مصوبات جدید شورای‌عالی بورس بررسی شد
تاریخ: ۹:۳۴ :: ۱۳۹۹/۰۸/۲۸

مصوبات جدید شورای‌عالی بورس بازگشت نقدینگی به بازار را تسریع خواهد کرد.

گروه بورس جهان صنعت نوشت – شورای‌عالی بورس در تازه‌ترین جلسه خود در راستای حمایت از بازار سرمایه و گسترش زمینه‌های بهره‌وری از بستر این بازار، افزایش سقف صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و امکان تاسیس صندوق‌های جدید برای نهاد‌های مالی وابسته به بانک‌ها را تصویب کرده است؛ اقدامی که با استقبال فعالان و ناظران این بازار روبه‌رو شده و از سوی بانک مرکزی به عنوان نهاد متولی بانک‌های کشور نیز مورد تایید قرار گرفته است. گفته می‌شود ایجاد این ظرفیت جدید در بازار سرمایه همزمان با رکود و کاهش نرخ‌ها در بازارهای موازی می‌تواند به معنای بازگشت فزاینده نقدینگی به بورس باشد و دورنمای مثبتی را برای این بازار ترسیم کند. اما در همین حال کارشناسان بازار سرمایه توصیه می‌کنند در کنار بسترسازی برای ورود سرمایه، از پتانسیل‌های بازار به شکل بهینه‌تری استفاده شود و با تسهیل‌گری در حوزه صدور مجوز برای پذیرش شرکت‌های جدید و هموار کردن مسیر تامین سرمایه، نقدینگی تازه‌وارد به شکل بهتری در اقتصاد مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
به گفته حسن قالیباف‌اصل سخنگوی شورای‌عالی بورس در جلسه اخیر این شورا درباره افزایش سقف صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر درآمد ثابت تصمیم‌گیری و مقرر شده است که سقف صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر درآمد ثابت از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. همچنین در این جلسه در خصوص تغییر جزئیات نصاب سهام در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز تصمیم‌گیری شده و به این ترتیب مصوب شده حداقل ۵۰ درصد از مجموع ۲۰ درصد نصاب سهام، به سهام عدالت تخصیص یابد و حداقل اوراق دولتی در نصاب‌ها از ۱۰درصد به حداقل ۲۵ درصد افزایش پیدا کند. همچنین قالیباف‌اصل اعلام کرده در جلسه شورای‌عالی بورس مصوب شده بانک مرکزی در امور صدور مجوز برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری وابسته به نهادهای مالی مرتبط با بانک‌ها، تسریع و تسهیل کند. در همین حال امکان تاسیس صندوق برای بانک‌های فاقد صندوق، فراهم و اجازه تاسیس بیش از یک صندوق برای بانک‌ها نیز صادر شده است.
همگامی سیاست‌های بانک مرکزی با بورس
در همین حال روز گذشته رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی توضیحاتی را در خصوص جلسه شورای‌عالی بورس ارائه کرد. عبدالناصر همتی در پست اینستاگرامی خود نوشت: به منظور تقویت بازار سرمایه و نیز ارتقای نقش بانک‌ها در اطمینان‌‌بخشی به فعالیت سرمایه‌گذاران در آن بازار، مواردی را به عنوان نظر بانک مرکزی در جلسه عصر دیروز شورای‌عالی بورس اعلام کردم. وی با بیان اینکه وجود و گسترش فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران است، تصریح کرد: ضمن توصیه به افزایش ظرفیت سرمایه‌گذاری در این‌گونه صندوق‌ها، بانک مرکزی نیز برای کمک به تحقق این موضوع در خصوص صندوق‌هایی که بانک‌ها مدیریت صندوق را به عهده دارند، افزایش سقف صندوق‌های با درآمد ثابت را تا مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان بلامانع می‌داند. به گفته همتی بانک مرکزی تاسیس صندوق‌های جدید سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت توسط بانک‌ها را بلامانع می‌داند.
وی در ادامه یادآور شد: برای شرکت‌های تامین سرمایه متعلق به بانک‌ها که متقاضی افزایش سرمایه هستند، تمهیدات لازم برقرار خواهد شد و از تسهیلات فوق نیز برخوردار خواهند بود. رییس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به اینکه با توجه به نرخ سیاستی اعلام شده، بانک مرکزی به این نرخ در بازار بین‌بانکی پایبند است، عنوان کرد: این بانک برنامه‌ریزی لازم در همین رابطه را انجام داده است. بانک‌ها نیز توافق کرده‌اند با توجه به شرایط برخی از بانک‌های ناتراز، نرخ سود بین‌بانکی را حداکثر ۲۰ درصد تعیین و عملیاتی کنند.
