تاریخ: ۱۲:۱۱ :: ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
ارزش اقتصادی ۹میلیارد تومانی چای در گیلان /پرداخت ۹۵ درصد مطالبات چایکاران سیاهکل

رئیس اداره چای سیاهکل گفت:تاکنون۹۵ درصد مطالبات چایکاران این شهرستان به آنان پرداخت شده است.

به گزارش اقتصادشمال مقصود حسینی پیرکوهی اظهار داشت: در سال زراعی ۹۷ حدود ۵ هزار و ۲۹۱ تن برگ سبز چای در کارخانجات سیاهکل از چایکاران تحویل گرفته شده است.
وی ارزش اقتصادی این مقدار از برگ سبز چای را ۹ میلیارد و ۳۵۹ میلیون تومان عنوان و تصریح کرد: تاکنون حدود ۸ میلیارد و ۸۹۳ میلیون تومان این مبلغ به چایکاران پرداخت شده است و باقی مانده هم تا پایان ماه پرداخت خواهد شد.
وی ادامه داد: از ۶ کارخانه تحویل گیرنده برگ سبز چای در شهرستان سیاهکل ؛ تمامی آنها در شش ماه اول سال برای تحویل برگ سبز باز بوده و چایکاران مشکلی از این بابت نداشتند و کارخانجات سهم خود را تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه پرداخت کرده اند.
حسینی افزود: به زودی باقی مانده سهم کارخانجات از آنها گرفته خواهد شد و به چایکاران پرداخت می شود و دولت نیز سهم خود را به طور کامل پرداخت کرده است.
رییس اداره چای سیاهکل اظهار داشت:امسال در کارخانجات چای شهرستان از برگ سبز چای تحویلی چایکاران سیاهکلی حدود یکهزار و ۱۳۱ تن چای خشک تولید شده است.
وی در پایان گفت: قیمت برگ درجه یک حدود ۲هزار و ۷۰۰ تومان و درجه دو حدود یکهزار و ۵۰۰ تومان می باشد .
برگ سبز چای به صورت معمول در سه نوبت بهاره ، تابستانه و پاییزه برداشت می شود و مراحل آن از اردیبهشت ماه تا مهر ماه ادامه دارد که کیفی ترین برگ سبز چای مربوط به چین بهاره است که بیشترین طرفدار را در بین مصرف کنندگان دارد.
استان های گیلان و مازندران ۲۵ تا ۲۸ هزار هکتار باغ چای دارند که ۹۰ درصد از این باغهای چای در استان گیلان واقع شده است
حدود ۵۰ هزار خانوار چایکار در این دو استان در بخش چای اشتغال دارند.
سطح زیرکشت چای در شهرستان سیاهکل یکهزار و ۶۰۰ هکتار است و همچنین این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و دیلمان می باشد که باغهای چای در بخش مرکزی قراردارند.
منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید