گروه: اجتماعی
تاریخ: ۳:۵۳ :: ۱۳۹۸/۰۲/۲۱

قوانین ضداخلاق در سیستم اداری کشور اجرا می‌شود و این بار قانون دست مسوولان را برای انتصاب‌هایی خودخواهانه باز گذاشته است‌.

شیدا ملکی- بی‌اعتنایی به جامعه یا دهن‌کجی به خشم و اشک مردمی که نوروز امسال را با غم و دلواپسی گذراندند در عملکرد شهردار پایتخت کاملا مشهود است‌. استاندار برکنار شده گلستان این بار قرار است به شهردار تهران مشاوره دهد‌. چه بایدکردهای تهران که سرشار است از چالش و پرسش بناست با‌ اندیشه انسانی حل شود که ابتدای سال ۹۸ مردم سرزمین گلستان تاوان سنگین عدم تعهد و مسوولیت او را دادند‌. در شرایطی که عذرخواهی و پوزش بین مسوولان کشور محلی از اعراب ندارد حالا شاهد ترفیع مقام و نشستن بر مقام و منصب قابل توجه‌تری هستیم‌.
نه تنها عملکرد شهرداری تهران به منظور انتخاب‌ هاشمی به عنوان مشاور خود رفتاری حرفه‌ای نیست بلکه نگرانی را در بین پایتخت‌نشیان چند برابر کرده است‌. چگونه می‌توان به مشاوره فردی اعتماد کرد که به سادگی استان خود را به امان دیگران رها کرد و رفت؟ امروز تهران در جایگاه پایتختی که نیازمند توجهی جدی است، تاب و توان آن را ندارد که به تماشای آزمون و خطای مدیرانی بنشیند که پیش از این امتحان خود را به واضح‌ترین شکل ممکن پس داده‌اند‌.
تهران به لحاظ مدیریت شهری در حال حاضر نیازمند نگاهی خردمندانه و متعهدانه است‌. مناف‌ هاشمی در دورانی از تاریخ در پی بی‌مسوولیتی‌های خود ارتقای شغلی گرفته است که مسوولان کشور‌هایی مانند ژاپن در پی ایجاد هر گونه اشتباهی در عملکرد خود به سرعت از کار کناره‌گیری می‌کنند‌؛ کناره‌گیری‌هایی حرفه‌ای که حاصل تعهد به کشور و البته مسوولیت اجرایی است‌. حالا اما ما شاهد آنیم که نه تنها فرد خاطی خودخواسته از مسوولیت قبلی کناره‌گیری نمی‌کند بلکه در پی حذف از سوی مقامات بالاتر به جایگاه جذاب دیگری نقل مکان می‌کند.
از املاک نجومی تا مشاور شهردار پایتخت
اما باید دید استاندار برکنار شده که حالا مشاور شهردار پایتخت شده چه دورانی را سپری کرده است‌. سیدمناف‌ هاشمی شهریور ۱۳۴۶در هزارجریب بهشهر متولد شد‌. او دانش‌آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد شهرسازی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و دکترای برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است‌. هاشمی فعالیت شغلی خود را از سال ۱۳۷۳ در شهرداری تهران آغاز کرد و از ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۱ شهردار تنکابن بود‌. همچنین در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ به عنوان معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران فعالیت می‌کرد و از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ معاونت توسعه و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان را برعهده داشت.
جالب توجه است که‌ هاشمی دومین مدرک کارشناسی ارشد خود را از موسسه کارولینسکای سوئد در رشته ایمنی ترافیک دریافت کرد‌. این گرایش تحصیلی البته از گرایش‌های پزشکی محسوب می‌شود‌ هرچند تحصیل در موسسه کارولینسکای سوئد یکی از اولین راهکارهای اخذ ویزای سوئد است‌. هاشمی بعد از اخذ دومین مدرک کارشناسی خود، دکترای برنامه‌ریزی شهری را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران اخذ کرد‌. هاشمی در دولت اصلاحات مدیرکل دفتر برنامه و بودجه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بود‌.
از سوی دیگر در دوران مدیریت محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران، مسوولیت‌هایی همچون معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری، قائم‌مقام معاونت خدمات شهری و البته مدیرکل تشخیص و وصول درآمد را بر عهده داشت‌. او در سال ۱۳۹۲ برای شرکت در انتخابات شورای شهر تهران از معاونت شهرداری تهران استعفا داد‌. البته نکته قابل توجه آن است که نام سیدمناف‌ هاشمی در فهرست دریافت‌کنندگان املاک نجومی که توسط شهرداری تهران واگذار شده، دیده می‌شود.
