تاریخ: ۱۵:۱۲ :: ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
نخستین جلسه ستاد استانی دهه وقف مازندران برگزار شد

نخستین جلسه ستاد استانی دهه وقف مازندران برای سال ۱۴۰۰ با حضور مدیران کل و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد که در این جلسه بر ضرورت اطلاع‌رسانی خدمات موقوفات به جامعه تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران، حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی امروز در جلسه ستاد استانی دهه وقف استان مازندران، اظهار کرد: سنجش و قرار گرفتن در مسیر ربانیت الهی موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به جامعیت موقوفات مازندران، افزود: در روایات مختلف مجاهدان کسانی هستند که بذل جان و مال کردند همان‌گونه که در ایام کرونایی شاهد خدمات مختلف واقفان بودیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به اینکه مازندران با دارا بودن بیشترین اماکن مذهبی و امامزاده‌ها سومین استان از لحاظ تعداد موقوفات و از لحاظ تعداد رقبات بیشترین رقبات در سطح کشور دارد، تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد موقوفات استان مربوط به سیدالشهدا(ع)، برخی در زمینه دارو و درمان، تجهیز بیمارستان‌ها، سلامت مردم و مسائل مختلف بوده که با نیات خاص عمل می‌شود.

این مسؤول با اشاره به اهمیت اندیشه‌ورزی در حوزه وقف، خاطرنشان کرد: واقفی داریم که قصد وقف با ارزش در استان را دارد ولی سه ماه دارد وقت می‌گذارد که وقف‌نامه‌اش جامعیت داشته باشد، ما وقف‌نامه‌های داریم بدون مشاور می‌توان به جامعیت و نقش اندیشه در آن پی برد.

حیدری یادآور شد: ۷۲۴ نفر از واقفان بزرگ مازندران علمای این استان هستند؛ علمایی که با ایده کاشتند و در عمل وقف‌های آنان را می‌بینیم که امروز برکات آن را مشاهده می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه موقوفه‌ای در غرب استان برای ساخت بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان داریم که در کشور بی‌نظیر است، افزود: البته واقف در تهران بوده اما اجرای آن در مازندران است که کلنگ‌زنی و اجرای این وقف مستلزم همراهی بیشتر مسؤولان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران به آثار پرخیر و برکت وقف در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان به‌ویژه بیمارستان امام خمینی ساری، بیان کرد: از همان موج اول کرونا که نگرانی‌های بسیاری برای مردم به دنبال داشت اوقاف وارد میدان شد و باتوجه به مشکلات با همت خیران و کمک‌ها و نذورات مردمی البته براساس نیات واقفان سهم بسزایی در رفع مشکلات داشت.

این مسؤول با تاکید بر اینکه بیشترین مطالبات اوقاف با اشخاص حقوقی است، خاطرنشان کرد: در مقابل نهادهایی که باوجود مشکلات حساسیت زیادی روی پرداخت مطالبات موقوفات دارند متاسفانه برخی دستگاه‌ها این حساسیت را ندارند که انتظار داریم نسبت به پرداخت مطالبات حساسیت به خرج دهند.

حیدری اظهار کرد: باتوجه به خدمات گسترده اوقاف، انتظار همراهی داریم متاسفانه برخی مواقع شاید کمرنگ باشد.

وی به وقف ۷۴ میلیارد تومانی سال گذشته در شهرستان نور برای سرپرستی از کودکان یتیم، گفت: واقف اذعان دارد باوجود وقف‌ها و خدمات زیاد اما بهترین لحظه زندگی من زمانی است که کنار این کودکان هستم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با اعلام اینکه بیش از ۲۷۰ پروژه موقوفات را داریم که الان از محل موقوفات و براساس نیات درحال ساخت و ساز است، اظهار کرد: موضوع مهم همراهی و کمک در بحث وصول مطالبات اوقاف است که امروز از مشکلات اصلی این نهاد است ولی دستگاه‌های مرتبط همراهی لازم را ندارند.

*لزوم اطلاع‌رسانی در ارتباط با عملکرد وقف در مازندران

علی رجبی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران در ادامه این جلسه اظهار کرد: شاید برخی مردم با عملکرد اوقاف آگاهی نداشته باشند که لازم است در این زمینه اطلاع‌رسانی شفافی صورت گیرد.

وی افزود: مشکلی که در استان مازندران داریم در بحث ارائه عملکرد است که لزوم اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار مازندران با اعلام آمادگی استانداری مازندران در زمینه مطالبات اوقاف، خاطرنشان کرد: باید در این زمینه مکاتبه‌های لازم صورت گیرد تا پرداخت مطالبات اوقاف باتوجه به نیمه دوم سال در بودجه دستگاه‌ها دیده شود.

* اشاره به اهمیت وقف در تریبون‌های نماز جمعه مازندران

حجت‌الاسلام محمد انتظاری مسؤول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه مازندران نیز در ادامه این جلسه، اظهار کرد: باتوجه به دهه وقف این مهم در خطبه‌های ائمه جمعه پررنگ‌تر می‌شود.

وی افزود: با هدفمندی و برنامه‌ریزی این مهم در خطبه‌های نمازجمعه ۴۷ شهر استان دیده می‌شود و همه ما در بحث اطلاع‌رسانی موظف هستیم ولی باید گفت به سمت رشد و تعالی باید حرکت کنیم.

*بهره‌گیری از ظرفیت هنر و رسانه در حوزه وقف

عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در این جلسه، اظهار کرد: باتوجه به آمار بسیار بالا در خدمت‌رسانی موقوفات به مردم نکته قابل توجه این است که باید رویکرد وقف را بین مردم نهادینه کنیم.

وی افزود: خلا موجود در این زمینه که ممکن است رغبت مردم به وقف را کمتر کند بحث اطلاع‌رسانی است که از این نظر شاید خیلی از مردم اطلاع نداشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تصریح کرد: بحث وقف با تغییر رویکردی که اتفاق افتاد در حوزه‌های مختلف عمرانی، بهداشت و درمان که دغدغه جدی است و اگر مردم متوجه شوند که چه اتفاقات خوبی در این حوزه‌ها رقم خورد مطمئنا بیشتر پای کار می‌آیند.

این مسؤول با اشاره به پیشنهاد بهره‌گیری از ظرفیت دو بخش رسانه و هنر در بحث وقف، خاطرنشان کرد: تاثیرگذاری هنر و رسانه امروز بر هیچ کسی پوشیده نیست که لازم است این دو حوزه به سمت وقف سوق یابند و از این دو حوزه برای پیرامون حوزه وقف استفاده شود که اثرگذار خواهد بود.

زارع با تاکید بر اینکه اتفاقات حوزه وقف اگر اطلاع‌رسانی شود مطمئنا دید مردم به وقف تغییر می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر این ظرفیت عظیم پای کار بیایند مطمئنا در این زمینه شاهد پیشرفت‌های خوبی خواهیم بود.

انتهای پیام/

print

پاسخی بگذارید