تاریخ: ۲۰:۱۳ :: ۱۳۹۶/۰۹/۱۹

بهروز نعمتی یکی از نمایندگانی است که با لیست امید وارد مجلس شد اما در ادامه هوای مستقل شدن به سرش زد. وی درباره آینده سیاسی رئیس مجلس حرف های معناداری زده است.

این روزها مساله تمدید یا عدم تمدید ائتلاف میان دو جریان اصلاح طلب و اعتدالگرا، با تواتر بیشتری از سوی کنش گران صحنه سیاست مطرح می شود. در این میان، افرادی نظیر «محمدرضاعارف» و حلقه نزدیک به وی، موضعی ضد ائتلافی از خود بروز داده اما دیگرانی با رویکرد فایده طلبانه، به سختی پای بر ائتلاف فشرده اند. در این میان، «بهروز نعمتی» عضو فراکسیون مستقلین مجلس و از چهره های نزدیک به علی لاریجانی، جزء دسته دوم محسوب می‌شود.

نعمتی امروز در گفتگو با روزنامه «شرق»، موفقیت در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده را در گرو هم افزایی نیروهای موثر در ائتلاف ارزیابی کرد و گفت: «اگر در انتخابات سال ٩٢ پیروز شدیم، ائتلاف نانوشته‌ ای داشتیم که موفق شدیم. اگر در انتخابات ٩۴ کنار هم نبودیم، حتما آن اتفاق نمی‌افتاد. اگر برای انتخابات آینده مجلس و ریاست ‌جمهوری کنار هم نباشیم، حتما توفیقی نداریم.»

وی در بخش دیگری از این گفتگو، با تقلیل نقش اصلاح طلبان در پیروزی «حسن روحانی» در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ اظهار کرد: «در انتخابات ریاست‌ جمهوری نمی ‌گویم شق‌القمر کردم اما اگر ستاد اصولگرایان حامی روحانی نبود، قطعا آقای رئیس‌ جمهور هم نبود.»

همه چیز از یک عکس ساده شروع شد؛ عکس همنشینی رئیس مجلس با رئیس دولت اصلاحات در مراسم بزرگداشت «آیت الله حسین راستی کاشانی» در حسینیه جماران. همین عکس ساده اما پُر حاشیه، ناظران را بر آن داشت تا پیرامون برنامه احتمالی لاریجانی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، تحلیل ها ارائه کنند. نقطه عطف این تحلیل ها آنجایی بود که رئیس مجلس را در اندیشه معاشرت بیشتر با اصلاح طلبان تصویر می کرد.

بهروز نعمتی درباره برنامه احتمالی لاریجانی برای ریاست جمهوری چهار سال بعد، با بیان اینکه رئیس مجلس می ‌تواند در دوره‌ ای مطالبات اصلاح ‌طلب ‌ها را نمایندگی کند اظهار کرد: «لاریجانی از ٩٠ به بعد فردی معتدل است. کسی که واقعا دلسوز مملکت است و دوست دارد با همه تفکرها کار کند». البته این نماینده مجلس این را هم گفت که تاکنون، برنامه ای مشخص از لاریجانی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نشنیده است.

نعمتی روز دوشنبه ۱۵ آبان در گفتگو با خبرگزاری «ایلنا» از آماده شدن اساسنامه حزب «معتدلین» خبر داد؛ موضوعی که به زعم برخی رسانه ها، نشان از زین شدن اسب علی لاریجانی برای حضور جدی تر در رخدادهای سیاسی کشور در آینده داشت. نعمتی امروز در گفتگویش با شرق با بیان اینکه درباره ریاست جمهوری هنوز بحثی با لاریجانی نداشته است، با اشاره به شکل گیری حزب معتدلین گفت: «به نظرم حزب که یک ضرورت است. واقعا نیازمندیم کشور را با تحزب اداره کنیم.»

بر هم زدن بازی فراکسیون امید در هنگامه انتخاب رئیس مجلس در خرداد ۹۵، موردی است که اصلاح طلبان آن را بر گُرده بهروز نعمتی و دیگر پارلمانتاریست های نزدیک به علی لاریجانی می اندازند. اعضای فراکسیون امید و به طور اخص رئیس آن، بارها اعلام کرده اند که برخی اعضای این فراکسیون در بزنگاه های سیاسی پارلمان، برخلاف میثاق نامه امضاشده عمل کرده اند.

نعمتی اما امضای این میثاق نامه را از اساس رد کرد و گفت: «اصلا بحثی از تعهد و امضا نبود. حتی زمانی که در دفتر دوستان بودم، گفتم من امضا نمی کنم. به آقای محمود واعظی گفتم، اصلا تفاهم ما این نبود و من امضا نمی ‌کنم. والا تا روزی که لیست بیرون آمد، فقط یک جلسه با دوستان مشترک در لیست امید داشتیم.»

وی درباره چرایی باقی نماندنش در فراکسیون امید هم عنوان کرد: «نمی‌ توانم بر خلاف تفکرم حرکت کنم. روز اول به آقای عارف گفتم فراکسیونی تشکیل دهیم که ٢۴٠ نفری باشد، اما نشد.»

اینکه نعمتی ضمن استقبال از تمدید مجدد ائتلاف با جریان اصلاح طلب، از تحزب گرایی اطرافیان رئیس مجلس و از قضا نقش برجسته خود و دوستانش در انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران دفاع می کند،  نشان از طرح یاران رئیس قوه مقننه برای بازی در زمین های مختلف جهت امتیازگیری های مرسوم در عالم سیاست دارد. بازی ای که معلوم نیست چه نتیجه ای در پی خواهد داشت.

منبع:مهر

print

پاسخی بگذارید