گروه: مذهبی / ویژه
تاریخ: ۱۸:۴۱ :: ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
پای هفت سین معنویت/دین ملجاء انسانیت است

امامزادگان  در جای جای مازندران به آن رنگی از اصالت و معنویت بخشیده است. 

به گزارش اقتصاد شمال به نقل از  روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران،امامزادگان و بقاع متبرکه هر ساله با هفت سین معنوی قرآنی میزبان زائرانی هستند که سنت ‌های نیک گذشته را با آموزه‌های دینی خود عجین کرده و سال جدید را در آرامشی توام با معنویت شروع می کنند. انسان در تب و تاب های روزمرگی گهگاهی نیاز به خلوتکده ای دارد تا در آنجا بدون هیچ دغدغه ای روح و روان خود را جلا دهد.

اماکن مقدسه از جمله بقاع متبرکه و حرم امامزادگان از جاهایی است که وقتی انسان پای بر خاک آن می گذارد به آرامشی که در جستجوی آن است نزدیک تر می شود. آنان که ترجیح می دهند لحظه تحویل سال را در این حرم های امن الهی سپری کنند، چند ساعتی مانده به تحویل سال راهی این اماکن مقدسه شده تا در جوار قبور مطهر سر بر آستان بندگی گذارده و امامزادگان عظیم الشان را واسطه خیر و فیض الهی قرار می دهند.
یکی از آیین های که از چند سال گذشته در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه مرسوم شده چیدن هفت سین قرآنی در کنار هفت سین ایرانی است. در جوار امامزادگان انسان می تواند کنار هفت سین معنویت زانو زده و زیر لب زمزمه کند: « سلامٌ قولاً مِن رَبِّ رحیم، سلامٌ علی نوح ٍ فی العالمین ،سلامٌ علی اِبراهیم ،سلامُ عَلی موُسی و هارون ، سلامُ علی آلِ یاسین ، سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدَّارِ، سلامُ هیَ حتّی مَطلَعِ الفَجر» .
چه بسا که نور این هفت سلام برچیده از کلام خدا همچون خورشیدی تابنده بر قلب ها می تابد و هرچه تیرگی است را می زداید. امامزادگان حرم های امن الهی هستند و انسان در این مکان های مقدس می تواند کنجی نشسته، روزهای رفته سال را ورق زند و در میان خاطرات زنده شده آن لحظه هایی که ناب تر است را گلچین کند. آرامش لحظه تحویل سال با عطر معنویت، می تواند ارمغان روزهایی باشد که از سر گذشته است.
قرآن برکت هفت سین نوروز
یک فعال قرآنی معتقد است که حضور قرآن در آیین های نوروزی از سنت های نیکویی هست که در اقوام مختلف ایرانی مرسوم بوده است.
طبق رسم ایرانیان مسلمان، سفره ‌های هفت ‌سین به برکت دعای سال نو و خواندن قرآن نورانی می‌ شود، زیرا قرآن نشانه استواری ایمان و زینت‌ بخش سفره نوروزی مسلمانان است.
 بسیاری از بزرگان سفارش کرده اند که در هنگام تحویل سال نو به یاد خداوند بوده و سپاسگزار نعمت های بی شماری باشیم که به مخلوقاتش ارزانی داشته است.
 فرصتی برای استفاده از معنویت لحظه تحویل سال در امامزادگان مهیا شده و مردم می توانند با حضور در پای هفت سین قرآنی از لحظات ناب استجابت دعا بهره ببرند.
 هفت سین قرآنی در بقاع متبرکه شاخص
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه مازندران نیز از برپایی هفت سین قرآنی در بقاع متبرکه شاخص استان خبر داد و گفت: این آیین هر ساله با استقبال پر شور زائران برگزار می شود.
حجت الاسلام مسعود قربانی با بیان اینکه برای لحظه تحویل سال‌ نو همزمان با اجرای طرح آرامش بهاری ویژه برنامه‌ های خاص فرهنگی و مذهبی طرح‌ ریزی شده است، اظهار داشت: ویژه برنامه تحویل سال نو هر ساله با برنامه های متنوعی همراه است.
وی با تاکید بر اینکه اماکن مقدسه و بقاع متبرکه ظرفیت پنهانی برای تقویت باورهای دینی هستند ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی اصلی اداره این اماکن برنامه‌های دینی و فرهنگی متعددی را به ‌منظور حضور بیشتر مردم اجرا می‌کند.
معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف مازندرات با اشاره به لحظه تحویل سال ۹۸ بیان کرد: ویژه برنامه سال تحویل در آستان مقدس امامزادگان از ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه آغاز و تا ساعت ۲ بامداد ادامه دارد.
وی با اشاره به اجرای برنامه محوری سال تحویل در آستان امامزاده عباس(ع) ساری افزود: تلاوت قرآن کریم با حضور قاریان ممتاز، قرائت صلوات خاصه امام رضا(ع)، قرائت زیارت امین‌الله و سخنرانی کوتاه مذهبی از جمله برنامه‌های تحویل سال در بقاع متبرکه است.
قربانی مولودی‌ خوانی، اجرای مسابقه معارفی، پخش کلیپ ‌های مذهبی، اجرای سرودهای مناسبتی، آمادگی برای لحظه تحویل سال و پخش زنده پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی را از دیگر برنامه‌ ها ذکر کرد.
وی یادآور شد: سازمان اوقاف در تلاش است تا سطح خدمات ‌رسانی فرهنگی، اجتماعی معنوی و رفاهی را در بقاع متبرکه ارتقا بخشد.
وی استقبال مردم از مراسم تحویل سال در جوار امامزادگان را خوب ارزیابی و بیان کرد: در سال‌ های گذشته خیل عظیمی از مردم استان لحظه تحویل سال ‌نو که بهترین لحظه سال است را در کنار مضجع شریف امامزادگان گذرانده ‌اند.
**گردشگری مذهبی در جوار امامزادگان 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران نیز از وجود ۱۳۶۱ امامزاده و بقعه متبرکه در استان خبر داد و گفت:  این تعداد  امامزادگان  در جای جای استان رنگی از اصالت و معنویت به این منطقه بخشیده است.
حجت الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی افزود: برخی از این اماکن مقدس به دلیل قرار گرفتن در مناطقی خوش آب و هوا موجب جذب گردشگران زیادی بویژه در ایام تعطیلات نوروزی می شود.
وی با بیان اینکه امسال طرح آرامش بهاری در ۳۰۰بقعه متبرکه استان برگزار می ‌شود ادامه داد: بقاع متبرکه مکانی برای گردش، زیارت و سیاحت هستند لذا باید از این ظرفیت عظیم به ‌خوبی استفاده کنیم.
حیدری با اشاره به وجود ۹۰۰زائرسرا، اتاق و سوئیت در بقاع متبرکه استان بیان کرد: این مکان‌ها به ویژه برای تعطیلات نوروزی در اختیار زائران قرار می‌گیرد تا بتوانند از لحظات معنوی در جوار امامزادگان به بهترین نحو استفاده کنند.
print

پاسخی بگذارید