استاندار عزل شده یا معاون شهردار پایتخت
هاشمی در دولت یازدهم، به معاونت توسعه و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان منصوب شد و در پی استعفای وزیر وقت ورزش و جوانان، محمود گودرزی، مدتی سرپرستی وزارت ورزش و جوانان را نیز برعهده داشت‌. او در جلسه هیات دولت که در تاریخ نوزدهم مهرماه ۱۳۹۶ به ریاست حسن روحانی برگزار شد، به عنوان هشتمین استاندار گلستان تعیین شد‌؛ استانداری که در بحرانی‌ترین روزهای گلستان با وجود هشدارهایی که پیش از سیل داده شده بود در محل خدمت خود نبود‌. خارج از کشور بود‌. هاشمی موجب شد اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور و رییس ستاد بحران کشور دستور عزل او را صادر کند.
حناچی اما در ارتباط با انتصاب سیدمناف‌ هاشمی استاندار سابق گلستان به عنوان مشاور خود در شهردار تهران، اعلام کرد:‌ هاشمی کارمند شهرداری بوده و از مدیرانی است که تجربه خوبی را در حوزه شهری دارد و ما نیز از این تجربه استفاده خواهیم کرد‌ علاوه بر اینکه مناف‌ هاشمی در شهرداری‌های کشور در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده تلاش‌های بسیاری داشته است.
چگونه ممکن است فردی که نسبت به جان، مال و زندگی مردم تا این حد بی‌اهمیت بوده که هنگام بحران پست خود را ترک کند، حالا از مشکلات و مسائل پایتخت گره‌ باز کند ‌. حناچی با اطمینان مقامی را به‌ هاشمی داده است که شاید تیر خلاصی باشد بر تعهدها و توانستن‌هایی که پیش از این انتظار می‌رفت شهرداری مسوولانه نسبت به آنها واکنش نشان دهد‌. چنین انتخاب‌هایی آن هم در زمانی که تهران نیازمند حضور افراد متعهد به مردم نشسته، اگر دهن‌کجی به مطالبات شهروندان نیست پس چه می‌تواند باشد‌. گذشته و کارنامه‌ هاشمی هر چند هم که درخشان و قابل توجه باشد، آخرین عملکرد او برای حذف قطعی چنین فردی از دایره مسوولیت‌های کشوری کافی است.
واکنش تشکل‌های دانشجویی
اما تشکل‌های دانشجویی هم نسبت به آنچه بی‌شک بی‌اعتنایی به خواست و مطالبات مردم است واکنش نشان داده‌اند‌. احسان سلیمان‌پور، معاون دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در اظهارنظر منتشر شده خود در خبرگزاری آنا اینچنین نوشت؛ نام سید مناف‌ هاشمی حتما به گوشتان رسیده، استاندار گلستان که در روزهای وقوع سیل محل ماموریتش را ترک کرده بود و در خارج از کشور حضور داشت‌. مناف‌ هاشمی با حکم معاون اول رییس‌جمهور از سمت استانداری گلستان خلع شد در حالی که انتظار می‌رفت مناف‌ هاشمی به‌ خاطر به‌ بار آوردن چنین فضاحتی گوشه‌نشینی را انتخاب کند و از حضور در صحنه‌های اجرایی و سیاسی اجتناب کند، اما گویا شرم در دایره‌ اخلاقی ایشان وجود ندارد و حتی سیل گلستان هم نتوانسته است آتش و عطش قدرت‌طلبی وی را فرو بنشاند.
به‌خدا تهمت نیست اگر وی را قدرت‌طلب بخوانیم، چرا که در ابتدای مسوولیتش در استانداری گلستان میل قدرت‌طلبی او را به سمت پایتخت می‌کشاند و کرسی شهرداری تهران را بر استانداری گلستان ترجیح می‌دهد اما اقبال سیدمناف آنقدر هم بلند نیست و انتخاب شورای شهر تهران کسی دیگر است‌. شایعه‌ انتصابش در سازمان امور مالیاتی کشور که روزها نقل محافل بوده است بیانگر دلبستگی نداشتن او به استان محل ماموریتش بود، از وزیر اقتصاد و همشهری سیدمناف حرفی برای گفتن نیست بار گناه تهمت سنگین است و تقوا حکم می‌کند تحلیلی در این باره ارائه نشود.
