گروه: اقتصادی
تاریخ: ۰:۰۸ :: ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
ارزانی سیب‌زمینی دست‌رنج کشاورزان گلستانی را به باد داد

- آغاز فصل برداشت سیب‌زمینی در گلستان مثل چند سال اخیر با کاهش قیمت این محصول در بازار مواجه شده و در نتیجه به دلیل سود اندک، ماندن محصول روی دست کشاورزان ناشی از افزایش تولید و کاهش تقاضا و در نتیجه نبودن راهی جز فروش سیب‌زمینی به دلالان، حاصل تلاش چند ماهه کشاورزان این استان را به باد داد.

گلستان از قطب های مهم کشت سیب زمینی کشور به شمار می رود که هر ساله حدود ۸ هزار هکتار از زمین های این استان در ۲ فصل بهار و پاییز به زیرکشت این محصول می رود.

کاهش شدید قیمت سیب زمینی در فصل برداشت، مشکل سالیان اخیر کشاورزان گلستانی است که با وجود وعده های مسوولان هنوز چاره ای برای حل آن اندیشیده نشده است.

امسال هر کیلوگرم سیب زمینی تولیدی کشاورزان گلستانی به قیمت پنج تا هفت هزار ریال توسط خریداران عمده قیمت گذاری شده و از طرف دیگر قیمت تضمینی ۶ هزار و ۲۲۴ ریال شورای اقتصاد نیز پاسخگوی هزینه زیاد تولید بهره‌برداران این بخش نیست.

سیب‌زمینی‌کاران گلستان با توجه به وضعیت نامناسب بازار فروش این محصول، خواستار اندیشیدن چاره اندیشی توسط مسوولان برای رهایی از این شرایط هستند.

یکی از سیب‌زمینی کاران گرگان به ایرنا گفت: هر ساله هنگام برداشت محصول با کاهش شدید قیمت در بازار مواجه هستیم تا حدی که به دست آوردن هزینه های فصل کشت برای ما دشوار می شود.

رحمان تازیکه اظهار داشت: هزینه تولید سیب زمینی برای یک هکتار در سال زراعی جاری بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون ریال است که قیمت فعلی هفت هزار ریال این محصول در بازار فقط می تواند جبران هزینه های ما را کرده و هیچ سودی برای چند ماه تلاش ما ندارد.

به گفته کارشناسان کشاورزی، در هر هکتار اراضی سیب زمینی به طور میانگین حدود ۲۵ تن محصول برداشت می شود.

رییس انجمن سیب‌زمینی کاران گلستان نیز در این پیوند به ایرنا گفت: مشکل سیب زمینی کاران استان که هر ساله با مشکل فروش محصول در زمان برداشت مواجهه می شوند، کشت نکردن ارقام صنعتی است.

رمضان مقصودلو اظهار داشت: عمده زمین های زیر کشت سیب زمینی گلستان به ارقام تازه خوری و دارای ماندگاری کم اختصاص می یابد که در نتیجه آن، امکان زیان بهره برداران در زمان فروش نرفتن محصول بیشتر می‌شود.

به گفته وی کاهش قیمت سیب‌زمینی در روزهای نخست برداشت این محصول در گلستان به دلیل نبود کامیون برای حمل به سایر استان ها است که با حل این مشکل در روزهای اخیر، قیمت سیب زمینی روند صعودی گرفته و از هفت هزار ریال به ۱۲ هزار ریال افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: ترویج کشت ارقام صنعتی سیب زمینی برای تامین نیاز کارخانه ها صنایع تبدیلی مشکل هر ساله کشاورزان منطقه وتحمیل زیان بر دوش این قشر را برطرف خواهد کرد.

مقصودلو گفت: کارخانه های صنایع تبدیلی سیب زمینی کشور، به روزانه ۲ هزار تن سیب زمینی صنعتی برای فرآوری نیاز دارند که گلستان می تواند با اختصاص ۶۰ درصد از سطح زیر کشت هر ساله خود، نیاز یک ماه این صنایع را تامین کرده و سودآوری کشاورزان خود را تضمین کند.

وی ادامه داد: از سرگیری صادرات سیب زمینی گلستان، دیگر راهکار حل مشکل بهره برداران استان است که با آغاز مجدد صادرات به افغانستان ، امید به افزایش قیمت سیب زمینی و افزایش درآمد کشاورزان بیشتر خواهد شد.

معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان نیز گفت : مشکل پیش آمده چند روز قبل  در تامین کامیون برای انتقال سیب زمینی کشاورزان استان به سایر استان ها از جمله اصفهان، تهران، شیراز، اردبیل، ارومیه و تبریز برطرف شده است.

ایوب میرشاهی به خبرنگار ایرنا افزود: این مشکل بیشتر به دلایل همزمانی برداشت سیب زمینی با کلزا، باقلا، گندم و جو، مواجهه با اعمال محدودیت ترافیکی تعطیلی دوم تا پنجم خرداد، عدم مدیریت کشاورزان در برداشت محصول و کشت بیش از حد ظرفیت تولید استان در سال زراعی جاری بود.

به گفته وی در ۹ خرداد ۵۰۲ دستگاه کامیون با ظرفیت بیش از ۵ هزار تن سیب زمینی از استان بارگیری و به سایر استان های متقاضی حمل شد.

میرشاهی اضافه کرد: علاوه بر هشت هزار دستگاه کامیون موجود در استان، از کامیون های سایر استان ها در برداشت محصولات زراعی شامل باقلا، کلزا، گندم، جو و سیب زمینی استفاده می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز به ایرنا گفت: بیشتر سیب‌زمینی کاران استان پس از کشت، مزارع را به حال خود رها کرده و به آن رسیدگی نمی کنند که نتیجه آن، کاهش کیفیت محصولات و کم شدن اقبال بازار به این سیب زمینی ها است.

محمدرضا عباسی اظهار داشت: راهنمایی لازم از طریق مدیریت جهادکشاورزی و کارشناسان در مراحل کاشت، داشت و برداشت به سیب زمینی کاران ارایه می شود اما برخی بهره برداران به دلایل گوناگون به این توصیه ها توجه نمی کنند.

وی در خصوص کشت ارقام سیب زمینی صنعتی برای کارخانه های تبدیلی گفت: ۹۰ درصد ارقام سیب زمینی معرفی شده به کشاورزان گلستان تجاری بوده و می تواند نیاز کارخانه های تبدیلی را تامین کند.

عباسی به گلایه کشاورزان در مورد زیان ناشی از کشت سیب زمینی اشاره کرد و گفت: بیشتر این افراد، علاوه بر رسیدگی اندک به مزارع و تولید محصول با کیفیت پایین، در زمین های اجاره ای مشغول کشاورزی هستند و نمی‌توانند از پس هزینه های تولید در کنار پرداخت اجاره برآمده و به سود مورد نظر دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: هزینه کشت هر هکتار سیب زمینی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال است که در صورت مدیریت خوب و برداشت حداقل ۳۰ و حداکثر ۴۰  تن محصول با کیفیت، سود خوبی نصیب کشاورزان خواهد شد.

عباسی همچنین سطح زیر کشت پاییزه سیب زمینی در استان را ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود از این سطح بیش از ۱۵۰ هزار تن سیب زمینی تولید شود که تاکنون محصول ۳۷ درصد از مزارع برداشت شده است.

امسال برداشت سیب زمینی با توجه به مساعد بودن شرایط جوی از روزهای پایانی اردیبهشت آغاز شده و تا یک ماه ادامه دارد.

مدیر تعاون روستایی گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بسته بودن گمرک اینچه برون گنبدکاووس به دلیل شیوع کرونا و صادر نشدن محصول، یکی از دلایل کاهش قیمت سیب زمینی تولیدی گلستان است.

نورمحمد کوچکی همچنین از آمادگی برای ورود به خرید تضمینی سیب زمینی در راستای رفع نگرانی کشاورزان خبر داد.

امسال شورای اقتصاد قیمت هر کیلو سیب زمینی پاییزه را ۶ هزار و ۲۲۴ ریال با لحاظ مرغوب، سالم، بدون آفت‌زدگی و مواد خارجی محصول تعیین کرد.

رفع نگرانی سیب زمینی کاران در فصل برداشت، علاوه بر فعال کردن زمینه صادرات به مدیریت کشت و سرمایه‌گذاری در اجرایی شدن طرح قرارداد کارخانه داران با سیب زمینی کاران در زمان کشت و نیز طرح های بلند مدت و هدفمند مانند از جمله ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری در استان احتیاج دارد.

print

پاسخی بگذارید