تاریخ: ۱۹:۲۶ :: ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
ارتقای رتبه بانک توسعه صادرات

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: علاوه بر افزایش رتبه اعتباری، رتبه حمایتی دولت از بانک توسعه صادرات از ۴ به ۲ ارتقا یافته است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران از افزایش تعداد کارگزاران بانک به ۱۳۲ بانک خارجی خبر داد و گفت: علاوه بر افزایش رتبه اعتباری، رتبه حمایتی دولت از بانک توسعه صادرات از ۴ به ۲ ارتقا یافته است.
دکتر علی صالح آبادی صبح امروز در نشستی خبری، ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، به تشریح عملکرد اعتباری این بانک تا پایان دی ماه جاری پرداخت و گفت: مانده تسهیلات بانک ۲۱۶میلیارد و ۹۲۰ میلیون ریال است که ۱۷ درصد آن معادل ۳۶ میلیارد و ۸۶۵ میلیون ریال تسهیلات ریالی و ۸۳ درصد، معادل ۴ میلیارد و ۹۱۴ میلیون دلار ارزی است.

وی اضافه کرد: مانده تسهیلات بانک در دو بخش سرمایه در گردش و طرح، به ترتیب معادل ۸۰ هزار میلیارد ریال و بالغ بر ۱۲۳هزار میلیارد ریال است که براین اساس ۴۰ درصد مانده تسهیلات در بخش سرمایه در گردش و ۶۰ درصد در بخش اجرای طرح‌ها قراردارد.

رئیس هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران تصریح کرد: تسهیلات پرداختی بالغ بر ۵۸ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد رشد داشته است.

دکترصالح آبادی یاد‌آور شد: ۷۵ درصد تسهیلات پرداختی سال ۹۶ در بخش سرمایه در گردش و ۲۵ درصد تسهیلات در بخش طرح اعطاء شده است. همچنین تعداد تسهیلات اعطایی بالغ بر ۲۲۰۲ فقره بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ر۱۳ درصد رشد داشته است.

وی در خصوص حجم سپرده‌های ریالی اظهار داشت: این رقم بالغ بر ۲۹ هزارمیلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل۷۲ درصد رشد داشته است.مانده سپرده‌های ارزی اشخاص، بالغ بر ۲۲۱۷ میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۸ درصد رشد، نشان می‌دهد.

رییس هیات مدیره بانک توسعه صادرات در خصوص اعتبارات اسنادی بانک گفت: مبلغ گشایش شده اعتبارات اسنادی تا پایان دی ماه سال جاری مجموعا ۹۰۰ میلیون دلار مجموعا بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰درصد افزایش داشته است و همچنین مبلغ گشایش اعتباراسنادی داخلی ۳۰۴۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد رشد داشته است.

وی همچنین از رشد ۸۰ درصدی حوالجات ارزی بانک خبر داد و گفت : پنج میلیارد و ۵۷ میلیون دلار مجموع حواله های ارزی بانک بوده که نسبت به سال قبل ۸۰ درصد رشد مشاهده می شود و تعداد آن ۶۹۳۹ فقره بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۳ درصد رشد داشته ایم.

وی ادامه داد : مبلغ ضمانتنامه های ریالی بانک ۲۴۱۰ میلیارد ریال بوده است که نسبت به سال قبل ۲۴درصد رشد وجود دارد ومبلغ ضمانتنامه های ارزی نیز ۳۲ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال قبل ۴۰درصد رشد داشته است.

۱۳۲ کارگزار بانک توسعه صادرات در سراسر جهان

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت : تعداد کارگزاران این بانک ۱۳۲ بانک خارجی است و ۳۸ حساب بانکی در بانک های خارجی به ارزهای مختلف داریم. ۷۱ بانک در اروپا ۴۷ بانک آسیایی ،۱۲ کارگزار آفریقایی ۲ کارگزار هم در آمریکای جنوبی هستند.

