تاریخ: ۱۹:۱۸ :: ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
طرح طبیعت‌گردی جزیره آشوراده تصویب شد

طرح طبیعت‌گردی در ۲۲ هکتار از جزیره آشوراده امروز دوشنبه در ستاد ملی تالاب‌ها به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری تصویب شد.

براساس اعلام روابط عمومی استانداری گلستان؛ در این جلسه همچنین پیشنهاد وزارت نیرو برای تعیین حد بستر و حریم دریا در نوار ساحلی استان گلستان به دلیل مخالفت استانداری گلستان و وزارت کشور به تصویب نرسید.

میرمحمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان به نمایندگی از این استان در جلسه ستاد ملی تالاب‌ها حضور داشت.

در این جلسه همچنین لایروبی کانال آشوراده و چپاقلی و خزینی با اولویت کانال آشوراده با اعتباری بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات مدیریت بحران تصویب و مقرر شد عملیات اجرایی این طرح در دولت دوازدهم بصورت جدی آغاز شود.

هادی حق‌شناس استاندار گلستان سوم فروردین ماه امسال در گفت و گو با ایرنا از صدور مجوز طبیعت‌گردی جزیره آشوراده در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور خبر داده بود و که تاکید داشت با اجرای زیرساخت‌های لازم، گردشگری این استان تقویت خواهد شد.

کمیته ملی طبیعت‌گردی در ۶ خرداد ۹۷ طرح ۲۲ هکتاری طبیعت گردی در جزیره آشوراده را ابلاغ کرد که به دلایل مختلف اجرای این طرح به تعویق افتاده بود.

گلستان با برخورداری از حدود ۱۰۰ کیلومتر مرز ساحلی فاقد تفرجگاه ساحلی است که اجرای این طرح ها موجب رونق گردشگری، ایجاد فرصت های شغلی متعدد و درآمدزایی فراوان برای بومیان خواهد شد.

اجرای طرح گردشگری در تنها جزیره ایرانی دریای خزر از اصلی‌ترین مطالبات مردم و مسوولین گلستان در دهه‌های اخیر بود که سال ۹۳ در سفر استانی هیات دولت به گلستان تصویب شد.

با امضای قرارداد بین استانداری گلستان و سازمان حفاظت از محیط زیست، تحقق آرزوی دیرینه مردم استان برای بهره مندی از مزایای اقتصادی و معیشتی آن وارد فاز جدیدی شد و با زدن کلنگ عملیات اجرایی این طرح در سال ۹۷ تکاپو و تقلا برای اجرای مصوبه دولت آغاز شد.

پس از مراسم افتتاحیه این پروژه کش و قوس میان حامیان محیط زیست و مدیران اجرایی گلستان آغاز شد که در نخستین گام و با پیگیری های تشکل‌های محیط زیست، مساحت طرح گردشگری در آشوراده از ۳۸۰ هکتار به ۳۸ هکتار کاهش یافت.

در طرح جدید قرار شد، کل طرح گردشگری در ۳۸ هکتار اجرا شود و فقط ۲۲ هکتار آن به صورت زون متمرکز گردشگری در مجاورت بافت مسکونی و متروک فعلی آشوراده قرار داشته باشد تا آسیبی به این زیستگاه وارد نشود.

همزمان با عملیات اجرایی توسط سازمان همیاری شهرداری‌های گلستان، علاقه‌مندان محیط زیست با طرح شکایت های متعدد از مدیران استان و محیط زیست کشور، خواستار توقف اجرای این طرح شدند.

در این بازه زمانی مدیران گلستان با هدف شتاب دادن به روند انتقال مصالح به جزیره ، یک سایت پشتیبان را در اراضی ساحلی بندرترکمن انتخاب و جاده‌ای به طول ۷۰۰ متر و عرض ۱۰ متر به سوی خلیج گرگان احداث کردند تا با پهلوگیری شناور در خلیج گرگان، انتقال مصالح به آشوراده تسهیل شود اما با دستور مراجع قضایی ادامه ساخت این جاده متوقف شد.

پس از صدور دستور توقف جاده دسترسی، شکایت حامیان محیط زیست همچنان ادامه داشت تا اینکه در خرداد پارسال معاونت قضایی دادستان کل کشور دستور توقف کامل طرح گردشگری آشوراده را صادر کرد.

پروژه ملی گردشگری و طبیعت گردی جزیره آشوراده شامل ساخت اسکله، مسیر دسترسی، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت های مورد نیاز حضور گردشگران است.

جزیره آشوراده که تمام سال میزبان انواع پرندگان بومی و مهاجر است در سال ۵۴ جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد.

همچنین ۴۰ درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می‌آید.

در سال ۱۸۳۷ میلادی جزیره آشوراده با وجود اعتراض ایران، به دست نیروهای شوروی سابق اشغال شد و این کشور تا چند دهه بعد یک پاسگاه نظامی در آن داشت.

این جزیره قبل از وقوع سیل سال ۱۳۷۲ با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند اما با طغیان رود ولگا در روسیه و وقوع سیلاب این جزیره ایرانی خالی از سکنه شد.

آشوراده در حوزه سرزمینی شهرستان بندرترکمن واقع در غرب استان گلستان است.

print

پاسخی بگذارید