تاریخ: ۹:۳۱ :: ۱۳۹۷/۰۶/۰۴

وزیر اقتصاد موفق به کسب رای اعتماد مجدد مجلس نشد.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۴شهریورماه ) به ریاست دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ و ۱۳ دقیقه و با حضور بیش از دو سوم نمایندگان مجلس آغاز شد.

عدم رای اعتماد مجلس به وزیر اقتصاد

وزیر اقتصاد موفق به کسب رای اعتماد مجدد مجلس نشد.

پس از بیان نقطه نظرات طراحان استیضاح و همچنین وزیر اقتصاد، نمایندگان مجلس به مسعود کرباسیان رای اعتماد مجدد ندادند.

آرای استیضاح به شرح زیر است

جمع آرا: ۲۶۰

موافقان استیضاح: ۱۳۷

مخالفان استیضاح: ۱۲۱

ممتنع: ۲

 آغاز رای گیری در مورد استیضاح وزیر اقتصاد

دقایقی قبل رای گیری در مورد استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی مجلس آغاز شد.

پیش از آغاز رای گیری، مسعود کرباسیان و سایر اعضای حاضر از سوی دولت، صحن مجلس را ترک کردند.

اسامی نمایندگانی که در موافقت با استیضاح صحبت می‌کنند

علی‌اصغر یوسف‌نژاد در ابتدای جلسه علنی صبح امروز مجلس اسامی نمایندگان متقاضی استیضاح را اعلام کرد.

بر این اساس حاجی دلیگانی، بهادری، خادمی، سیاوشی، پاپی‌زاده، نوروزی، بدری، کاظم‌زاده، کیانپور، ساری و جاسمی در یک ساعت و نیم اول و لاهوتی و حضرتی در نیم ساعت آخر صحبت می‌کنند. همچنین دو نفر از نمایندگان مجلس هم می‌توانند در دفاع از وزیر اقتصاد صحبت کنند.

حضور معاون اول رییس جمهور در صحن مجلس

دقایقی پس از شروع جلسه علنی مجلس اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور وارد صحن علنی مجلس شدند.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی از دیگر مسئولان حاضر در جلسه استیضاح وزیر اقتصاد هستند.

زنگنه و حجتی وارد صحن علنی شدند

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی دقایقی قبل وارد صحن علنی مجلس شدند.

کرباسیان در دفاع از عملکرد:

بدعهدی نظام سلطه سبب مشکلات اقتصادی فعلی شد/ رشد تولید ناخالص داخلی در سال گذشته ۳.۷ درصد بود

هم اکنون مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی در دفاع از عملکرد خود در حال ایراد نطق است.

وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس  در دفاع از عملکرد خود گفت: هیچ زمانی نگفته ام فقط در دایره مسئولیت خود پاسخگو هستم، بلکه به عنوان عضوی از دولت پاسخگوی مسایل هستم.

وی گفت: من در جریان دغدغه های نمایندگان مجلس هستم و می دانم که سفره های مردم با برخی آمارها همخوانی ندارد.

کرباسیان افزود: قبول می کنم که از ابتدای بهار امسال تحت تاثیر اثرات روانی تحریم ها و برخی سوء استفاده ها، اقتصاد دچار نوسان شد اما این به معنای ناکارآمدی اقتصادی نیست.

وزیر اقتصاد با اشاره به این که آماده ایم از یک سو با حمله های اقتصادی دشمنان مواجه شویم و از سوی دیگر معیشت مردم را تامین کنیم ادامه داد: ریشه تلاطم های موجود نه صرفا ناشی از ساختار داخلی اقتصادی بلکه از بد عهدی نظام سلطه است.

کرباسیان با اشاره به سابقه اقتصادی خود گفت: من تنها کسی هستم که ۲۸ کتاب اقتصادی تالیف و ترجمه کرده ام و اقتصاد را می شناسم.

وی ادامه داد: به اقتصاد در اتاق شیشه ای عمل کرده ام و از ابتدای اردیبهشت ماه گزارش های پرداخت خزانه داری در اختیار عموم قرار گرفته است.