وی افزود: امسال سعی کردیم در کشورهایی که مشتریان بانک توسعه صادرات فعالیت می کنند، کارگزاران بیشتری جذب کنیم مثل کشورهای افریقایی که شرکت های ایرانی در آنجا پروژه های مختلفی را اجرا می‌کنند.

وی درخصوص مبادله خطوط اعتباری از جمله بانک توسعه صادرات با بانکهای خارجی گفت: قرارداد فاینانس با اگزیم بانک کره جنوبی به میزان ۸ میلیارد یورو و سیتیک تراست چین ۱۰ میلیارد دلار ، قرارداد اوبر بانک اتریش یک میلیارد یورو و اخیرا هم خط فاینانس اگزیم بانک روسیه را داشته ایم که هیچ سقفی در این قرارداد برای پروژه های تعریف شده وجود ندارد.

وی ادامه داد: علاوه بر خطوط فاینانس، خطوط ریفاینانس هم داشته ایم که ۱۰۰ میلیون دلار با اگزیم بانک کره جنوبی ، ۲۵ میلیون دلار بانک تجارت پاریس و ۲۵ میلیون دلار نیز با اکو بانک ترکیه و با بانکهایی چون EIH و بانک مجارستان هم درحال تبادل خط ریفاینانس هستیم.

سرمایه بانک توسعه صادرات به ۳۵۰۰ میلیارد تومان رسید

دکتر صالح آبادی با اشاره به اهمیت رتبه اعتباری بانک در برقراری ارتباط با بانک های خارجی اظهار داشت : رتبه اعتباری بانک به BB- و رتبه حمایتی دولت از بانک نیز از۴ به ۲ ارتقا پیدا کرده است که به دو دلیل افزایش سرمایه بانک از ۲۵۰۰ میلیارد تومان به ۳۵۰۰ میلیارد تومان و سپرده گذاری های صندوق توسعه ملی بوده است.

وی اضافه کرد : صندوق توسعه ملی سپرده گذاری های قابل توجهی در بانک توسعه صادرات انجام داده است که این بانک می تواند به واسطه این منابع، به صادرکنندگان تسهیلات با سود ۱۱ درصد تا ۱۶ درصد پرداخت کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات همچنین از سپرده گذاری جدید صندوق توسعه ملی در بانک توسعه صادرات داد و گفت: برای اولین بار صندوق توسعه ملی به منظور تامین مالی ایجاد و یا توسعه طرحهای سرمایه گذاری در مناطق برخوردار هزار میلیارد ریال منابع در اختیار بانک قرارداده است. مدت این قرارداد برای اولین بار حداکثر هفت ساله است و با نرخ ۱۶ درصد در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

امسال ۲۴۳ میلیارد ریال تسهیلات به شرکت های دانش بنیان تخصیص یافت

دکتر صالح آبادی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری ، رییس جمهوری و دولت در خصوص توجه به شرکت های دانش بنیان گفت: در آذرماه سالجای تفاهم نامه ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شده است که به واسطه این تفاهم نامه ، حمایت ویژه ای از شرکتهایی فعال صادراتی و یا دارای ظرفیت صادراتی انجام شود.

در بانک توسعه صادرات کارشناسانی با تمرکز بر موضوع شرکت های دانش بنیان انتخاب شده اند و شعبی چون بلوار کشاورز به طور ویژه مشغول بررسی و اعتبار سنجیهای لازم در این خصوص هستند.

به گفته وی ، امسال رقمی بالغ بر ۲۴۳ میلیارد ریال به شرکت های دانش بنیان اختصاص یافته است و با تفاهمنامه یاد شده امیدواریم در سال ۹۷ شاهد مساعدت بیشتری به شرکت های یاد شده باشیم.

سهم بانک توسعه صادرات از صادرکنندگان ممتاز کشوری ۱۰۰ درصد است

به گفته دکتر صالح آبادی،۱۰۰ درصد صادرکنندگان ممتاز کشوری و ۸۶ درصد صادرکنندگان نمونه ملی از مشتریان این بانک بوده و از خدمات و تسهیلات این بانک بهره مند شده اند.

print

پاسخی بگذارید