گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۰:۱۹ :: ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
استاندار گیلان: ارز دولتی واردات چای حذف شد

استاندار گیلان گفت: ارز دولتی واردات چای در راستای حمایت دولت از تولید داخلی و محصول کشاورزان چایکار، حذف شد.

مصطفی سالاری ظهر شنبه در حاشیه بازدید از باغات و کارخانه چای روستای بازان شهرستان آستانه‌اشرفیه در گفتگو با خبرنگاران مهمترین اقدام که بر بخش‌های مختلف چرخه تولید چای اعم از چایکار، کارخانه‌دار و مصرف‌کننده اثر می‌گذارد را موضوع قیمت عنوان و اظهار کرد: فعالان این حوزه انتظاراتی درخصوص پیگیری از طریق دولت مبنی بر حذف ارز دولتی واردات چای داشتند تا توان رقابت چای تولیدی داخلی با خارجی ارتقا یابد که خوشبختانه با پیگیری‌های استانی و موافقت دولت، از چند ماه گذشته این اقدام عملیاتی شد.

وی مجاز شدن صادرات چای را یکی دیگر از درخواست‌های چایکاران و کارخانه‌داران عنوان کرد و افزود: ارائه محصول چای ایرانی در کشورهای خارجی به ویژه همسایگان باعث افزایش سطح درآمد برای کارخانه‌داران و به تناسب آن چایکاران می‌شود که این اقدام نیز با موافقت دولت محقق شد.

نماینده عالی دولت در گیلان به اعلام تمایل کارخانه‌داران مبنی بر خرید برگ سبز چای از چایکاران به قیمت بالاتر از قیمت مصوب شورای اقتصاد اشاره و خاطرنشان کرد: این اقدام حمایتی کارخانه‌داران در هر صنفی بی سابقه است که با این ابراز تمایل به صورت میانگین حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت در مجمع مشترک توسعه اقتصادی گیلان مصوب و به تأیید شورای اقتصاد نیز رسانده شد.

وی با اشاره به اینکه این افزایش قیمت را به تنهایی کافی نمی‌دانیم، گفت: این اقدام باید بر باغات چای و کارخانه‌داران درخصوص افزایش کمیت و کیفیت تولید چای و در نتیجه درآمد آنها اثر مثبت داشته باشد.

استاندار گیلان ابراز امیدواری کرد که شاهد پویایی این صنعت در سطح‌های ملی و بین‌المللی باشیم و گفت: با فضای مطلوبی که میان کارخانه‌داران و چایکاران وجود دارد و اقداماتی که صورت گرفت باید از اواخر فصل برداشت امسال برای سال آینده با جدیت بیشتر برنامه‌ریزی کنیم تا شاهد افزایش میزان منافع فعالان این عرصه باشیم.

وی بهبود وضع معیشتی و درآمدی چایکار را منجر به حضور در باغات چای و استمرار فعالیت کارخانه‌داران دانست و اظهار داشت: اگر چایکار باغ خود را رها کند کارخانه‌داران نیز فعالیتی نخواهند داشت و رونق هر دو بخش مکمل یکدیگر هستند.

سالاری با اشاره به روند بهبود فرآوری و بسته‌بندی چای از سوی کارخانه‌های چای گفت: بازاریابی و بسته‌بندی متنوع چای یک نقطه قوت برای رونق این محصول در بازار محسوب می‌شود.

وی ایجاد رقابت سالم میان کارخانه‌داران را نیز گامی مؤثر در تولید این محصول دانست و افزود: با هر عاملی که رقابت میان کارخانه‌داران در خصوص افزایش کمیت و کیفیت محصول چای را تضعیف کند، مخالفیم.

نماینده عالی دولت در گیلان به اقدامات حمایتی دولت در مسیر تجهیز و توسعه کارخانجات و باغات چای نیز اشاره و خاطرنشان کرد: دولت در جهت آبیاری نوین باغات چای آمادگی دارد ۸۵ درصد از هزینه را تا سقف هر هکتاری ۱۲ میلیون تومان به صورت بلاعوض به باغدارانی که تمایل داشته باشند، پرداخت کند.

وی به ارائه پیشنهاد هدایت بخشی از یارانه اختصاص‌یافته به صنعت چای به سمت بهزراعی و اقدامات دیگری که کیفیت و کمیت محصول را افزایش دهد اشاره کرد و افزود: از کارخانه‌دارانی که تمایل به استفاده از تکنولوژی بهتر در مجموعه خود هستند، با ارائه تسهیلات ارزان قیمت حمایت می‌کنیم تا رونق تولید داخلی محقق شود.

شهرستان آستانه اشرفیه در ۳۵ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و ۴۶۰ هکتار باغ چای در حوزه دهستان کیسم از توابع بخش مرکزی و همچنین دو کارخانه چای دارد.

در استان‌های گیلان و مازندران ۲۵ تا ۲۸ هزار هکتار باغ چای وجود دارد که ۹۰ درصد این باغ‌ها در گیلان واقع است. برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می‌گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می‌شود.

print

پاسخی بگذارید