وزیر اقتصاد گفت: اکنون برای اولین بار ۳ هزار هزار میلیارد تومان اموال دولت را شناسایی کردیم.

وی با اشاره به این که مجموع تلاش ها برای مبارزه با قاچاق کالا موجب شد در سال ۹۶ رتبه اول مبارزه با مواد مخدر و رتبه دوم مبارزه با قاچاق کالت در جهان را دریافت کنیم. افزود: برای نخستین بار ۳۲۰۰ پرونده فرار مالیاتی سنگین را شناسایی کردیم و اکنون تمام اظهارنامه های مالیاتی به صورت اتوماتیک در سامانه بارگذاری شده است.

کرباسیان ادامه داد: مشکلات به وجود آمده در کشور ما برای کشورهای دیگر همسایه به وجود آمد و اثرات تحریم در این کشورها به مراتب مخرب‌تر از کشور ما بود.  بدیهی است که اگر منسجم‌تر عمل می‌کردیم تلاطم کمتری را امروز شاهد بودیم.

وی با تاکید بر این که رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۹۶ برابر ۳٫۷ درصد بود که این میزان در حال حاضر پیشرفت داشته است. گفت:نرخ رشد تشکیل سرمایه ناخالص پس از مدت‌ها مثبت شد که این روند نیز حاکی از پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه اقتصاد است.

کرباسیان تصریح کرد: میزان وابستگی بودجه به نفت از متوسط ۳۵ درصد به ۲۵ درصد کاهش یافته است. امروز از هر ۴ ریال که در دولت هزینه می شود، ۳ ریال در وزارت اقتصاد تامین می شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در بحث تامین مالی خارجی در قالب فاینانس، از شهریور ماه ۹۶ تاکنون این رقم را به ۳۰ میلیارد دلار رسانده ایم  که این رقم در سال ۹۵ بالغ بر ۳ میلیارد دلار بوده است.

وی ادامه داد: در راستای شفاف‌سازی، گمرک، فهرست واردکنندگان کالاهای مختلف را منتشر کرد و این روند ادامه خواهد داشت. از منظر شاخص‌های عمومی و اختصاصی وزارت اقتصاد جزو دستگاه‌های برتر شناخته می‌شود.

کرباسیان گفت: ما تعدد حساب‌های بانکی دستگاه‌های دولتی را شناسایی و مسدود کردیم که هم مشکل عدم شفافیت و هم مشکل نقدینگی داشت. سامانه نظارت بر صنعت بیمه به عنوان سامانه برتر اعلام شد که مانع صدور بیمه‌های جعلی شد.

وزیر اقتصاد افزود: بدون شلیک حتی یک گلوله جرایم سازمان‌یافته را کشف و شناسایی کردیم و در  یک پرونده مرتبط با صدور ضمانت‌نامه وامی چندین متخلف را معرفی کردیم.

وی گفت: استقرار نظام حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های دولتی از دیگر کارهای وزارت اقتصاد است. این موارد اگر شفاف‌سازی اقتصادی نیست، پس چیست؟ اسم ما وزارت اقتصاد است اما سازمان‌های اقتصادی هم جزو ما محسوب می‌شوند و این سازمان‌ها مجری نیستند و تنها نظریه‌پردازی می‌کنند.

کرباسیان با اشاره به موفقیت دولت در اجرای طرح‌های مالیاتی گفت: برای اولین بار ۳ هزار و ۲۰۰ پرونده فرار مالیاتی را رسیدگی قطعی کردیم و ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از طریق پولشویی و تراکنش‌های مشکوک را شناسایی کردیم. طرح جامع مالیاتی را بدون کمک خارجی احیا کردیم و پروژه‌ای که از سه دوره قبل ابلاغ شده بود را جان دوباره بخشیدیم.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری و مالیات بر مصرف این میزان از ۴۳ درصد در سال ۹۲ به ۵۴ درصد در سال ۹۶ افزایش یافت و نظام مالیات بر ارزش افزوده را عمق دادیم.