رییس شورای پول و اعتبار ضمن تاکید بر اینکه عدم رعایت نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به هیچ وجه مجاز نیست، اظهار کرد: بانک‌ها ملزم به رعایت نرخ‌های مصوب سود سپرده‌ها هستند. بازرسان حوزه نظارت بانک مرکزی تخلفات گزارش شده در بانک‌ها را از روز شنبه شروع به رصد کرده‌اند و برای اعمال قانون گزارش خواهند داد. گفتنی است این تاکیدات رییس کل بانک مرکزی می‌تواند امیدواری برای ثبات نرخ سودهای بانکی و بهره‌های بین‌بانکی را در میان فعالان بازار سرمایه افزایش دهد و از ایجاد تلاطم‌های هیجانی در این بازار تا حد زیادی جلوگیری کند.
آمادگی بورس برای صعود
یک عضو شورای‌عالی بورس با اشاره به مصوبات اخیر این شورا در توئیتر نوشت: همه شرایط برای صعود مجدد بورس فراهم است. شاهین چراغی با تاکید بر هماهنگی بانک مرکزی و بازار سرمایه اعلام کرد: با روند کاهشی ارز و اشباع قیمت مسکن و ثبات سایر بازارها، بورس همچنان بهترین مکان برای جذب منابع نقدینگی است. با مساعدت و همکاری بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات مالی پس از سال‌ها مجاز به تاسیس صندوق‌های جدید درآمد ثابت و افزایش سقف صندوق‌های فعلی شدند. همه شرایط برای صعود مجدد فراهم است.
تسریع بازگشت نقدینگی به بازار سرمایه با مصوبات جدید
یک کارشناس بازار سرمایه نیز در همین باره گفت: مصوبات جدید شورای‌عالی بورس بازگشت نقدینگی به بازار را تسریع خواهد کرد. همایون دارابی افزود: اینکه صندوق‌های درآمد ثابت پس از مدت‌ها بتوانند بزرگ‌تر شوند تصمیم مناسبی بود ضمن اینکه نیاز به بیشتر شدن بازیگران در بازار هستیم تا فقط مختص یک گروه یا دسته خاصی نباشد و نیاز به مجوزها و تنوع بیشتری است. وی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اظهار کرد: مصوبات اخیر شورای‌عالی بورس مصوبات خوبی است که پس از مدت‌ها شاهد هماهنگی و تصمیمات مشترک بازار سرمایه و بازار پول هستیم؛ همچنین صحبت‌های رییس بانک مرکزی نیز نشان داد فاصله کمتری امروز بین بازار بانکی و سرمایه در حمایت از بازار به وجود آمده که خبر بسیار خوبی است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: هنوز باید منتظر جزئیات باشیم تا شرایط مشخص شود؛ البته بازار ظرفیت چرخش را دارد و با توجه به اینکه شرایط مناسب هفته‌های گذشته بازارهای موازی از بین رفته و بازار ارز، سکه رو به کاهش است و بازار خودرو و املاک نیز دچار رکود شدند و دورنمای قوی برای سرمایه‌گذاری ندارند، بازار سرمایه می‌تواند ظرفیت بازگشت از این محل را داشته باشد. دارابی تصریح کرد: به دلیل اینکه گزینه‌های سرمایه‌گذاری زیادی در کشور وجود ندارد بسیاری از سرمایه‌گذاران در بازار باقی ماندند و با محدود کردن نرخ سود سپرده‌های بانکی نیز افراد حقیقی پس از مدتی برمی‌گردند و شرایط به نفع بازار سرمایه می‌شود.
سیگنال شورای‌عالی بورس به سرمایه‌گذاران
در همین حال، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم ابراز کرد: علائم و مصوبات شورای‌عالی بورس حاکی است بازار در شرایط حاضر از ریسک بسیار کمتری برخوردار است. ناصر کشاورز اظهار کرد: شرایط بازار در حال حاضر به گونه‌ای است که از ریسک کمتری نسبت به ۵ ماه گذشته برخوردار است؛ بنابراین اجازه افزایش سقف به صندوق‌ها داده شده است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: کاهش ۵۰ درصدی بورس، رکود و نبودن کسب‌و‌کار درآمدزا موجب می‌شود نقدینگی به سمت بورس حرکت کند. وی گفت: اکنون به صندوق‌هایی که همیشه با پوشش ریسک بیشتر و با احتیاط اقدام به چیدمان پرتفو می‌کردند مجوز داده شده و این موضوع نشان می‌دهد بازار از ریسک کمتری برخوردار است؛ بنابراین به همین تناسب سرمایه‌های دیگر هم به بورس خواهند آمد.

print

پاسخی بگذارید