تاریخ: ۵:۴۶ :: ۱۳۹۶/۰۹/۰۸

بانک ها و موسسات مالی و اعتباری برای اطلاع رسانی درباره حساب های راکد مشتریان کم کاری کرده اند.

چند ماه پیش بود که بانک مرکزی در مصوبه‌ای اعلام کرد که بانک‌ها و موسسات اعتباری باید بر اساس ساز کار و بخش‌نامه‌ای مانده حسابهای فاقد گردش پس از چند سال را به سرفصل حساب های بلاتکلیف منتقل کنند.

بانک مرکزی اعلام کرده است در صورتی که حساب قرض الحسنه پس انداز پس از هفت سال, کوتاه مدت عادی پس از ۵ سال و قرض الحسنه جاری پس از ۴ سال شناسایی نشود به سرفصل حسابهای بلاتکلیف منتقل می شوند.

اما نکته‌ای که بانک مرکزی برای انتقال این مانده حساب ها و سرفصل مذکور بر آن تاکید بسیار دارد این است که بانک الزاماً می بایست پیش از انتقال به سرفصل حساب های بلاتکلیف مشتری را در جریان این امر قرار دهند.

در بخشنامه بانک مرکزی آمده است که بانک و یا موسسه اعتباری ضمن شناسایی مشتری و با ارسال پیامک یا به انحای مختلف وی را از وضعیت حساب آگاه کنند.

نکته ای که در چند روز اخیر و پس اجرای این بخشنامه ها تقریبا در هیچ بانکی دیده نشده و پیامکی برای اطلاع رسانی حساب های بلاتکلیف و مشتریان ارسال نشده است.

لازم به ذکر است که انتقال مانده حساب های بلاتکلیف به سرفصل بستانکاران موجب افزایش درآمدهای بانک مرکزی و همچنین بانک دارنده حساب بلاتکلیف خواهد شد. چون بانک مرکزی از بابت انتقال به سرفصل بستانکاران اندوخته احتیاطی از بانک مورد نظر مطالبه می‌کنند و بانکی که حساب را به سرفصل بستانکاران منتقل کرده است نیز از این به بعد هیچ گونه سودی به این حساب پرداخت نخواهد کرد.

منبع:بانک

print

برچسب ها:

پاسخی بگذارید