وی ادامه داد: در خصوص ماده ۲۵۰ مقرر ناظر بر دادخواهی مالیاتی رویه غلطی وجود داشت که از تمام کشور برای پرونده مالیاتی باید به تهران می‌آمدند که آن را اصلاح کردیم و اختیارات را به استان‌ها دادیم تا کارها در همان استان‌ها انجام شود. در زمینه افزایش شفافیت مالیاتی، مالیات‌رسانی هوشمند را راه‌اندازی کردیم. مشارکت مالیاتی را برای همه ایجاد کردیم که فرار مالیاتی با عقوبت همراه شود.

کرباسیان گفت: ۷۲ درصد از منابع دولت را از منابع غیرنفتی تامین کردیم، عملکرد مطلوب و رو به جلوی ما در حوزه مالیات دستاورد خوبی برای نظام داشته است.

وزیر اقتصاد افزود: به‌رغم فضاسازی‌های بین‌المللی به رکورد بیش از پنج میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی در سال ۲۰۱۷ رسیدیم.

کرباسیان در بخش دوم دفاعیات خود: دولت از بنگاهداری خارج می‌شود

 

وزیر اقتصاد گفت: در وزارت اقتصاد و تمام بخش های وابسته به این وزارتخانه، هر جلسه ای که برگزار می شود، ناظری از مجلس حضور دارد.

کرباسیان با اشاره به این که اتفاقا قیمت گذاری در واگذاری نشان می دهد که دولت باید از بنگاهداری دست بردارد. افزود: دولت در بنگاهداری ناتوان است و باید بنگاهداری را رها کند و چرا باید من وزیر بنگاهداری کنم؟

وی تصریح کرد: من وزیر باید جوابگوی سیستم اقتصادی باشم. من متعهد به اجرای اصل ۴۴ هستم و این خوب نیست که مقام رهبری بگویند در مورد اصل انقلابی ۴۴ آنچه رضایت ایشان بوده، عمل نشده است.

 

مخالفان استیضاح در حال ایراد نطق

پس از اولین بخش سخنان مسعود کرباسیان نمایندگان مخالف استیضاح به دفاع از عملکرد وزیر اقتصاد پرداختند.

طبق اعلام هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بعد از پایان توضیحات کرباسیان، حسن سلیمانی و مسعود کرباسیان به عنوان مخالف استیضاح کرباسیان به دفاع از وزیر امور اقتصادی و دارایی پرداختند.

نماینده کنگاور در مخالفت با استیضاح وزیر اقتصاد: کرباسیان از توانایی های لازم مدیریتی برخوردار است

نماینده مردم کنگاور درمجلس شورای اسلامی، مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی را دارای توانایی ها، قابلیت ها و تجربه در بخش های مختلف مدیریتی کشور دانست.

حسن سلیمانی گفت: کرباسیان در دوران خدمت خود در مدیریت‌های کلان نظام در حد معاون وزیر و همچنین در بخش خصوصی در اتاق بازرگانی به عنوان عضو هیأت رییسه هیأت نمایندگان و مشاوران اتاق بازرگانی تهران مشغول به کار بود و از قابلیت، تجربه و توانایی لازم در بخش‌های مختلف مدیریتی برخوردار است.

وی ادامه داد: اقتضای دستگاه‌های وابسته به امور اقتصادی و دارایی، اقتصاد کلان کشور نیست و نتیجه بد عملکرد اقتصادی دولت یا نظام صرفا به بدی و ناتوانایی و فقدان قابلیت وزیر اقتصاد بازنمی‌گردد.

نماینده مردم کنگاور در مجلس یادآور شد: خزانه داری از جمله دستگاه‌هایی است که وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی است، یعنی مسئول دریافت و پرداخت است و فردی که در این بخش مسئولیت دارد باید در دریافت‌ها و پرداخت‌ها اهل صداقت و دقت باشد.

پزشکیان در دفاع از کرباسیان: همه ما مسئول وضعیت کنونی هستیم

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مسئول وضعیت کنونی همه ما هستیم. نباید از فرصت ها برای مقصر دانستن یکدیگر استفاده کنیم. انصاف نیست که در هفته دولت که باید در کنار یکدیگر باشیم مشغول استیضاح باشیم.

