تاریخ: ۱۳:۲۲ :: ۱۳۹۸/۰۸/۱۸

روزانه حدود سه هزار تبعه خارجی و اغلب برای رفع نیازهای پزشکی به بندر مرزی آستارا وارد می شوند، اما به علت نبود بیمارستان‌های مدرن برای پذیرش آنها در این شهرستان، به شهرهای همجوار مراجعه می کنند.

عیسی پاشاپور:پیشرفت های ایران در عرصه پزشکی، اشتهار در اعمال جراحی نادر و تولید داروهای کم یاب، توجه بسیاری از بیماران خارجی را به مراکز درمانی کشورمان جلب کرده است و هدف بسیاری از گردشگران و مسافران خارجی از سفر به ایران، درمان دردها و بیماری هاست و بندر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان، با میانگین تردد ۸۰۰ هزار تبعه خارجی در سال، یکی از مهم ترین دروازه های ورودی کشور محسوب می شود.

بر اساس اعلام پایانه مرزی آستارا و با توجه به حذف ویزا برای اتباع جمهوری آذربایجان در ورود به ایران، روزانه نزدیک به سه هزار تبعه خارجی و اغلب از جمهوری آذربایجان به آستارا وارد می شوند و شمار قابل توجهی از آنها جهت رفع نیازهای پزشکی و درمانی به دنبال مراکز و بیمارستان های مجهز و پیشرفته هستند.

با وجود اینکه بیمارستان جدید آستارا نماد توجه دولت و از برکات نظام اسلامی در این شهرستان مرزی است، اما در شرایطی که شهروندان از نواقص زیرساختی و کمبود امکانات و پزشکان متخصص آن گلایه دارند و رنج مردم بارها در سخنان نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی یا از تریبون نماز جمعه این شهرستان بازتاب یافته است، این مرکز درمانی امکان اقناع بیماران و مراجعه کنندگان خارجی را ندارد و ناگزیر، سیل عظیمی از مشتری های خارجی پزشکان ایرانی به مراکز درمانی شهرستان های اردبیل، رشت، تهران و نقاط دیگر مراجعه می کنند.

تداوم این روند خسران بزرگی برای شهرستان مرزی آستارا محسوب می شود و در حالی که این دیار مرزی و مردمان مرزدارش باید از موهبت و مزایای مرزنشینی برخوردار باشند، ثروت ها و سرمایه های زیادی در مقابل چشم مردم و مسئولان از این شهرستان خارج و به شهرهای دیگر سرازیر می شود.

ضرر و زیان ناشی از ناتوانی در جذب و درمان بیماران خارجی در آستارا، فقط به گردشگری سلامت منحصر نمی شود بلکه به سایر حوزه های اقتصادی نیز ضربه می زند و با عنایت به اینکه هر بیمار خارجی، علاوه بر یک بیمارستان مجهز به امکانات و لوازم دیگری نظیر هتل، مسافرخانه، غذاخوری، فروشگاه ها، وسایل نقلیه و بسیاری از رسته ها و صنوف بازار نیاز دارد، عبور بیماران خارجی از آستارا به شهرهای دیگر، به بخش های اقتصادی دیگر این شهرستان نیز ضرر و خسران وارد می کند.

فراموش نکنیم که امروزه در کشورهای مختلف بیش از ۹۰ درصد مشاغل در حوزه گردشگری و توریسم ایجاد می شود و گردشگری سلامت نیز از بخش های مهم آن است و اگر آستارا به بیمارستان های پیشرفته و مدرن مجهز شود، علاوه بر رغبت پزشکان متخصص برای خدمت در این منطقه مرزی، تحول بزرگی در بخش های اقتصادی و تجاری این شهرستان روی خواهد داد و بیکاری کاهش خواهد یافت.

بی گمان یکی از شگردها و مهارت های مدیریت، احیای ظرفیت های نهفته اقتصادی است و بندر آستارا با توجه به موقعیت مرزی و داشتن سه راه زمینی، دریایی و ریلی با خارج از کشور، بستر مستعدی برای توسعه گردشگری سلامت است و دوراندیشی و برنامه ریزی مسئولان در سطوح مختلف، می تواند این شهرستان را به قطب گردشگری سلامت در استان سرسبز گیلان تبدیل کند.

print

پاسخی بگذارید