از املاک نجومی شهرداری تهران و نام مناف‌ هاشمی هم صحبتی نکنیم بهتر است! اما کارنامه تقریبا هیچ مناف‌ هاشمی در استان گلستان، انتصابات کاملا سیاسی او و فضاحت نبودنش در زمان بحران کافی است تا عدم‌ شایستگی این فرد به اثبات برسد! انتصاب شگفت‌انگیز او به عنوان مشاور حناچی در شهرداری تهران واقعا حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد و صرفا می‌توانیم این انتصاب را به آن فرد تبریک بگوییم‌. همان فردی که هنوز به ابهامات نبودنش در استان محل خدمتش پاسخ روشنی نداده است! و آخر معلوم نیست جراحات ناشی از جنگ! و درمان دردهایی که در بیمارستان‌های ایران میسر نبوده دلیل سفر آقای‌ هاشمی به کشور آلمان بوده است یا مشکلات خانوادگی؟ راستی دقیقا کدام جراحت؟ این جراحت یادگار کدام عملیات است؟ کدام جنگ؟ مناف‌ هاشمی دقیقا در کدام جبهه بوده است؟
اگر برای حل مشکلات خانوادگی به خارج سفر کرده است این عذر بدتر از گناه نیست؟ خانواده‌ای که باید برای حل مشکلاتش به خارج از مرزها سفر کند خود به تنهایی برای مردی که ادعای انقلابی بودن دارد ننگ بزرگی نیست؟ مردی که روزی همنشین اصولگرایان است و امروز هم‌آواز اصلاح‌طلبان، علاوه بر آنکه تهی از ایدئولوژی، آرمان و ‌اندیشه به ‌نظر می‌رسد بی‌شباهت به عروسی نیست که در عقد بسی داماد است..‌. حناچی با انتصاب این مشاور نشان داد که حتی لیاقت نقد شدن هم ندارد، کاش روزی شورای شهر تهران پاسخ بدهد که دقیقا معیارش برای انتخاب شهردار چه بوده است؟! آری از ماست که بر ماست.
بی‌اطلاعی شورا از تصمیم شهردار
شورای شهر اما در شرایط فعلی از نهادهای مهمی است که به طور قطع با نقش‌آفرینی مناسب و سنجیده خود می‌تواند این بحران جدی را مورد بررسی قرار دهد‌. هر چند محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران به «جهان صنعت» گفت: این انتصاب به طور مستقیم از طرف شخص شهردار انجام شده و شهرداری نسبت به آن کاملا بی‌اطلاع است‌. همچنین شورای شهر در اولین جلسه مشترک خود با شهردار به طور قطع موضوع را مورد بررسی قرار داده و دلیل چنین انتخابی را از حناچی جویا خواهد شد.
حق‌شناس اما در ادامه گفت: فردی که کارمند اداره‌ای است بعد از پایان دوره ماموریت خود به سازمان قبلی بازمی‌گردد‌. اگر قصور یا اشتباهی در عملکرد فرد وجود داشته باشد این کوتاهی باید مورد بررسی قرار گرفته و واکنش مناسب نسبت به آن اجرایی شود‌. البته در صورتی که فرد به جایگاه قبلی خود در سازمان بازنگردد غایب محسوب شده و این روند بر خلاف قوانین اداری است‌. از همین روست که شهردار از استاندار سابق گلستان خواست به شهرداری بازگشته و خدمت خود را در این جایگاه ارائه دهد‌.
این عضو شورای شهر تهران در ادامه تاکید کرد: تصمیم معاون اول رییس‌جمهور قابل توجه و احترام است‌. شهردار تهران نیز بر اساس اظهارات خود تشخیص داد که‌ هاشمی توانایی‌های لازم برای حضور در شهرداری تهران را دارد و از همین رو از وی دعوت به کار کرد‌. هرچند افکار عمومی نسبت به آنچه رخ داده احساس مطلوبی ندارند اما چنین انتصاباتی به لحاظ قانونی و اداری خالی از هرگونه بی‌قانونی و بی‌توجهی به قوانین اداری است‌. بررسی بیشتر عملکرد‌ هاشمی باید از وزارت کشور انجام شود و اگر بنا به برکناری کامل وی باشد این تصمیم باید از سوی وزارت کشور اعلام شود.
قوانین ضداخلاق
قوانین ضداخلاق در سیستم اداری کشور اجرا می‌شود و این بار قانون دست مسوولان را برای انتصاب‌هایی خودخواهانه باز گذاشته است‌. گاهی به نظر می‌رسد اخلاق اگر چه اهمیت ویژه‌ای دارد اما به زباله‌دان رفته و انتفاع شخصی گوی سبقت را از همه آنچه باید ربوده است‌. مردم تهران که پیش از این تصمیمات حناچی به عنوان شهردار مشکلات اساسی شهرشان را حل نکرده بود بعد از این باید در انتظار تصمیمات فردی باشند که سفر فرنگ را به هر دلیلی بر حمایت و رسیدگی به استان خود ترجیح داد‌.

print

پاسخی بگذارید