مسعود پزشکیان در مخالفت با استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باید علما و کارشناسان از همه جناح ها در کنار یکدیگر قرار گیرند و با حضور نماینده ای از سوی رهبری، ستاد جنگ اقتصادی تشکیل شود.

وی ادامه داد: باید باور داشته باشیم که در برابر زورگویی دیگران سر خم نمی کنیم که این نیاز به ایستادگی دارد.

پزشکیان تصریح کرد: نباید از فرصت ها برای مقصر دانستن یکدیگر استفاده کنیم. انصاف نیست که در هفته دولت که باید در کنار یکدیگر باشیم مشغول استیضاح باشیم.

نایب رییس مجلس عنوان کرد: با احساسات و شعار دادن مشکل حل نمی شود. باید مشکلات را ریشه یابی کرد. در عمل بین تئوری و حرف سال ها فاصله است. دل همه ما برای کشور می سوزد و همه صداقت را می خواهیم. همه ما عیب داریم اما به یک چیز معتقدیم که این کشور باید مستقل، آزاد و اسلامی باشد.

وی گفت: بزرگترین قدرت اقتصادی دنیا با تمام وجود به صحنه آمده است تا ما را زمین گیر کند. علاوه بر آمریکا، عربستان صعودی هم که سفارتخانه اش را آتش زدیم، میلیاردها دلار پول خرج می کند تا اقتصاد ما را زمینگیر کند. ما در مقابل چنین قدرتی که با تمام وجود ایستاده حالا وزیر اقتصاد را مقصر می دانیم. این کشورها در حال نقشه کشیدن هستند و آیا ما در کشور حالت جنگی به خود گرفته ایم؟

ایراد نطق موافقان استیضاح در نوبت دوم

طبق اعلام هیات رئیسه دو نفر از استیضاح کنندگان هر یک به مدت ۱۵ دقیقه می توانند به نقد عملکرد کرباسیان بپردازند. بر همین اساس مهرداد بائوج لاهوتی در موافقت با استیضاح به ایراد نقطه نظرات خود پرداخت.

هم اکنون الیاس حضرتی در موافقت با استیضاح در حال سخنرانی است.

ایراد نطق توسط موافقان استیضاح وزیر اقتصاد در نوبت اول

گفتنی است تاکنون حسینعلی حاجی دلیگانی، هادی بهادری، هدایت الله خادمی، جلیل رحیمی جهان آبادی، عباس پاپی‌زاده، حسن نوروزی، صدیف بدری، شادمهر کاظم زاده، مجید کیانپور و علی ساری، سید قاسم جاسمی و سلام امینی به ایراد دلایل خود برای استیضاح کرباسیان پرداختند.

نماینده شاهین شهر در موافقت با استیضاح: تورم در دوران مسئولیت کرباسیان افزایش یافت

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد گفت:  در زمان وزارت مسعود کرباسیان، قیمت دلار از ۳۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یافته است.

در طول مدتی که کرباسیان وزیر اقتصاد بوده است، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن با ۶۵ درصد افزایش ۸ میلیون تومان شده است.

در یک سال اخیر رشد اقتصادی کشور به ۳ تا ۴ درصد کاهش یافته و شاخص قیمت خوراکی ها هر ماه حدود ۹ درصد رشد داشته است.

در طول یک سال اخیر، رتبه بهبود فضای کسب و کار ۴ درصد سقوط کرده و قیمت سکه از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به بیش از ۴ میلیون تومان رسیده است.

سفره های مردم از مرز کوچک شدن به مرحله نامرئی شدن رسیده و قدرت خرید مردم ۵۰ درصد کاهش یافته است.

نماینده مردم ارومیه در موافقت با استیضاح: کسانی که ۴۰ هزار سکه خریده‌اند مالیات نمی‌دهند

هادی بهادری در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد گفت:  شأن وزارت اقتصاد در کابینه به هماهنگ کننده چند اداره تقلیق پیدا کرده است و ما انتظار داشتیم یک اقتصاددان در راس وزارت اقتصاد می‌بود.

