تاریخ: ۲۳:۵۲ :: ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
آرزوهای بهاری در دستان تکم خوانان آستارا

صدای پای چوبی تکم خوانان همان صدای آشنای بهار است.

سرویس فرهنگی اقتصاد شمال،صدای پای چوبی تکم خوانان همان صدای آشنای بهار است که این روزها در کوچه و خیابان های شهر به گوش می رسد. 
وقتی جریان مسیر زندگی را در دستان پینه بسته تکم خوانان پیر می بینیم، پی به عظمت بهار می بریم که آرام و آهسته در گوش مردم شهر، صفا و همدلی را نجوا می کند.
یکی از شهروندان آستارایی می گوید: در زمان های قدیم تکمچی ها و تکم گردانان بین دو چهارشنبه آخر سال یعنی کول چرشنبه (چهارشنبه خاکستری) و اود چرشنبه (چهارشنبه آتش) می آمدند و اشعارشان را خوانده و به خاطر آمدن عید، مژدگانی می گرفتند.
ساناز بدریان ادامه می دهد: طی سالیان اخیر از تعداد تکم خوانان در روستا و به خصوص مناطق شهری آستارا کاسته شده و این رسم باید با اجرای برنامه های فرهنگی احیا شود.
علی علی نیا از دیگر شهروندان آستارایی نیز گفت: تکم، عروسک چوبی است و به فردی که این عروسک را می چرخاند تکم خوان و یا تکم گردان گفته می شود و این شخص با گشت و گذار در شهر و روستا، کوچه ها و معابر، اشعار شیرینی را به زبان آذری زمزمه می کند.
وی افزود: تکم خوانی هم مثل بسیاری از رسوم نوروزی مردم آستارا برای نسل نوجوان و جوان غریب شده و باید بستری برای معرفی این آئین ها فراهم شود.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا نیز گفت: در دو سال گذشته آئین های فراموش شده نوروز نظیر تکم خوانی و تخم مرغ بازی در قالب جشنواره هایی با عنوان نوروزگاه در این شهرستان به معرض نمایش گذاشته شده است.
پردل امیری نژاد افزود: آئین تکم خوانی، نویددهنده تولد و تازگی طبیعت است و این رسم جزو فرهنگ معنوی کشور ما محسوب می شود و با توسعه زندگی ماشینی توجه اقشار مختلف مردم و به خصوص نسل سوم به این رسوم سنتی کم شده و زنگ خطری جدی برای فرهنگ بومی است.
وی با بیان اینکه به برخی از رسوم در کشور ما فقط در ایام خاص توجه می شود، اظهار کرد: هم چنان که انسان به پویایی و نو شدن احتیاج دارد، به همان اندازه به تماشای رسوم رنگین نوروز نیازمند است زیرا این آئین ها ریشه در صفا و صمیمت ملت ایران دارد.
بیشتر اشعار تکم خوانان موزون بوده و به همین علت برخی مواقع در کنار تکم خوانان، افرادی به عنوان نوازنده دف حضور دارند تا فضایی سرشار از شادی و نشاط را برای اهالی منطقه فراهم کنند.
در مفهوم اغلب اشعار تکم خوانان، نوید رسیدن بهار موج می زند و پدران و مادران ما برای ورود تکم خوانان به حیاط خانه هایشان، لحظه شماری و حضور آنها و شنیدن اشعارشان را برابر با فزونی خیر و برکت در آغاز سال تلقی می کردند.
تکم به تنهایی ارزش و اهمیت چندانی ندارد ولی آنچه که به این عروسک چوبی جایگاه و ارزش می بخشد، خوانده شدن اشعار نوروزی است.
اغلب تکم خوانان در آستانه بهار این گونه آواز می خوانند: سیزون بو تازه بایراموز مبارک (عید نو شما مبارک باشد)/ آیوز، ایلوز، هفتوز، گونوز مبارک (ماهتان، سالتان، هفته تان، روزتان مبارک) 
شهرستان آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده و اغلب مردم این شهر به زبان آذری تکلم می کنند. 
ایرنا

print

پاسخی بگذارید