تاریخ: ۲۳:۰۰ :: ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
آغاز عملیات اجرایی باقی مانده آزادراه رشت – قزوین در محدوده منجیل

با توجه به اهمیت این آزادراه در کریدور شمال - جنوب و نقش موثر آن در حذف گلوگاه ترافیکی آزادراه، با اتمام تجهیز کارگاه و رفع مشکل معارضان، عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد.

به گزارش اقتصادشمال ،معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، با اشاره به اتمام تجهیز کارگاه و رفع مشکل معارضان، از آغاز عملیات اجرایی باقی مانده آزادراه رشت – قزوین در محدوده منجیل خبر داد.

روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی گیلان ؛ خیرالله خادمی در بازدید از باقی مانده آزادراه رشت – قزوین در محدوده منجیل اظهار داشت: با توجه به اهمیت این آزادراه در کریدور شمال – جنوب و نقش موثر آن در حذف گلوگاه ترافیکی آزادراه، با اتمام تجهیز کارگاه و رفع مشکل معارضان، عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد.

وی ادامه داد: کریدور شمال – جنوب به طول یک هزار و ۳۴۰ کیلومتر از انزلی تا بندر امام‌خمینی امتداد می‌یابد؛ از انزلی تا تهران به طول ۳۷۰ کیلومتر شبکه آزاد راهی موجود و حلقه مفقوده این مسیر بخش، منجیل در آزادراه قزوین- رشت است که با احداث و تکمیل بخش‌های باقیمانده در کریدور شمال یادشده، به ویژه حد فاصل منجیل تا رودبار، بهره‌برداری از ظرفیت کامل بندر امام در شمال خلیج فارس فراهم می‌شود.
خادمی با اشاره به انعقاد قرارداد اجرای ۸.۲ کیلومتر باقی مانده از آزادراه قزوین – رشت در سال گذشته افزود: ۲۸۵ میلیارد تومان رقم اولیه قرارداد است و با توجه به تعدیل و مدت زمان دو ساله اجرا، هزینه تمام شده این پروژه ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.
معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به سخت گذر بودن منطقه آزادراه تصریح کرد: کوهستانی بودن مسیرهای منتهی به شمال کشور نیازمند عملیات پیچیده راهسازی و حفاری تونل و پل‌های متعدد است که همین موضوعات، اعتبار مورد نیاز روند اجرای این آزادراه را با تاخیر روبه‌رو کرد.
وی آزادراه قزوین – رشت را یکی از چهار دهلیز اصلی عبور از رشته کوه‌های البرز معرفی و بیان کرد: این آزادراه ۱۳۸ کیلومتر طول دارد که ۱۲۷ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و بخش‌های باقیمانده این محور تا حدفاصل منجیل، به طول ۱۱.۳ کیلومتر یکی از مهمترین گلوگاه‌های ترافیکی در این آزادراه محسوب می‌شود.

وی یادآو: شد ۳.۲ کیلومتر آن در سال ۹۵ به بهره‌برداری رسیده و ۸.۲ کیلومتر در قالب دو قطعه اجرایی به طول ۳.۳ و ۴.۹ کیلومتر در حال اجراست.
خادمی با بیان اینکه در طراحی باقی مانده آزادراه رشت- قزوین در محدوده منجیل، از بین نرفتن کسب و کار مردم رودبار یکی از فاکتورهای مهم است، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های مردم رودبار به عنوان قطب تولید زیتون در کشور در خصوص احداث این آزادراه، از بین رفتن رونق کسب و کار بود که به همین دلیل این آزادراه طوری طراحی شد تا مسیر رفت از داخل باند آزادراه و مسیر برگشت از مسیر فعلی شهر رودبار عبور کند تا گلوگاه ترافیکی رفع شود و آسیبی به کسب و کار هموطنان در رودبار وارد نشود.
به گزارش ایرنا عملیات اجرایی آزادراه قزوین – رشت از سال ۱۳۸۳ آغاز و تا سال ۱۳۸۸ قسمت عمده آن تکمیل شد و از منتهی الیه آزادراه قزوین – زنجان تا امامزاده هاشم رشت به بهره‌برداری رسید اما ۱۱ کیلومتر از این مسیر آزادراهی بین رودبار و منجیل، باقی مانده بود. سه هزار و ۲۰۰ متر از مسیر ۱۱ کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت – قزوین در دولت یازدهم به بهره برداری رسیده و هم اکنون عملیات اجرایی هشت کیلومتر باقی مانده نیز آغاز شده است.

print

پاسخی بگذارید