تاریخ: ۲۳:۲۴ :: ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
شناسایی ۵۰۰ مرغداری بدون پروانه در مازندران

معاون بهبود و تولیدات محصولات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از شناسایی ۵۰۰ واحد مرغداری بدون پروانه در مازندران خبر داد.

علیرضا عطایی نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  اظهار داشت: براساس دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با ساماندهی واحدهای غیرمجاز، واحدهای مرغداری بدون پروانه که از قبل از سال ۹۳ فعالیت دارند در صورت داشتن شرایط نظام دامداری همچون فنی و بهداشتی پروانه فعالیت دریافت می کنند.

وی ادامه داد: پس از بررسی های انجام شده تاکنون ۱۲۶ واحد از ۵۰۰ واحد مرغداری بدون پروانه استان، شرایط لازم برای دریافت پروانه را دارند که برخی از انان در مراحل تکمیل پرونده برای دریافت پروانه هستند.

عطایی نژاد تصریح کرد:  پرونده ۳۷۴ واحد مرغداری باقی مانده نیز باید در کمیسیون ماده هشت مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت داشتن شرایط لازم ، پروانه فعالیت برای انان بر اساس ضوابط صادر شود.

به گفته وی ، ۳۷۴ واحد مرغداری بدون پروانه با ظرفیت تولید سه میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه جوجه در هر دوره در این استان فعالیت دارند.

معاون بهبود و تولیدات محصولات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، نداشتن فاصله لازم مرغداری ها از واحدهای صنعتی ، استخرهای پرورش ماهی و دامداری ها را یکی از علل بدون پروانه بودن تعدادی از مرغداری در مازندران بر شمرد و گفت: این واحدهای غیرمجاز بدون هماهنگی لازم فعالیت می کنند که برای دریافت پروانه باید نسبت به جابجایی این مرغداری ها اقدام شود.

وی ادامه داد: همچنین تعدادی از مرغداری های کوچک در فاصله کم از یکدیگر فعالیت دارند که برای ساماندهی این واحدها باید در قالب یک شرکت نسبت به اخذ پروانه اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد : اجرای این طرح در راستای افزایش ظرفیت مرغداری ها برای داشتن توجیه اقتصادی برای فعالیت این واحدهای تولیدی است.

عطایی نژاد با اشاره به فعالیت ۲ هزار و ۲۶۰ مرغداری در مازندران افزود: استان با تولید ۲۴۰ هزار تن گوشت مرغ در سال ۱۲ درصد تولید گوشت سفید در کشور را به خود اختصاص می دهد.

وی با بیان اینکه در استان به طور میانگین در هر ماه ۱۲ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت می گیرد، گفت:‌  مازندران همچنین ۳۰ درصد مرغ مادر کشور را با ۲۲۰ واحد مرغداری با ظرفیت اسمی ۶ میلیون قطعه تولید می کند.

تولید سالانه گوشت قرمز مازندران ۷۰ هزار تن است 

معاون بهبود و تولیدات محصولات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین با اشاره به کمبود ۱۰ درصدی گوشت قرمز در کشور گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته به منظور رفع کمبود گوشت قرمز این نهاد به دنبال اصلاح نژاد دام و پرداخت تسهیلات به واحدهای دامداری در شهرستان ها است.

وی ادامه داد: در این راستا ۳۶۰ واحد دامداری برای دریافت تسهیلات بانکی به بانک ها معرفی شدند که تاکنون ۴ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و مابقی در حال طی مراحل لازم برای دریافت تسهیلات هستند.

عطایی نژاد اظهار داشت: سالانه ۷۰ هزار تن گوشت قرمز در مازندران تولید می شود که ۵۴ درصد آن از دام سنگین و ۴۶ درصد از دام سبک است.

وی ادامه داد: هم اکنون  ۱۰ هزار واحد دامداری دارای پروانه صنعتی و روستایی در استان وجود دارد که ۵۳ درصد در حوزه دام سنگین و مابقی دام سبک است.

معاون بهبود و تولیدات محصولات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بدون اشاره به میزان تولیدات گوشت قرمز و سفید در استان گفت :  از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد افزایش ۴ درصدی تولید گوشت قرمز و ۵ درصدی گوشت سفید نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.

print

پاسخی بگذارید