گروه: مذهبی
تاریخ: ۱۲:۰۵ :: ۱۳۹۷/۰۳/۰۲

معاون قرآنی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: داشتن اخلاق خوب در ماه مبارک رمضان مجوزی برای عبور از پل صراط است، تلاش کنیم در کنار خستگی، تشنگی و گرسنگی، حسن خلق را فراموش نکنیم.

«ابراهیم لایقی» در جلسه‎ی اخلاق کارکنان سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی با بیان این مطلب اظهار کرد: هر کس به افرادی که زیر نظر او کار می‎کنند، آسان بگیرد، خداوند نیز در روز قیامت بر او آسان گرفته بر او غضب نخواهد کرد، تکریم یتیمان نیز در ماه مبارک رمضان توصیه شده است و هر کس یتیمی را در این ماه تکریم کند، خداوند نیز در روز قیامت او را تکریم خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: احکام و موضوع ماه مبارک رمضان در قرآن، تنها در یک سوره آمده و در آیات ۱۸۳ الی ۱۸۷ سوره بقره به، احکام، فضیلت و عظمت ماه مبارک رمضان اشاره شده است، فضیلت رمضان به روزه نیست، بلکه به دلیل نزول قرآن در این ماه است.

وی با اشاره به تفسیر پیامبر(ص) از ماه رمضان افزود: پیامبر(ص) در خطبه آخرین جمعه ماه شعبان با ارایه‎ی بهترین تعریف از این ماه، نفس‌های فرد روزه‌دار را تسبیح، خوابش را عبادت و دعاهایش را مقبول دانسته است.

لایقی ادامه داد: به استناد از قران کریم و احادیث معصومین(ع)، تلاوت قرآن در این ماه فضیلت بالایی دارد، قرآن فقط برای خواندن در این ماه نازل نشده است و در سایر ماه‌ها نیز باید قرائت شود، رمضان بهار تلاوت قرآن، دعا و استغفار است.

وی با بیان این که در احادیث بر تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان تأکید شده است، گفت: در این ماه، درهای بهشت باز است و سعی کنید با اعمالتان آن را نبسته ودرهای جهنم را به روی خود باز نکنید.

وی در ادامه با بیان این‌که این ماه با نام و یاد علی(ع) شناخته شده است، تصریح کرد: حضرت علی(ع)، دنیا را تجارت اولیا الله دانسته و توصیه کرده است تا هر چه به دست می‎آوریم، برای آخرتمان باشد، در بسیاری از آیات قرآن بهشت و جهنم ترسیم شده است و کافران و باتقوایان با هم گفت‎وگو می‎کنند، با اندکی تامل در این آیات، نتیجه می‎گریم که تقوا را باید در این دنیا کسب کنیم.

معاون قرآنی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به به صفات مورد تأکید علی(ع) در نهج‎البلاغه خاطرنشان کرد: داشتن تواضع، کسب روزی حلال، داشتن سیرت پاک، حسن خلق و بخشیدن مال از ویژگی‎هایی یک انسان خوب است که در نهج‎البلاغه ذکر شده است.

جلسات اخلاق به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود.

print

پاسخی بگذارید