وزیر راه و شهرسازی
گروه: اقتصادی
تاریخ: ۱۴:۰۱ :: ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
۴۵۰ هزار تن روغن خوراکی در بنادر کشور وجود دارد

اسلامی گفت: ۴۵۰ هزار تن روغن خوارکی در بنادر کشور وجود دارد که به دلیل آنکه جایی در کشور برای نگهداری آن نیست در بنادر نگهداری می شود.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران در مراسم بهره برداری از هشتمین مرحله تولید واگن با بیان اینکه رسوب کالا  در بنادر کشور ابعاد گوناگونی دارد، گفت:  در بنادر ما حدود ۲۴۰ میلیون تن ظرفیت وجود دارد که با افتتاح  پروژه‌های جدید توانستیم ۱۷۳  میلیون تن کالا را جا به جا کنیم که به طور میانگین ماهی ۱۵ میلیون تومان بار جابه‌جا شده است.

او ادامه داد:   در بحث  رسوب کالا امروز حدود ۱۳ میلیون بار  وجود دارد که معادل ظرفیت یک ماه جا به جایی می شود.

اسلامی با بیان اینکه  بخش عمده ای از رسوب کالا مربوط به روغن خوراکی است، گفت:  چرا که با توجه به آنکه جایی برای نگهداری این روغن خوراکی در کشور وجود ندارد حدود ۴۵۰ هزار تن  روغن در بنادر کشور وجود دارد.

او بیان کرد: بخش عمده ای از مشکلات عدم  ترخیص کالا  مربوط به مسائل مالی اعتباری اسنادی  است که باید  وزارت صنعت  معدن تجارت و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی آنها را پیگیری کند.

این مقام مسئول  بیان کرد: حدود ۴ میلیون تن  موجودی کالای اساسی در بنادر کشور وجود دارد که بخشی از آنها در لنگرگاه های کشور و بخشی هم در حال  تخلیه و بارگیری است.

وزیر  راه وشهرسازی اظهار کرد: مسئولیت رسیدگی به رسوب کالای که هم اکنون در بنادر وجود دارد مربوط به وزارت راه وشهرسازی نیست و باید وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت با به این مشکلات  رسیدگی کند.

این عضو کابینه دوازدهم ادامه داد: بخشی از بار هم روی شناور است که به دلیل آماده نبودن اسناد و اعتبارات اسنادی کشتی پهلوگیری نمی‌کند، که باید وزارت صمت، وزارت جهاد و دیگر نهادهای متولی در اینباره پیگیری داشته باشند.

اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر داریم که بخشی در انبار‌ها و بخشی هم در لنگرگاه در حال تخلیه و بارگیری است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: آنچه که سازمان بنادر اعلام کرد این بود که برخی انبارهای ما که کالای اساسی در آن است، تکمیل شده است و باید سریع‌تر تخلیه شود که ضرورت دارد وزارت صمت در این حوزه پیگیری‌های لازم را داشته باشد البته طبق دستور رئیس‌جمهور از دو هفته گذشته، تخلیه انبارها سرعت گرفته است.

اسلامی همچنین درباره انتقال واگن پارس به شرکت مپنا، اظهار کرد: این موضوعی است که حدود ۵ سال از آن می‌گذرد مسائلی بین سازمان خصوصی‌سازی، ایمیدرو و وزارت دفاع وجود داشت و در شرایط کنونی به نقطه انتهایی رسیده است.

او توضیح داد:  مقرر شد من نیز موضوع را پیگیری کنم تا تعیین تکلیف شود، کار در فرآیند حقوقی و مالی دنبال شده است و اینجانب هم تلاش می‌کنم موانع آن را دنبال کنم.

print

پاسخی بگذارید