گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۲:۳۷ :: ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
پارسال ۳۰۸ هزار دلار از تولیدات هنرمندان گلستانی صادر شد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت که پارسال ۳۰۸ هزار دلار از تولیدات هنرمندان صنایع دستی این استان به صورت چمدانی به ۱۰ کشور صادر شد.

مریم حاجی ابراهیمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عمده این صادرات رودوزی سنتی، گلیم بافی، پلاس بافی، نمدبافی، معرق، حصیربافی و صنایع دستی ترکمن بود که به کشورهای ژاپن، ترکیه، عراق، ارمنستان، کانادا، امارات، سوئد، آلمان، عمان و فرانسه صادر گردید.

وی افزود: در سال ۹۷ مجموع صادرات تولیدات هنرمندان گلستانی ۱۴۴ هزار دلار بود اما در سال گذشته با رشد ۵۳ درصدی به ۳۰۸ هزار دلار رسید.

فروش ریالی سال گذشته تولیدات هنرمندان استان گلستان ۱۵۰ میلیارد ریال بود.

وی احداث پایانه صادراتی صنایع دستی گلستان در مرز اینچه برون، اعطای تسهیلات با کارمزد پایین به فعالان صنایع دستی و مشاغل خانگی، تجهیز رایگان کارگاه‌ها و راه اندازی مراکز تخصصی و بازارچه‌های صنایع دستی را از جمله راهکارهای حمایت از صنایع دستی اقوام ساکن گلستان برشمرد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان ادامه داد: ۱۱ مرکز تخصصی رشته‌های صنایع دستی بومی از جمله نمدمالی، ابریشم‌بافی، حصیربافی، صنایع دستی ترکمن و جاجیم بافی با هدف طراحی  محصولات بروز و بازارپسند و ارائه آن به کارگاه‌های تولیدی در استان فعال است.

وی به تسهیلات پرداختی به حوزه صنایع دستی گلستان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: پارسال به ۲۷۵ طرح صنعتگران حوزه صنایع دستی استان ۲۸ میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال تسهیلات از محل مشاغل خانگی و به ۵۱ طرح نیز ۹ میلیارد  و ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغال فراگیر روستایی و شهری پرداخت شد.

استان گلستان دارای ۳۰ هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی است که ۲۰ هزار ۵۰۰ نفر از آنان پرونده تولید انفرادی و ۵۰۵ نفر نیز کارگاه تولیدی دارند.

فرش دستباف، نمد، زیورآلات و سوزن دوزی ترکمن، جاجیم بافی روستای زیارت گرگان، ابریشم بافی قزلباش های رامیان و مینودشت، سوزن دوزی شاهکوه و قوم بلوچ و نیز دوخت‌های سنتی پوشاک در ببن فارس ها از جمله صنایع دستی اقوام ساکن در گلستان است که با هنرمندی زنان و دختران و مردان این استان، هر کدام نام و آوازه خود را در بین خریداران داخلی و خارجی دارند.

print

پاسخی بگذارید