یادداشت اختصاصی اقتصاد گستر شمال
تاریخ: ۲۱:۲۱ :: ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
گره رونق تولید در سیاستها

بر همگان پوشیده نیست که بی شک توسعه صادرات غیر نفتی از ضروریات تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید مازندران است.

صادق احمد وند :مازندران با دارا بودن ظرفیت های بسیار خوب برای افزایش صادرات غیر نفتی و ایجاد تنوع در گروههای صادراتی صنعتی ،معدنی و کشاورزی می تواند نقش خوبی را در تولید ناخالص داخلی کشور ایفا کند.

اما متاسفانه به دلیل پیاده نکردن  کامل سیاست های اقتصاد مقاومتی و تنها بسنده کردن به شعار به جای عمل به گفته  کارشناسان امر تنها در پنج ماهه نخست امسال توانسته ۸۳ میلیون دلار صادرات داشته باشد ؛رقمی که به زعم رئیس صمت مازندران بسیار نگران کننده توصیف شده است .

حال جای سوال اینجاست چرا مازندران تنها ¾ دهم درصد ازتولید ناخالص داخلی کشور را دارد و نتوانسته است از ظرفیت های بالقوه خود بهره مند شود .

تنوع نداشتن صادرات غیر نفتی ،توجه نکردن به کیفیت کالا و بسته بندی آنان طبق استاندارد های بین المللی ، مشکلات انتقال پول ،جهت ندادن صادرات به سوی تولیدات باارزش افزوده بالا و بخش نامه های دست و پاگیر ،کمبود پایانه های صادراتی و از همه مهمتر نبود اراده کافی مسئولان اقتصادی دولتی استان در جهت رفع مشکلات و موانع تولید و بسنده کردن به شعار گرایی از مهمترین عوامل میزان پایین  صادرات مازندران است .

از نظر دور نداریم که سهم بزرگ دولت در اقتصاد کشور و نقش آفرینی اندک بخش خصوصی در اقتصاد و صنعت مشکلات عدیده ای را همچون اختصاص ندادن اعتبار سرمایه در گردش ،تهیه و گرانی مواد اولیه ، مالیات و وجود واسطه ها  در ارتباطات تجاری را می توان به عنوان گوشه ای از مشکلات تولید کنندگان مازندرانی نام برد .

بر همگان پوشیده نیست که بی شک توسعه صادرات غیر نفتی از ضروریات تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید مازندران است که  با داشتن ظرفیت های تولیدی در زمینه محصولات کشاورزی و باغی ، محصولات دامی و لبنیات،پوست چرم و تولیدات آنها ، صنایع دستی،توتون و صنایع غذایی می تواند ارزش افزوده بالایی را برای کشور  با افزایش کیفیت تولیدات به بازارهای هدف داشته باشد .

این استان همچنین با دارا بودن ۳ بندر شاخص در مرزهای آبی خود و همسایگی با کشورهای اتحادیه اوراسیا که جمعیتی ۲۰۰ میلیونی را شامل می شود ؛ می تواند با دقت در تنوع صادرات به بازارهای اوراسیا و بهره مندی از تخفیف برای صادرکنندگان داخلی  دریچه بزرگ اقتصادی را به سوی این استان بگشاید .

هر چند فاصله حرف و بخش نامه های اداری تا تحقق این امر در عمل شاید تنها با جدیت در پیاده کردن تمامی سیاست های اقتصاد مقاومتی ، مبارزه با فساد اقتصادی و بستن دستان واسطه های اخلال گر در بازار ونا امید نکردن تولید کنندگان داخلی با  اراده خالص برای رونق تولید محقق می شود .

print

پاسخی بگذارید