تاریخ: ۲۱:۰۲ :: ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
احیای زراعت پنبه کشور در دستور کار جهاد کشاورزی است

قائم مقام وزیر و رییس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گفت که احیای زراعت پنبه با حفظ منابع پایه مانند خاک و آب و رونق مجدد مزارع این محصول، در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است.

رسول زارع روز چهارشنبه در مراسم معارفه سرپرست موسسه تحقیقات پنبه کشور مستقر در گرگان اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی این موسسه معرفی ارقام جدید برای پایین آمدن هزینه تولید و مقرون به صرفه شدن زراعت این محصول راهبردی است.

وی به مسوولان موسسه های تحقیقات به ویژه پنبه توصیه کرد که از ظرفیت مراکز آموزشی عالی برای رسیدن به هدف جهش تولید در تولید محصولات کشاورزی استفاده کنند.

در این مراسم که رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان و جمعی از محققان موسسه تحقیقات پنبه کشور حضور داشتند، از خدمات ۱۰ ساله قربانعلی روشنی تقدیر و قربان قربانی به عنوان سرپرست موسسه تحقیقات پنبه کشور مستقر در گرگان معرفی شد.

موسسه تحقیقات پنبه کشور ۴ بخش تحقیقات در گرگان و ۱۲ ایستگاه در دیگر استان های کشور دارد.

گلستان درگذشته به‌واسطه اراضی زیرکشت فراوان پنبه به سرزمین طلای سفید معروف بود و اکنون بعد از خراسان رضوی و فارس سومین استان تولید کننده این محصول در کشور است.

به گفته کارشناسان پنبه کشور، وش تولیده شده در گلستان به خاطر اقلیم مناسب و رطوبت متعادل از لحاظ کیفیت در رده نخست کشور قرار دارد.

مطابق گزارش مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی، امسال با بیش از ۲۰ درصد افزایش سطح مزارع نسبت به سال زراعی قبل، ۱۱۰ هزار هکتار محصول پنبه در استان‌های مختلف ایران کشت شد.

هر ساله زراعت پنبه با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اردیبهشت ماه با ریختن بذر در زمین آغاز و با برداشت محصول از اواخر شهریور تا دی ماه ادامه می یابد.

بیش از ۶۰ فرآورده از وش پنبه قابل استحصال است در حالی که بیشترین تصور از پنبه برداشت الیاف آن است.

print

پاسخی بگذارید