گروه: اقتصادی
تاریخ: ۱۴:۱۷ :: ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی گلستان به ۵ میلیون تن می‌رسد

معاون صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که ۴۹۹ واحد صنایع تبدیلی در مرحله پیگیری یا آغاز طرح است که بهره‌برداری از آن‌ها ظرفیت سالانه اسمی فرآوری و بسته‌بندی گلستان را از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن فعلی به حدود پنج میلیون تن افزایش خواهد داد.

عید محمد فاروقی روز یکشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: بیشتر واحدهای بهره بردار صنایع تبدیلی گلستان در بخش شالیکوبی (سفید کردن برنج) و خوراک دام و طیور مشغول فعالیت هستند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۳۲۱ واحد صنایع غذایی دارای پروانه بهره بردار با ظرفیت اسمی بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن زیر پوشش این سازمان در استان فعال است.

فاروقی حمایت بیشتر در تخصیص تسهیلات بانکی ارزان قیمت را از نیازهای اصلی صاحبان این واحدها برای افزایش تولید، بهسازی واحدهای قدیمی و تسریع در بهره برداری از طرح های در دست اجرا دانست و گفت که رونق صنایع تبدیلی کشاورزی در گلستان موجب منفعت رساندن بیشتر به بهره‌برداران و کاهش خام فروشی محصولات خواهد شد.

معاون صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهادکشاورزی گلستان افزود: امسال طبق برنامه ششم توسعه، جذب و بهره وری  ۶۹ هزار و ۳۰۰ تن ماده خام محصولات کشاورزی با ایجاد ۲۰۸ فرصت شغلی و بازسازی و نوسازی هفت واحد صنایع تبدیلی در نظر گرفته شده است.

به گفته وی اکنون سه پرونده ایجاد واحد صنایع غذایی و تبدیلی توسط این سازمان برای جذب ۱۳ میلیارد ریال تسهیلات بانکی در کارگروه استانی در دست بررسی است.

طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، پارسال در این استان برای ۴۱ واحد با سرمایه گذاری دو هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال و ظرفیت اسمی فرآوری ۵۸۵ هزار تن محصول کشاورزی و ایجاد ۶۰۰ فرصت شغلی، پروانه بهره برداری صادر شد.

به گفته مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان در سال زراعی قبل تولیدات کشاورزی استان در بخش دام، زراعت، باغبانی، شیلات و آبزیان و جنگل و مرتع به چهار میلیون و ۹۸۳ هزار تن رسید که این میزان تولید حاصل فعالیت ۲۱۴ هزار خانوار بهره بردار در بخش های کشاورزی معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص استان است.

استان گلستان در تولید  ۱۵ نوع محصول کشاورزی رتبه های اول تا ششم کشور را دارد که می توان به سویا، خاویار، دانه روغنی کلزا، گندم، گوشت مرغ، جو، آفتابگردان، پنیه، توتون، پیله تر ابریشم، برنج، هلو، آلو، خرمالو و زیتون اشاره کرد.

گلستان واقع در شمال کشور با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا از جایگاه ممتازی در تولید محصولات کشاورزی در کشور برخوردار است.

print

پاسخی بگذارید