تاریخ: ۲۳:۳۰ :: ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
آغاز برداشت بادام‌زمینی در آستانه‌اشرفیه

مدیر جهاد کشاورزی آستانه‌اشرفیه از آغاز برداشت محصول بادام‌زمینی در سطح دو هزار و ۵۰۷ هکتار از زمین‌های زیر کشت این شهرستان خبر داد.

حمیدرضا سلیمانی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا ، با اشاره به اینکه برداشت بادام زمینی در این شهرستان بصورت رسمی آغاز شده افزود: برداشت این محصول تا نیمه اول شهریورماه توسط بادامکاران منطقه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه شخم زمین های زیر کشت بادام زمینی همه ساله در اواخر اسفندماه صورت می گیرد افزود: پس از انجام عملیات دیسک زنی که در اوایل بهار انجام می شود ، بادامکاران کشت بادام زمینی را در اواسط اردیبهشت ماه هر سال آغاز می کنند.

سلیمانی از روستاهای کورکاء ، استخر بیجار ، پرکاپشت مهدیخانی ، خوشکاروندان ، تمچال ، نقره ده و…به عنوان مهمترین مراکز کشت و تولید بادام زمینی این شهرستان یاد کرد و گفت: بطور متوسط سالانه در هر هکتار از زمین های زیر کشت بادام زمینی این منطقه بیش از شش تن پیله تر به دست می آید که از این میزان ۴۰ درصد به پیله خشک تبدیل می شود.

به گفته سلیمانی ۵۰ درصد پیله خشک به دست آمده به مغز بادام زمینی تبدیل و به بازارهای مصرف عرضه می شود ضمن آنکه بیش از هفت هزار بهره بردار  در زمینه کشت ، تولید و فرآوری بادام زمینی شهرستان آستانه اشرفیه فعالیت دارند.

وی سنتی بودن کشت ، کمبود صنایع تبدیلی و فرآوری و ورود بادام های بی کیفیت قاچاق به بازار را از مشکلات بادام زمینی این منطقه عنوان کرد و افزود: ۹۰ درصد بادام زمینی مورد نیاز کشور توسط بادامکاران این شهرستان  تولید می شود و  این منطقه  به جهت برخورداری از زمین های حاصلخیز حاصل از رسوب آبرفت رودخانه سفیدرود، قطب اصلی تولید این محصول است.

محصول بادام زمینی شهرستان آستانه اشرفیه با طول رشد ۱۱۰ تا ۱۲۰ روز از نوع گلی است. کشت بادام زمینی به جز شهرستان آستانه اشرفیه در رشت ، تالش ، بندرانزلی و رودبار استان گیلان نیز انجام می شود و این محصول در پیشگیری از بیماری های قلبی ، عروقی ، سرطان و آلزایمر موثر است.

شهرستان آستانه اشرفیه با دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر در ۳۵ کیلومتری  شرق مرکز استان گیلان قرار دارد.

print

پاسخی بگذارید