تاریخ: ۱۳:۲۵ :: ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
احداث سازه نوین آبخیزداری در مراوه تپه

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراوه تپه واقع در منتهی الیه شرق استان گلستان از احداث یک سازه نوین در حوزه آبخیزداری این شهرستان به نام سویل سیمنت (soil - sement) خبر داد.

به گزارش اقتصادشمال،فرشید رحمانی  اظهار داشت: این سازه با استفاده از مصالح طبیعی محلی ‘شیل و گراول’ (نوعی ورقه های شبیه به سنگ با رنگ آبی)، به جای سنگ و برای نخستین بار در استان گلستان احداث شده است.
وی گفت: این سازه با اعتبار دو میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی درحوزه آبخیز ‘قازانقایه’ مراوه تپه که یکی از حوزه های رودخانه مرزی اترک می باشد و ۱۰۰ هزار هکتار وسعت دارد، احداث شده است.
رحمانی اضافه کرد: استفاده از شیل و گراول به عنوان مصالح طبیعی محلی به جای سنگ، پس از انجام محاسبات پایداری و مقاومت سازه توسط کارشناسان انجام و سبب صرفه جویی ۳۵ درصدی در هزینه ها شد.
وی، کنترل سیلاب های فصلی و رسوبات آن، تغذیه سفره های زیرزمینی، تثبیت کف آبراهه و کاهش اثرات زیست محیطی را از مهمترین اهداف و مزایای احداث سازه نوین آبخیزداری در مراوه تپه ذکر کرد.
شهرستان مرزی مراوه تپه در منتهی الیه شرق گلستان دارای ۲۶۴ هزار هکتار عرصه های منابع ملی دارد که از این مقدار ۴۷ هزار هکتار جنگل و ۲۱۷ هزار هکتار مرتع می باشد.

ایرنا

print

پاسخی بگذارید