تاریخ: ۱۴:۴۵ :: ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
میدان تره بار بلا تکلیف/تنکابنی ها گرفتار عدم جابجایی

چند سالی از احداث میدان بار جدید میوه و تره بار تنکابن می گذرد و قرار بود میدان بار قدیم به این مکان انتقال یابد اما به دلایلی غرفه داران از رفتن به مکان جدید خودداری می کنند و این بلاتکلیفی سبب شده تا مشکلاتی برای مردم، سرمایه گذار و مسئولان ایجاد شود.

سرویس سردبیری اقتصاد شمال: میادین تره بار در شهرهای استان های شمالی نقش مهمی درتوزیع میوه و سبزیجات مورد نیاز شهروندان دارند ؛ محل قرار گیری و جابجایی این میادین در بعضی شهرستان ها در گیر آشفتگی آزار دهنده ای شده که مردم را ناراضی کرده است ،ایرنا در گزارشی سعی کرده به این بلاتکلیفی در میدان تره بار تنکابن بپردازد و در پی رفع این بلاتکلیفی باشد در این گزارش آمده است؛از مصوبات دولت نهم در استان مازندران احداث چهار میدان میوه و تره بار جدید برای شهرهای قائمشهر و جویبار ، نوشهر و چالوس، ساری و تنکابن بود تا علاوه بر برچیده شدن میادین قدیمی و فرسوده، میوه و تره بار با قیمت مناسب در دسترس شهروندان قرار بگیرد.
در تنکابن نیز بخش خصوصی برای احداث میدان میوه و تره بار جدید وارد عرصه شد و در زمینی به مساحت ۳۳ هزار متر آن را احداث نمود که از لحاظ وسعت بزرگترین میدان بار در استان مازندران و گیلان به شمار می رود.
دراین میدان بار۷۰ حجره بارفروشی، ۱۳ دفتر اداری، رستوران ۵۰۰ متری، ۱۵ مغازه در ورودی میدان بار، سرویس بهداشتی ، نمازخانه ، دو باسکول ، سیستم تصفیه فاضلاب و پنج هزار متر پارکینک در نظر گرفته شد تا فعالان این عرصه از میدان بار قدیم به مکان جدید نقل مکان کنند و نفرات جدیدی نیز به مجموعه فعالان قدیمی افزوده شود.
سرانجام این میدان بار در سال ۱۳۹۰ واقع در ضلع شمالی کمربندی شهر تنکابن احداث و پس از سه سال با حضور مدیران دستگاه های اجرایی وقت به بهره برداری رسید اما بسیاری از غرفه داران به دلایلی از رفتن به میدان بار جدید امتناع کردند و خواستار احداث میدان بار دیگری توسط خود افراد مستقر در میدان بار قدیم شدند.
پس از عدم همکاری و مقاومت غرفه داران میدان بار قدیم نسبت به انتقال آنها به مکان جدید، شهرداری و شورای شهر تنکابن در آن بازه زمانی براساس مصوبه تبصره ۲۰ ماده ۵۵ رای به بسته شدن میدان بار قدیم داد تا آنها را وادار به رفتن به میدان بار جدید کند اما بسیاری از غرفه داران در واکنش به این اقدام به میدان بارهای شهرهای همجوار رفتند و فعالیت خود را دوباره از سر گرفتند.
آنها نیز در قبال این اقدام با طرح شکایت در دیوان محاسبات اداری خواستار احقاق حقوق از دست رفته خود شدند و سرانجام پس از فراز و نشیب های زیاد، دیوان رای به ابطال مصوبه شورا و شهرداری تنکابن در آن زمان نمود و آنها دوباره به مکان قبلی خود بازگشتند.
اکنون پس از سال ها بار دیگر بحث بسته شدن میدان بار قدیم شهر تنکابن که در داخل حوزه شهری و در منطقه کریم آباد قرار دارد و شروع بکار میدان بار جدید مطرح شده است که جا دارد مسئولان شهرستان و فعالان میدان بار قدیم با تعامل بیشتر نسبت به حل این مشکل برنامه ریزی کنند.
به اعتقاد مردم، مشکلات ترافیکی، بهداشتی و آلودگی صوتی از جمله مسائلی است که میدان بار قدیمی شهر با آن مواجه است و تاکنون هیچ اقدامی جهت برطرف کردن آنها صورت نگرفته است.
آنان همچنین معتقدند که در انحصار قرار داشتن تنها میدان بار چهار فصل شهرستان های تنکابن و عباس آباد در دست افرادی خاص و جولان دلال ها و واسطه ها در این صنف سبب گرانی میوه و تره بار در این مناطق شده و نارضایتی شهروندان را نیز به همراه داشته است.
*انتقال میدان میوه و تره بار به خارج از حوزه شهری 
یکی از شهروندان تنکابنی ساکن کریم آباد درباره مشکلاتی که میدان میوه و تره بار برای آنها ایجاد کرده است، گفت: زمانی که این میدان بار ساخته شد در خارج از شهر قرار داشت اما با گذشت زمان و گسترش شهرنشینی این مکان در داخل شهر قرار گرفته و مشکلات زیادی را برای شهروندان به وجود آورده است.
اسماعیل احمدوند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود: هر روز صبح شاهد حضور انواع خودروهای باری سبک و سنگین در این میدان بار هستیم که علاوه بر ایجاد ترافیک، سروصدای آنها آسایش را از ساکنان اطراف این میدان بار سلب کرده است.
وی بر ضرورت انتقال این میدان بار به خارج از حوزه شهری تاکید کرد و اظهار داشت: چند سالی است که مکان جدید برای غرفه داران در کمربندی ساخته شده آنان حاضر به انتقال نیستند و باید مسئولان چاره ای برای این مشکل بیاندیشند.
وی خواستار تدبیر و درایت مسئولان شهرستانی جهت رفع این مشکل در راستای خدمات رسانی بهتر به شهروندان شد.
*انحصار، عامل گرانی میوه و تره بار در تنکابن
یک شهروند دیگر تنکابنی با اشاره به قیمت های نجومی میوه و تره بار در این شهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا معتقد است: وقتی یک عده ای خاص مدیریت عرضه میوه و تره بار شهرستانی مثل تنکابن را بر عهده بگیرند و هیچگونه رقابتی هم در این زمینه وجود نداشته باشد نباید انتظار داشت که میوه ارزان توزیع شود.
علی امینیان به قیمت ارزان میوه در شهرهای استان گیلان و شرق مازندران اشاره کرد و افزود: بسیاری از شهروندان تنکابنی این موضوع را تایید می کنند و نسبت به این تبعیض اعتراض دارند.
وی اظهار داشت: ترس حجره داران میدان بار قدیم از آنجا است که با رفتن به میدان بار جدید، انحصاری را که ایجاد کرده اند شکسته شود و عرصه برای یکه تازی آنها تنگ گردد.
این شهروند با اشاره به مکان میدان بار جدید در کمربندی اظهار داشت: بسیاری از شهرها حسرت چنین فضایی را برای فعالیت های اقتصادی دارند و متاسفانه در این شهر چنین ظرفیت هایی به خاطر برخی ملاحظات نادیده گرفته می شود.
* میدان بار احداث شده با مشکلات متعددی روبرو است
رییس هیات مدیره شرکت تعاونی میدان بار شهرستان تنکابن در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این میدان بار از سال ۵۹ از خیابان تختی به مکان فعلی واقع در منطقه کریم آباد انتقال یافت تا مشکلاتی برای شهروندان در آن زمان به وجود نیاید.
سهراب صالحی افزود: این میدان بار دارای ۵۳ حجره می باشد و برای ۶ هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است که هر یک از انها در کار خود دارای تجربه و تخصص بالایی هستند.
وی با بیان اینکه بر اساس عرف تهیه فضای مناسب برای میدان بار بر عهده شهرداری ها است، اظهار داشت: در طول این مدت مسئولان قبلی و فعلی شهرستان برای رفع مشکلات میدان بار ، رفتار های سلیقه ای داشته اند و همین موضوع سبب شده تا انتقال میدان بار به خارج از شهر با مشکل مواجه شود.
صالحی خاطر نشان کرد: متاسفانه در زمان احداث میدان بار جدید از نظرات و تجربیات فعالان این عرصه استفاده نشد و این مجموعه زمانی متوجه شد که ساخت میدان بار به اتمام رسیده بود.
وی میدان بار جدید را دارای مشکلات اداری ، مالی و فنی دانست و تصریح کرد: این میدان بار هم اکنون مشکلاتی با بانک کشاورزی و جهاد کشاورزی دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.
صالحی افزود: با مشکلاتی که در این میدان بار وجود دارد امکان انتقال میدان بار فعلی به آنجا امکان پذیر نیست و باید میدان بار دیگری احداث شود.
وی به نامه استاندار اسبق مازندران (ربیع فلاح) مبنی بر احداث یک میدان بار دیگر اشاره کرد و بیان داشت: ایشان در آن نامه ذکر کرده بودند که به دلیل نیاز شدید منطقه و سابقه کاری متقاضیان هر چه سریعتر با نظر مساعد نسبت به احداث میدان بار دیگری اقدام شود.
به گفته رییس هیات مدیره شرکت تعاونی میدان بار شهرستان تنکابن، نماینده ویژه دیوان هم گفته بود که احداث میدان بار دیگر می تواند به ایجاد رقابت و کاهش قیمت ها کمک نماید.
صالحی هرگونه انحصار طلبی در میدان بار فعلی را رد کرد و اظهار داشت: اینگونه صحبت ها خلاف واقع بوده و در جهت ضربه زدن به افراد زحمتکش این میدان بار صورت گرفته است.
وی خاطر نشان کرد: پیشنهاد داده ایم که شهرداری یا خودش میدان بار جدید دیگری بسازد یا به ما مجوز ساخت بدهد و یا اینکه با مشارکت یکدیگر میدان بار جدیدی بسازیم.
صالحی خواستار حمایت مسئولان جهت رفع این مشکل شد و گفت که در صورت رفع تمامی نواقص میدان بار احداث شده حاضریم به طور خالص آن را تحویل بگیریم به آنجا نقل مکان کنیم.
وی علت گرانی میوه را خارج از میدان میوه و تره بار عنوان کرد و افزود: مردم تنکابن به دنبال میوه لوکس و درجه یک هستند و خودشان میوه ها را جدا می کنند در صورتی که در شهرهای دیگر اینگونه نیست و همین مسئله باعث شده که قیمت میوه در این شهر گران باشد.
وی یادآور شد: دود بستن میدان بار فعلی نه تنها به چشم مردم منطقه می رود بلکه افرادی را که در اینجا مشغول به کار هستند نیز متضرر خواهند شد و نباید این اتفاق بیافتد.
* سیاست شهرستان فعال شدن میدان بار احداث شده است 
فرماندار ویژه تنکابن مشکل جابجایی میدان بار قدیم را حدود یک دهه عنوان کرد و گفت: میدان بار قدیم به دلیل قرار گرفتن در بافت مسکونی شهر، عدم رعایت اصول بهداشتی و نداشتن سیستم فاضلاب و نوع برخورد و رفتارهای برخی غرفه داران در گذشته ، با اعتراضاتی از سوی شهروندان مواجه است.
سید امیر حسینی جو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شش سال پیش جلسه قانونی تبصره ۲۰ ماده ۵۵ شهرداری برگزار شد و اعضای جلسه رای به جابجایی میدان بار دادند که با اعتراضاتی همراه بود و سرانجام دیوان دستور توقف عملیات را صادر کرد و به لحاظ برخی مسائل اجتماعی کار جابجایی به تعویق افتاد.
وی اظهار داشت: متاسفانه در گذشته برای احداث میدان بار جدید نظر و دیدگاه غرفه داران و صاحبان اصلی برای سرمایه گذاری در این پروژه نادیده گرفته شد و آنها از این بابت بسیار ناراحت هستند و خواستار احداث میدان بار دیگری توسط خودشان شده اند.
حسینی جو با اشاره به اینکه احداث میدان باری دیگر به دلیل زمان بر بودن امکان پذیر نیست ، خاطر نشان کرد: سیاست شهرستان فعال شدن میدان بار احداث شده است و اگر هم ایراداتی وجود داشته باشد می توان آن را برطرف نمود.
وی اقدام شهرداری در بستن راه ورودی میدان بار قدیم را قانونی دانست و تصریح کرد: شهرداری به عنوان مدیر اجرایی شهر می تواند در این زمینه اعمال قانون نماید.
به گفته فرماندار ویژه تنکابن ، شهرداری اطلاع رسانی لازم را در این زمینه انجام داده و جلسات حضوری متعددی را با نمایندگان غرفه داران برگزار نموده است.
حسینی جو با بیان اینکه برای آینده ای بهتر باید از برخی خواسته ها چشم پوشی کرد ، اظهار داشت : اگر هر کسی تنها به خواسته خودش توجه کند موفقیت حاصل نمی شود و باید این نگاه را تغییر داد.
وی قیمت بالای میوه در شهرستان تنکابن را تایید کرد و افزود : بسیاری از شهروندان نسبت به این موضوع اعتراض دارند و بخش قابل توجهی از اعتراضات نیز به واقعیت نزدیک است و باید تلاش کرد تا میوه با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.
شهرستان ۱۶۵ هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.

print

پاسخی بگذارید