تاریخ: ۲۰:۴۳ :: ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
هفت روستای فومن در لیست صندوق توسعه ملی قرار گرفت

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان گیلان از قرار گرفتن هفت روستای شهرستان فومن در لیست صندوق توسعه ملی خبر دا

به گزارش اقتصاد شمال ،با روی کار آمدن دولت یازدهم در سال ۹۲، شاخص بهره مندی روستاهای گیلان ۶۴ درصد بوده که با استفاده از ظرفیت اعتبارات صندوق توسعه ملی بودجه برای آبرسانی به روستاها مهیا شد و از سال ۹۴ آبرسانی به روستاها در دولت یازدهم شتاب فزونی گرفت.
سهم گیلان در حوزه آب و فاضلاب روستایی طی سال‌های ۹۴ و ۹۵؛ ۷۰۰ میلیارد ریال، در سال ۹۶ به میزان ۳۷۰ میلیارد ریال و در سال ۹۷ به رغم کاهش اعتبار در سطح ملی دارای ۴۰۰ میلیون ریال ابلاغی از محل صندوق توسعه ملی می‌باشد.
از سال ۹۴ تا ۹۷، یک هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به آبفار گیلان اختصاص یافته است. از ابتدای دولت یازدهم تاکنون؛ سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر لوله گذاری، یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال، ۶۰ حلقه چاه ،۱۱۵ دهنه بهسازی چشمه، ۱۳۲ باب ایستگاه پمپاژ، ۲۵ هزار متر مکعب مخزن ذخیره در استان انجام شده که به طور عمده از محل اعتبارات ملی صندوق توسعه ملی بوده است.
در حال حاضر، تعداد ۷۸۵ روستا از یک هزار و ۲۶ روستا برخوردار از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی هستند.

محبعلی رنجور در نشست با فرماندار و نماینده فومن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به افزایش نرخ تبدیل ارز در سال جدید، اعتبارات افزایش قابل توجهی می‌یابد و طبق مصوبه مجلس نیز از محل مالیات بر ارزش افزوده ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی هزینه می‌شود که سهم گیلان ۲۰ میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه امکان هزینه کرد برای روستاهای آبدار وجود ندارد، افزود: فرسودگی، افت و ضعف فشار آب در روستاها غیرقابل انکار است و برای هر روستایی نیز باید نسخه مخصوص به آن را تدوین کرد.
رنجور بر ضرورت تهیه نقشه‌های اجرایی تاکید کرد و گفت: از محل اعتبارات بازسازی نقشه‌های اجرایی آبرسانی روستایی تهیه شود.

وی ادامه داد: فومن در حوزه زیرساختی با مشکلاتی مواجه است و از عمر مفید بسیاری از زیرساخت‌ها گذشته که باتوجه به شرایط ناهمگون توسعه استان و افزایش میزان مصرف دیگر شبکه موجود باتوجه به طراحی چند دهه پیش پاسخگوی نیاز امروز نیستند.
رنجور با یادآوری اینکه در شهرستان فومن سال گذشته ۲۳ پروژه تعریف شد، افزود: برای این پروژه‌ها هفت میلیارد و ۵۰۵ میلیون تومان اعتبار درنظر گرفته شده که بیشتر آنها از محل جز ۱۸ بوده است.
وی ادامه داد: در کنار این اعتبارات سه میلیارد تومان نیز از محل پیگری نماینده فومن ابلاغ شد که تنها ۱۸ درصد آن تخصیص یافت.
مدیرعامل آبفار گیلان با بیان اینکه شهرستان فومن از لحاظ شاخص آبرسانی روستایی عقب ماندگی دارد، افزود: علی رغم تخصیص ۱۸ درصدی مناقصه پروژه‌ای با سه میلیارد و یکصد میلیون تومان اعتبار برگزار شد که ۸۰ درصد بیشتر نسبت به تخصیص تعهد ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه از ۱۳۰ روستای فومن ۷۰ روستا در لیست آبرسانی به هزار روستا قرار دارند، گفت: ۴۴ روستای ناحیه یک از باغبانان آب دریافت می‌کنند و بقیه روستاها نیز تحت پوشش سایت سرداران شهید شهرستان شفت قرار خواهد گرفت.
محمود قاسم نژاد فرماندار فومن نیز اظهار داشت: در حالی که تلقی عمومی آن است که امسال وارد حوزه ترسالی شده‌ایم اما شهرستان فومن هم در زمینه تأمین آب کشاورزی و هم آب شرب روستایی با مشکل مواجه است و افت فشار و قطعی آب در ایام تعطیلات خردادماه خود را نشان داد.

وی ادامه داد: علی رغم نگاه جامعی که در کمیته برنامه ریزی نسبت به طرح‌های آب روستایی وجود داشته در کنار پیگیری‌های نماینده فومن و جلسات برگزار شده در سطح ملی، اما امسال قبل از فصل تابستان دچار چالش شده‌ایم که در صورت ادامه روند افزایش دما، پیش بینی می‌شود که سال پرتنشی را در حوزه آبی داشته باشیم.
قاسم نژاد اضافه کرد: هم اکنون در بسیاری از روستاها نقشه اجرایی وجود ندارد و هنگام بروز قطعی آب همین امر خود تبدیل به یک مشکل می‌شود.
فرماندار فومن به افزایش جمعیت روستایی و همچنین مهاجرات غیربومیان به روستاهای شهرستان اشاره کرد و گفت: باتوجه به قدیمی بودن زیرساخت شبکه و خطوط انتقال آب این امر سبب شده که شاهد افت فشار محسوسی باشیم.
وی خواستار تقویت خطوط شبکه آبرسانی شد و اظهار کرد: اگرچه بسیاری از منابع آبی به دلیل نبود نقشه اجرایی هدر می‌رود اما اگر خطوط تقویت نشوند و شاهد افزایش ظرفیت نباشیم، مشکلات حل نخواهد شد.
قاسم نژاد خواستار نظارت بیشتر بر عملکرد آبدارها و همچنین افزایش تعداد آنان شد و گفت: عدم تعهد کاری برخی آبداران کل مجموعه را زیر سوال می‌برد هرچند برخی از آنها نیز دچار مشکلات مالی و اداری هستند که از شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان انتظار می‌رود نسبت به رفع مشکلات آنها اقدام کند.
فرماندار فومن با بیان اینکه تعداد آبداران با وضعیت فعلی همخوانی ندارد، به فرسودگی شبکه و شکستگی لوله‌ها اشاره کرد و افزود: شهرستان فومن از لحاظ زیرساختی نیز از یک عقب ماندگی تاریخی و انباشت مشکلات رنج می‌برد و بخش اعظمی از مشکلات نیز مدیریتی است.
قاسم نژاد همچنین بر تقویت فشار آب روستایی، رفع فرسودگی و شکستگی لوله‌ها، احداث مخازن جدید با توجه به فرسودگی برخی مخازن، افزایش منابع تامین آب و توسعه شبکه در روستاهای مختلف شهرستان تاکید کرد.

شهرستان فومن با دو بخش مرکزی و سردارجنگل، در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع است.

در حال حاضر از دو هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان، تعداد یک هزار و ۶۶۰ روستا برخوردار از آب شرب و سالم بهداشتی هستند.

ایرنا

print

پاسخی بگذارید