گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۵۹ :: ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
اجرای ۲۲ طرح تحقیقی‌ترویجی در زمینه‌های زراعی و باغی گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از اجرای ۲۲ مورد طرح تحقیقی - ترویجی در زمینه های زراعی و باغی استان خبر داد.

علی درجانی صبح یکشنبه در گفت وگو با ایرنا با اعلام این مطلب اظهار داشت: برای تحقق برنامه‌های مدیریت دانش و انتقال یافته‌های تحقیقی به کشاورزان، در قالب همکاری مشترک و مستمر بخش‌های ترویج، اجرا و تحقیقات در کنار بهره برداران هستیم.

وی افزود: برنامه طرح‌های تحقیقاتی ترویجی برای سال زراعی ۹۸-۹۷ در ۲۰ حوزه مرکز جهاد کشاورزی ۱۱ شهرستان اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان عناوین و موضوعات طرح‌های تحقیقی ترویجی را در زمینه چهار محصول عنوان کرد و گفت: ارزیابی لاین جدید برنج، توصیه کودی مناسب برای رقم گیلانه در مزارع کشاورزان در خصوص محصول برنج، انتخاب گرده دهنده مناسب برای ارقام فندق، اثر تغذیه تلفیقی شیمیایی و آلی به صورت چالکود بر عملکرد باغات فندق، بررسی و مقایسه کارآیی تله‌های مختلف جلب و شکار مگس زیتون و مقایسه عملکرد لاین‌های انتخابی لوبیا محلی انجام می‌پذیرد.

درجانی یکی از دستورات کار ترویج و تحقیقات کشاورزی را نظارت و بازدید از طرح‌های تحقیقی ترویجی در حوزه مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها دانست و ادامه داد: این نظارت باید توسط عوامل اجرایی، تحقیقاتی و ترویجی، محققان مجری طرح از مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و مؤسسه تحقیقات برنج کشور، کارشناس ترویج ستادی، رئیس و کارشناسان اداره آموزش و ترویج شهرستان‌های تحت پوشش طرح، مسئول مرکز و مروج مسئول پهنه انجام گیرد.

گیلان یکی از استان های مهم در حوزه کشاورزی و دامی است که تولید کننده محصولات استراتژیکی همچون برنج و چای و در برخی محصولات از جمله بادام زمینی و فندق در کشور رتبه اول را داراست و یکی از تولید کنندگان مرغ کشور است که مازاد مصرف استان به استان های دیگر صادر می شود. سازمان چای کشور، موسسه تحقیقات برنج، مرکز توسعه نوغانداری و شرکت پرورش کرم ابریشم ایران از جمله نهادهای کشوری مرتبط با فعالیت های کشاورزی هستند که در استان گیلان استقرار دارند.

print

پاسخی بگذارید