تاریخ: ۱۴:۲۰ :: ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
واپسین خنیاگر مازندرانی شاهنامه

اسحاقی در حاضر یکی از آگاهان مقامات و ریز مقامات آوازی و سازی مناطق شرقی مازندران بوده است و در اجرای این موسیقی دارای توانایی‌های ویژه و بی‌ مانند است.

سرویس هنری اقتصاد شمال:استاد محمدرضا اسحاقی گرجی، خواننده و نوازنده دوتار و از بزرگان موسیقی فولکلوریک مازندرانی در تاریخ ۱۳۲۶/۰۸/۱۴ در روستای گرجی محله‌ی شهرستان بهشهر دیده به جهان گشود.

در حاضر یکی از آگاهان مقامات و ریز مقامات آوازی و سازی مناطق شرقی مازندران بوده است و در اجرای این موسیقی دارای توانایی‌های ویژه و بی‌ مانند است.

مادرش در زمینه‌ی شعر و موسیقی فعالیت جدی داشت و همین فضای مناسب او را به سمت این هنر سوق داد و از حدود یازده سالگی در کلاس‌های سرود مدارس، تحت نظر آقای «طبری»، موسیقی را آغاز کرد. در سال ۱۳۶۴ به جشنواره‌ی فجر دعوت شد و فعالیت موسیقی‌اش را بصورت رسمی و جدی آغاز کرد. پس از آن، در حدود ۲۶ جشنواره شرکت کرد.

او آخرین راوی موسیقی خنیاگری مازندران است و البته خودش چندان از این عنوان رضایتی ندارد و می‌خواهد پس از او، راویان دیگری باشند و می گوید نمی خواهم آخرین راوی باشم.

استاد محمد رضا اسحاقی

ساز اصلی او دوتار است. وی چامه های کهن مازندرانی را از مادر خویش آموخته و بر روی دو تار پیاده نموده است.

بیشتر ترانه های وی در مورد وقایعی که در سرزمین او مازندران اتفاق افتاده از جمله بیماری وبا که در سال های دور در شرق مازندران اتفاق افتاده و افراد زیادی را به کام مرگ کشاند، داستان های عاشقانه و عارفانه سرزمین وی همچون طالب و زهره، نجما و… سرچشمه می گیرند.

دو تار مازندرانی بیشتر در شرق مازندران نواخته می شود و تا ناحیه ترکمن صحرا امتداد یافته و به دوتار ترکمن و خراسان پیوسته می شود. از این رو دوتار مازندرانی، ترکمنی و خراسانی با هم قرابت دارند.

ترانه هایی که با دوتار مازندرانی نواخته می شود بسیار اصیل، کهن و باستانی و عاشقانه و عارفانه هستند. کمتر کسانی از این نواهای مقامی آگاهی دارند و در این بین تنها استاد محمد رضا اسحاقی است که میراث دار خنیاگران مازندرانی شاهنامه است ولی متأسفانه شهرت او در بیرون از دیار خود بسیار بیشتر از زادگاه خودش است.

به گفته خودش، وی به دنبال زنده نگه داشتن موسیقی واقعی مازندران است و می گوید هر شعری را نمی سراید و هر ترانه ای را نمی خواند و از نظر او “موسیقی واقعی آن است که اشک آدم را دربیاورد”.

استاد محمدرضا اسحاقی

گروه موسیقی مشتاقِ حُسن:

گروه موسیقی مُشتاق حسن به سرپرستی محمدرضا اسحاقی در سال ۱۳۶۵ تشکیل شده است. این گروه از هفتمین جشنواره موسیقی فجر تا کنون شرکت داشته و چندین مقام بدست آورده است. شرکت در جشن نوروز ترکمنستان در سال ۱۳۹۰ بعنوان سفیر فرهنگی مازندران از جمله فعالیت های این گروه می باشد. اعضای این گروه عبارتند از :

محمدرضا اسحاقی : خواننده و نوازنده دوتار

آرش اسحاقی: نوازنده کمانچه

خشایار اسحاقی : نوازنده کمانچه

خسرو اسحاقی : نوازنده دوتار

علی‌اصغر اسحاقی : نوازنده سازهای کوبه‌ای

سبحان چوپانی : للۀ‌وا

استاد محمدرضا اسحاقی

فعالیت های هنری و افتخارات :

از فعالیتهای مهم هنری استاد محمدرضا اسحاقی می توان به شرکت در حدود ۲۶ جشنواره و شرکت در جشنواره موسیقی فجر و کسب چندین مقام در این جشنواره ها، شرکت در جشن نوروز در ترکمنستان در سال ۱۳۹۰ به عنوان سفیر فرهنگی مازندران، اجراهای متعدد در صدا و سیمای مازندران،همکاری در آلبوم های محلی مازندرانی “موسیقی رقص های مازندران به همراه استاد ابوالحسن خوشرو، آلبوم محلی مازندرانی آرش کمانگیر و آلبوم شبی به نغمه و نوا که در زمستان سال ۱۳۹۲ توسط شرکت فرهنگی هنری مهرآوا منتشر شده است” اشاره کرد.

این استاد برجسته موسیقی مازندران به عنوان راهنمای بخش موسیقی مازندرانی در آلبوم سرنای نوروز ۹۲ گروه موسیقی نواحی رستاک با اعضای این گروه همکاری داشت.

از جدیدترین فعالیتهای استاد محمدرضا اسحاقی می توان به حضور به عنوان نوازنده و خواننده موسیقی متن سریال پایتخت ۳ به همراهی گروه موسیقی محلی مازندرانی “تبری” اشاره کرد.

استاد اسحاقی در حال حاضر نیز به دنبال تکمیل پروژه ساخت فرهنگسرای شرق مازندران در حیاط منزل خود برای دوستداران موسیقی و فرهنگ مازندران است.

print

پاسخی بگذارید