گروه: اجتماعی
تاریخ: ۹:۰۳ :: ۱۳۹۶/۰۸/۰۵

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اشاره به وجود کم تحرکی در جامعه ایرانی تصریح کرد: هم اکنون ٩٦ درصد زنان و ٨٤ درصد مردان و در مجموع ٩٠ درصد ایرانیان کم تحرک هستند.

دکتر «رضا ملک زاده» روز پنجشنبه در بیست و نهمین همایش بین المللی بیماری های کودکان و نخستین همایش بین المللی بهداشت، سلامت و تکامل کودکان در سخنانی با بیان اینکه، ایران در بخش تولیدات علمی پزشکی در منطقه نخست و در رشته اطفال مقام سوم را داراست، گفت: شاخص تولیدات علمی در ایران مناسب است، اما در رشته اطفال نیازمند تلاش بیشتری از سوی محققان هستیم.
وی با اشاره به اینکه ایران در طول سال های اخیر کشور در تولیدات علمی رشد خوبی داشته است به طوریکه به اهداف ١٤٠٤ نزدیک تر شده است افزود: ایران در حال حاضر در پایگاه اسکوپوس رتبه ١٦ جهانی و نخست منطقه را داراست.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درعین حال ادامه داد: ایران در رشته اطفال عقب است به طوریکه در این رشته در دنیا رتبه 24 و در منطقه حائز رتبه سوم هستیم.
دکتر ملک زاده بیان کرد: عدد تولیدات علمی در ایران مناسب است، اما در رشته اطفال از محققان می خواهیم تلاش بیشتری کنند.
وی با اشاره به اینکه، خوشبختانه در طول ٤٠ سال گذشته امید به زندگی در ایرانیان افزایش داشته است و به مرز ٨٠ سال در زنان و ٧٦ سال در مردان رسیده است، بخش عمده ای از دلیل این اتفاق را کاهش مرگ و میر کودکان دانست.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه مرگ و میر در بزرگسالان ایرانی از عدد ٦٠ در ١٠ هزار به زیر ٢٠ رسیده است، گفت: بیماری های مالاریا و اسهال به عنوان یک بیماری شایع در کودکان کاهش چشمگیری داشته است.
وی با تاکید براینکه، در حال حاضر ایران در مرگ و میر نوزادی به شاخص های خوبی دست یافته است در عین حال، مشکل اصلی کشور را بیماری های قلب و عروقی دانست که به گفته وی ریشه آن به دوران کودکی باز می گردد.
دکتر ملک زاده همچنین تصریح کرد: در حال حاضر بیماری های روانی و مصرف مواد مخدر در جوانان و همچنین دیابت نوع ٢ از جمله مشکلات مهم در کشور است.
وی با بیان اینکه، مشکل مردم ما در حال حاضر اضافه وزن است و لاغری مفرط به ندرت مشاهده می شود، افزود: در مطالعه ای که از سوی فائو در سال ١٩٧٠ صورت گرفت، سرانه مصرف روزانه کالری در ایرانیان دو هزار کالری بود که در حال حاضر به سه هزار کالری در روز افزایش یافته است. لذا حداقل 30 درصد ایرانی ها با مشکل چاقی مواجه و در معرض بیماری دیابت قرار دارند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه اظهار کرد: درحال حاضر فشارخون شیوع زیادی در جامعه داشته است به طوریکه ٣٠ درصد افراد بالای ١٨ سال به فشارخون مبتلا می باشند.
وی با تاکید بر اینکه، تحرک بدنی در ایرانیان کم است، تصریح کرد: هم اکنون ٩٦ درصد زنان و ٨٤ درصد مردان و در مجموع ٩٠ درصد ایرانیان کم تحرک هستند.
بیست و نهمین همایش بین المللی بیماری های کودکان به همراه پانزدهمین همایش بین المللی پرستاری در طب کودکان، اولین همایش بین المللی بهداشت، سلامت و تکامل کودکان و نخستین همایش بین المللی بیماری سیستیک فیبروزیس از 4 تا 7 آبان ماه در سالن همایش های مرکز طبی کودکان و بیمارستان امام خمینی (ره) تهران در حال برگزاری است.

منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید