تاریخ: ۱۲:۰۳ :: ۱۳۹۸/۱۰/۰۸

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان بیان کرد: کتاب میراث صنعتی استان، یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه میراث فرهنگی است که اطلاعات حدود ۷۰ میراث صنعتی استان را در بر می گیرد.

ولی جهانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : میراث یادشده آثاری از دوره قاجار تا پهلوی را شامل می شود.
وی اظهار کرد : کتاب یادشده به مناسبت برگزاری همایش ثبت میراث صنعتی در فهرست آثار ملی کشور در ماهشهر خوزستان تدوین شد که استان گیلان با ۱۵ پرونده مربوط به میراث صنعتی در همایش یادشده که اخیرا برگزار شد،  مشارکت داشت.
وی ادامه داد : یکی از مهمترین اهداف تدوین این کتاب وجود میراث صنعتی فاقد شناسنامه در استان بوده که شناسایی آنها در اولویت قرار گرفته است.
جهانی از دیگر اهداف تدوین کتاب را دستیابی به اطلاعات جامع و مفید مربوط به میراث صنعتی بصورت متمرکز و کامل دانست تا بر اساس آن در آینده بتوان با مرمت و ساماندهی آثار نسبت به تغییر کاربری در راستای توسعه گردشگری گام برداشت.
۳۰ اثر صنعتی واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی در گیلان شناسایی و مستند سازی شد اما ۱۲ مورد از آنها آذرماه امسال در فهرست آثار ملی کشور جای گرفت.
آثار به جای مانده از فرآیند صنعتی شدن همه ابعاد میراث فرهنگی اعم از میراث منقول، غیر منقول و میراث معنوی را در بر می گیرد.
کارخانه شیر پاستوریزه رشت، کارخانه چای رودسر، مجموعه ساختمان‌های اداره شیلات بندرکیاشهر، کارخانه چای قوام السلطنه لاهیجان، کوره آجرپزی رشت، کارخانه دخانیات رشت، پل متحرک بندرانزلی، شیلات بندر انزلی، اداره نوغان بندرانزلی، سد سپیدرود، کارخانه چای هوخ‌تیف و کارخانه چای فومن از جمله میراث صنعتی به ثبت رسیده گیلان در فهرست آثار ملی ایران هستند.
تعداد آثار ثبت شده گیلان در فهرست آثار ملی، به یک هزار و ۱۴۱ اثر رسیده است.
استان گیلان پس از استان های قزوین، کرمانشاه و لرستان با دارا بودن یک هزار و ۱۴۱ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی، چهارمین استان در سطح کشور به لحاظ تراکم بالای آثار تاریخی است.

print

پاسخی بگذارید