تاریخ: ۸:۱۸ :: ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
رانت را جدی بگیرید

سال‌هاست بخش تولید و صنایع کشور از رانت و حضور افراد خاص و سود برای آنان در این بخش کلیدی اقتصاد رنج می‌برند ولی تمام اینها تنها به عنوان یک قصه است.

صنعتگران با زجه این تراژدی را به گوش مسوولان می‌خوانند و انان به جای اینکه مرهمی بر زخم‌ها بگذارند خود را به خواب عمیق زده‌اند‌. به گفته مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس، تعطیل شدن کارخانجات و بیکار شدن جوانان برازنده کشور نیست، اما متاسفانه گویا وی این هشدار را به مردم داده تا مسوولان.
رویا امامی‌فرد فعال اقتصادی، کارآفرین و مدیر‌عامل یک واحد پرورش قارچ در همین رابطه به «جهان صنعت» گفت‌: سال‌ها بود همراه با همسرم برای حفظ کانون زندگی و نیز مرتفع کردن نیاز خود و فرزندانمان سراغ هرکاری جهت گذراندن چرخ زندگیی‌مان رفتیم ولی باتوجه به حقوق دریافتی همچنان مشکلات مانند آوار روی زندگی ما سنگینی می‌کرد. وی ادامه داد‌: تا اینکه وعد‌ه‌و‌عیدهایی که از سوی مسوولان در راستای حمایت از کار‌آفرین و تولید و صادرات داده شده بود را بررسی کردیم و تصمیم به را‌ه‌اندازی یک مرکز تولیدی در زمینه پرورش قارچ گرفته‌ایم‌. امامی‌فرد گفت‌: در ابتدا به دنبال دریافت وام به بیشتر مراکز یاد شده جهت حمایت از کارآفرینی رفتیم ولی به درهای بسته برخورد کردیم. این فعال اقتصادی یاد‌آور شد‌: بالاخره با کلی وثیقه و بردن ضامن موفق شدیم مبلغی جهت راه‌اندازی چنین واحد تولیدی‌ای در‌یافت کنیم‌. به گفته امامی‌فرد، داستان از این جا شروع شد که با همت خانواده قصد بر تولید و پرورش قارچ داشتیم و شب و روز کار کردیم اما هر روز با یک مشکل روبه‌رو می‌شدیم‌. به گفته این کارآفرین، تولیدات طبق موازین و مقررات بهداشتی دارای مجوز بود. رضایت تمام دستگاه‌های ذی ربط هم برای فعالیت در چنین واحد تولیدی را نیز دریافت کرده‌ایم ولی در نهایت به دلیل اینکه طی مراحل جذب این مجوزها هیچ وابستگی به هیچ شخص خاص و مرکزی نداشته‌ایم با دست‌اندازهای اداری روبه‌رو شده‌ایم.
امامی‌فرد ادامه داد‌: با هر سختی و پیچ و خم‌هایی که برای ما در مسیر تولید قرار دادند جنگیدیم ‌تنها به امید ا‌ینکه بتوانیم بعد از توزیع تولیدات‌مان در بازار داخلی به سراغ صادرات این محصول برویم. به گفته این فعال اقتصادی، اکنون هر چه به دنبال انداختن تولیدات این بنگاه در مسیر صادرات هستیم ولی از این هدف دور‌تر می‌شویم.
این کار‌آفرین در نهایت دلسردی از ادامه در این مسیر گفت‌: اکنون به وضوح معنی رانت را در صنعت و تولید درک می‌کنیم و وجود این پدیده را به عنوان بزرگترین آفت در بخش‌های کلیدی و ارز‌آور کشور، مانعی جدی بر سر راه فعالان اقتصادی می‌دانیم. وی در پایان گفت قطعا ممکن است دستگاه‌های مرتبط با موضوع تولید و صادرات از خیلی از موضوعات اینچنینی اطلاع نداشته باشند ولی به دلیل ماهیتشان باید جوابگوی افراد و فعالان در حوزه‌های مختلف تولید و صنایع باشند.

منبع:صنعت

print

پاسخی بگذارید