران- ترکمنستان – قزاقستان صادر می شود که می کوشیم با افزایش صادرات از این مسیر ریلی، بیش از پیش در بازارهای روسیه و چین نقش آفرینی کنیم.
قدس علوی ادامه داد: مرز اینچه برون مسیری امن و ارزان برای صادرات میگو به آسیای میانه و اروپا است.
به گزارش ایرنا پرورش میگو از ظرفیت های مهم اشتغالزایی در گلستان است که تکمیل طرح های در دست اقدام شیلات در شهرستان گُمیشان علاوه بر افزایش درآمد اهالی، زمینه ایجاد فرصت های شغلی بیشتر را برای جوانان منطقه فراهم می کند.
سایت پرورشی گمیشان واقع در شمال غرب گلستان تنها مجتمع تولید میگو در شمال کشور است.
به گفته کارشناسان شیلات، میگوی تکثیری در این مجتمع از نوع وانامی است، این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی 120 روز پرورش یافته و به وزن 15 گرم می رسد.
فصل پرورش میگو در مجتمع گمیشان اردیبهشت و فصل برداشت این آبزی مهر و آبان ماه است.
گلستان در سال های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری به یکی از استان های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شد که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

print

پاسخی بگذارید