تاریخ: ۲۳:۳۹ :: ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
اجاره‌ یک‌ساله باعث ویرانی مجموعه‌های سوارکاری کشور شده است

رییس فدراسیون سوارکاری با غیر اصولی خواندن اجاره دادن‌ یک ساله مجموعه‌های سوارکاری، گفت: این مساله باعث ویرانی مجموعه‌ها در سطح کشور شده و لازم است نوع مدیریت در این خصوص تغییر کند.

مسعود خلیلی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مجموعه سوارکاری گنبدکاووس طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا اولویت فدراسیون سوارکاری را ساماندهی وضعیت فضاهای مختص به سوارکاری در کشور دانست و افزود: برای مجموعه‌های سوارکاری یا دولت باید متولی باشد و هزینه لازم را برای حفظ و نگهداری مناسب انجام دهد و یا این مجموعه‌ها را به صورت اجاره سه تا پنج ساله به شخصیت‌های حقوقی مانند شرکت‌های سهامی با سرمایه‌گذاری مالکان اسب‌ها واگذار کرد.

وی افزود: هم اینک ۱۸ مجموعه سوارکاری کشور در اختیار شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی است که با انجام مزایده به صورت سالانه به بخش خصوصی اجاره داده می‌شود که به دلیل نبود مدیریت ثابت هر ساله شاهد ویرانی بخش‌هایی از آنها هستیم.

رییس فدراسیون سوارکاری با بیان اینکه بخش خصوصی سرمایه زیادی را در حوزه سوارکاری آورده و نیاز است زیرساخت‌ها متناسب با این سرمایه‌گذاری در کشور آماده و ساخته شود، ادامه داد: یکی از موارد ضروری در این بخش ساماندهی سه مجموعه سوارکاری گنبدکاووس، آق‌قلا و بندرترکمن در گلستان است تا از وضعیت کنونی نجات یافته و ظاهری برازنده علاقه‌مندان ورزش و اهالی این استان دوستدار اسب داشته باشد.

خلیلی همچنین گفت: هم‌اینک ۴۸۰ باشگاه سوارکاری در سراسر کشور وجود دارد که بسته به علاقه‌مندی مردم هر استان در رشته‌های مختلف “اسب دوانی، پرش از مانع و استقامت” فعال هستند.

وی اظهار داشت: در استان گلستان بیشترین علاقه مردم به رشته اسب‌دوانی است و هم اینک مسابقات این رشته بدون حضور تماشاگر در آق‌قلا در حال برگزاری است و از اوایل آبان امسال این مسابقات در مجموعه سوارکاری گنبدکاووس برگزار خواهد شد.

به گفته خلیلی، در زمان حاضر ۲۶ هزار راس اسب ورزشی دارای شناسنامه و پاسپورت در کشور وجود دارد که بر اساس نوع آموزش در مسابقات داخلی و خارجی شرکت می‌کنند.

همچنین رییس هیات سوارکاری گنبدکاووس به ایرنا گفت که بخش‌های مختلف این مجموعه بزرگ ورزشی با حدود ۵۰ سال قدمت نیاز به بازسازی، مرمت و توسعه فضای ساختمانی دارد.

بهروز نیازی افزود: شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور به عنوان متولی این مجموعه بایستی با اختصاص اعتبار لازم برای انجام بازسازی و مرمت این مجموعه اقدام کند و یا با افزایش مدت اجاره از یک به سه تا پنج سال به این هیات، اجازه مرمت و بازسازی از محل درآمدها یا جذب سرمایه‌گذار را بدهد.

مجموعه سوارکاری گنبدکاووس ۱۶۰ هکتار مساحت دارد که ۱۱۵ هکتار آن اراضی زراعی و ۴۵ هکتار دیگر آن محیط برگزاری مسابقات و جایگاه نگهداری اسب‌ها است.

توجه به اسب و پرورش آن و همچنین برگزاری مسابقات سوارکاری در استان گلستان بویژه منطقه موسوم به ترکمن صحرا از گذشته‌های دور در بین مردم این دیار مرسوم بوده و ترکمن‌ها از گذشته در بیشتر مراسم‌های ملی، مذهبی و شادی خود بویژه عروسی ها اقدام به برگزاری مسابقات اسبدوانی می کردند.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است و پرورش اسب و مسابقات سوارکاری علاقه‌ مندان زیادی در این شهرستان بویژه بین ترکمن‌ها دارد.

print

پاسخی بگذارید