در وزارت اقتصاد به بحث تخصص توجه نشده و ما هر جا از متخصص استفاده نکردیم آسیب دیدیم.

اقتصاد کشور تئوری ندارد و وزیر اقتصاد نمی‌تواند سیاست‌های اقتصادی دولت را تبیین کند.

مردم تحت فشار اقتصادی هستند و ریشه بیکاری و گرانی در وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

واحدهای تولیدی و اصناف یا توسط بانک‌ها گرفتار شده‌اند یا توسط اداره دارایی و مالیات و بروکراسی شدیدی در بانک‌ها حاکم است.

کسانی که ۴۰ هزار سکه خریده‌اند مالیات نمی‌دهند، ولی یک بقال باید از دارایی‌ خود مالیات بدهد و  برخی از تولیدکنندگان در زندان هستند.

مسعود کرباسیان می‌تواند مدیر اقتصادی خوبی باشد، ولی وزیر اقتصاد خوبی نیست.

نماینده مردم ایذه و باغملک در موافقت با استیضاح: ژن های معیوب بیمه و بانکداری کشور را نابود کرده‌اند

عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از وضعیت نابسامان صنعت بیمه و بانکداری کشور گفت: ژن های معیوب، صنعت بیمه و بانکداری کشور را به نابودی کشانده اند.

درست است که شخص رئیس جمهور مقصر وضعیت فعلی است اما اگر از وزیری که مسئول بانک ها و بیمه ها و گمرکات و امور مالیات است سوال نپرسیم از چه کسی بپرسیم؟

در یک سال و نیم اخیر هیچ راهبردی برای اداره اقتصاد کشور وجود نداشته و انتصابات ضعیف و رفتارهای ملوک الطوایفی شرایطی پیش آورده که نتیجه آن را در وضعیت ارزی کشور می بینیم.

در معاونت بیمه و بانک وزارت اقتصاد فردی گذاشته شده که ۹ ماه بیشترین رفت و آمدها را به خارج از کشور داشت و در آخر کار را واگذار کرد.

اکثر بانک ها رقیب بخش خصوصی شده اند و با پول مردم ده ها شرکت و هلدینگ ایجاد کرده اند که یک سیکل فسادانگیز را درست کرده اند.

اگر خاوری نیست، اما روحیه خاوری در بین بخشی از مدیران هست و ژن های معیوب، صنعت بیمه و بانکداری کشور را به نابودی کشانده اند.

فرزند بیست و چند ساله مشاور سابق رئیس جمهور در شرکت های سرمایه گذاری چه می کند و با چه تخصصی مدیریت می کند؟

دولت برای پرداخت بدهی های خود یک شبه دلار را سه برابر می کند و در چنین شرایطی ارزش دارایی های مردم به کمترین حد ممکن می رسد.

رییس فراکسیون مرزنشینان مجلس در موافقت با استیضاح: اقتصاد بیمار است

جلیل رحیمی جهان آبادی رییس فراکسیون مرزنشینان گفت: مجلسی که توجیحات غیرعقلانی و غیر منطقی وزارت اقتصاد در ناکارآمدی، ضعف مدیریت، فساد گمرک،  ناتوانی مدیریت بازار ارز و کوچک‌تر شدن سفره مردم را می‌شنود و با سکوت‌ آنها را تایید می‌کند، مقصر است.

وزارت اقتصاد از مدیریت اوضاع اقتصادی ناتوان است. کرباسیان مدیری نیست که اقتصاد کلان بلد باشد و بتواند آن را اداره کند.

بدون نگاه جناحی و سیاسی و بدون حب و بغض نسبت به دولت باید از حقوق ملت دفاع کنیم، زیرا مردم زیر فشار اقتصادی در حال خرد شدن هستند.

وزارت اقتصاد و سازمان گمرک نسبت به ضعف های مدیریتی و مفاسد اداری و اقتصادی خود و زیرمجموعه خود احساس مسئولیت نمی‌کنند.

تا کی می‌خواهیم مشکلات اقتصادی کشورمان را به بازار سلیمانیه، هرات، ارمنستان و بازار کشورهای همسایه وصل کنیم؟

وزارت اقتصاد از تدوین و اجرای سیاستهای کلان ناتوان است و درک درستی از تئوری‌های اقتصادی ندارد.

مفاسد اداره گمرک دوقارون و سامانه گمرک شرق کشور را به رییس گمرک گزارش دادم، اما ایشان هیچ اقدامی برای از بین بردن مفاسد این گمرک انجام نداد.

عضو کمیسیون کشاورزی در موافقت با استیضاح وزیر: مشکلات مردم ناشی از مدیریت ناکارآمد است، نه تحریم ها

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: عملکرد وزیر اقتصاد باعث اجرایی نشدن مهم‌ترین دغدغه رهبری یعنی بهبود وضعیت معیشت و رفع بیکاری شد.

اگر این زلزله اقتصادی در هر کشوری رخ می‌داد مدیران ارشد اقتصادی عذرخواهی می‌کردند اما گویا فرهنگ عذرخواهی در بین مسئولان کشور ما وجود ندارد.

برنامه اقتصادی دولت مبتنی بر اقتصاد و اقتصاد مردم‌محور بود، اما دولت عملکردی خلاف آن داشت به طوری که سیاست پولی و مالی دولت باعث کاهش ثروت عمومی و ارزش پول ملی شد.

در شرایطی که مجلس قانون بهبود کسب و کار را تصویب کرد، دولت به جای این‌که نقدینگی را براساس این قانون به سمت تولید ببرد آن را به سمت پیش فروش سکه برد و نتیجه آن شد که عده‌ای به ثروت‌های نجومی دست پیدا کنند و ارزش پول ملی کاهش پیدا کرد.

افزایش ۳.۳ درصدی نقدینگی، دو برابری پایه پولی و شکستن رکورد چاپ پول و استقراض مداوم را ناشی از سیاست‌های وزیر اقتصاد است.

ناکارآمدی و بی‌برنامگی به هیچ کدام از تحریم‌ها ارتباطی ندارد. این تصمیمات اشتباه خساراتی را به مردم وارد کرده و باعث شده افراد رانت‌خوار دست به غارت اموال عمومی بزنند و در مقابل بخشی از مردم به خاک سیاه نشستند.

در شرایطی که قیمت مواد غذایی ۱۰۰ درصد و خودروها ۳۰۰ درصد افزایش یافته چه‌طور نرخ تورم را هشت درصد اعلام می‌کنید؟

چرا در دوران وزارت کرباسیان نوآوری اقتصادی، کسب‌وکار ارزی و ریالی و مبارزه با فساد و رانت‌خواری به خوبی انجام نشد و چرا نسبت به بکارگیری افراد دو تابعیتی اعتراض نشد؟

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در موافقت با استیضاح وزیر: وضعیت امروز سکه و ارز نتیجه نقدینگی است

حسن نورزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: نقدینگی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم حدود چهار برابر رشد کرده و وضعیت امروز بازار سکه و ارز، نتیجه همین رشد نقدینگی است.

میزان نقدینگی در ابتدای دولت یازدهم ۳۵۰ هزار میلیارد تومان بوده اما در سال ۹۵ با رشد سه برابری به ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان و در آخر سال ۹۶ با رشد چهار برابری به ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

اگر در کشوری نقدینگی به مرز ۱.۵ برابر رشد برسد، به معنی ورشکستگی است، اما برای ما حدود چهار برابر رشد نقدینگی اتفاق افتاده و یعنی ارزش دارایی مردم هم چهار برابر کمتر شده است.

اگر برنامه ششم درست اجرا شده است، وزیر اقتصاد با آمار و به صورت شفاف بگویید که میزان تحقق اهداف برنامه چقدر بوده است.

بزرگترین مشکل در مبارزه با قاچاق، عدم تمکین گمرک به قانون تبادل اطلاعات است.

print

پاسخی بگذارید